Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf 2013 lader ikke hjemme, hurtig virker fint

Startet av xref, mandag 18. januar 2016, klokken 20:27

« forrige - neste »

xref

Hei.

Jeg har en 70D, levert i slutten av Juli som nå ha gått ca 3100 km. For en stund tilbake begynte jeg å høre en sirkelsag-liknende (tror den kommer fra bak i bilen) som kom og gikk litt innimellom.

Så kom vinteren, og jeg merker nå at når bilen har stått ute i kulda i løpet av dagen hyler sirkelsaglyden hele veien hjem fra jobb. I tillegg hører jeg sånne høye støystøt med jevne mellomrom fra rundt omkring i bilen. Jeg mistenker kanskje at det kommer fra høytalerne. En reboot av hovedskjermen tror jeg bøter på sistnevnte problem en liten stund.

Jeg har tatt kontakt med Tesla og skal svinge innom i løpet av uken for en tur med tekniker ombord så jeg får håpe at ulydene er fremtrende da. Er det noen som erfart noe av det samme? Har lest om flere som har denne sirkelsag-lyden men ingen som har knyttet den til kulde. Det kan jo hende det er helt tilfeldig, men det virker litt påfallende.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

jazzwheel

Det er vel ingen som har nevnt sirkelsag lyd i D-bil med to små motorer noen gang?

Er ikke disse lydene utelukket på stor bakmotor?

lunitiks

xref kan du prøve å gjøre opptak av lydene og legge ut her?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nightflare

Det høres veldig ut som det jeg hadde, og jeg måtte da få ny drive unit.
Sier ikke at det er det, men det høres sånn ut :) Tok et par måneder før de fikk delene, men fikk byttet den nå. Leverte bilen i går på det nye servicesenteret på Rud og henter den i dag.
Tesla Model S 85
Levert torsdag 18. Desember 2014

Salvesen

Jeg så trodde 70d ikke skulle ha disse problemene :(
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

TeslaSvein63

Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?

Muffinman

Er det en bakhjulstrekker du har? På min har jeg aldri kunnet forvarme til mer enn 30kW regen.

Tr0047

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?
Har vel egentlig eksakt den samme opplevelsen som deg!   Merker også en svak antydning til redusert trekkraft akkurat de 2 sekundene denne elektriske buzzlyden høres. Er så lite at det bare er meg som sjåfør som merker det.
Er jo en stund siden min siste oppdatering, men denne buzzingen har kommet siste uka. Jeg tenkte bilen ikke likte minusgradene her jeg bor, uansett er det nok noe galt her.   
Mars 2015 P85D

TeslaSvein63

P85 ja. Jo kunne forvarme mer før ja. Det var også kaldere før begrensningene på regen slo inn. Nå er det jo begrensninger allerede ved + 10-12  grader.

nortrahof

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?

Kan dette komme fra batteri/kupevarmen?
Mener at TMS har "solid state" -styring av denne oppvarmingen (i motsetning til kontaktorer)?
Da kan det være en "løs" ledning til denne heateren som beveger seg litt. Sjekk klamring - eller få TM til å gjøre dette.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

TeslaSvein63

Det blir bare tvilende spekkulasjoner fra min side. Rart at det ble slik etter oppdateringen da. Det er tredje vinteren med bilen, så det er lett å se forskjellen. Det ble også mye kjøligere i kupeen en før. Temp innstilling er en vits.

SunSeeker

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 14:14
P85 ja. Jo kunne forvarme mer før ja. Det var også kaldere før begrensningene på regen slo inn. Nå er det jo begrensninger allerede ved + 10-12  grader.

Dette problemet har jeg nevnt før,  men ingen reagerte og jeg følte meg litt alene. Lyden har jeg ikke med nye 40 software, men dette med til stadighet kaldt batteri irriterer meg grusomt. Har sendt mail til tesla da SC uansett ikke kan endre software. Men har fått sjekket at varmer'n funker.
Regnet meg fram til ca 18% høyere forbruk etter 7.0 på vintern.

boppus

Det er sirkelsaglyd i min 85D, levert i mai. Erfares lettest ved lave hastigheter, 20-30 km/t.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

TeslaSvein63

Sitat fra: Tr0047 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:58
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Har vel egentlig eksakt den samme opplevelsen som deg!   Merker også en svak antydning til redusert trekkraft akkurat de 2 sekundene denne elektriske buzzlyden høres. Er så lite at det bare er meg som sjåfør som merker det.
Er jo en stund siden min siste oppdatering, men denne buzzingen har kommet siste uka. Jeg tenkte bilen ikke likte minusgradene her jeg bor, uansett er det nok noe galt her.

Du har rett. Merket det i dag da jeg kjørte hjem fra jobben. Mye slaps på veien, så det var litt motstand. Merket at bilen sluttet å trekke de sekundene, hver gang trafolyden kom. Faens til greier.

Ellingsen

#14
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?

Nøyaktig det samme jeg har på min 85D. Skjønte ingenting av hva lyden kunne være, den kommer og går i samme intervall som du nevner. I tillegg er regen sperret over 30 hver gang jeg starter bilen. De første sekundene kommer det også stort sett alltid en liten varseltrekant nederst på gul-prikket linje (regen-sperren) som forsvinner etter noen sekunder. Bilen bruker uhorvelig mye mer strøm også, men klart, vi forvarmer jo ekstra i disse tider, dog ikke særlig mye. Du skriver oppdatering..? såvidt meg bekjent har ikke jeg fått noen oppdatering på svært så mange uker. Hvilken versjon er du på? Lydene og begrensningene kan umulig være ment å skulle være der. Føler derfor jeg bør kontakte Tesla forsåvidt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA