Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt om Indica Vista?

Startet av ErlendB, lørdag 19. juni 2010, klokken 21:22

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:29
Jeg kommer ikke til å kjøre en el-bil pga. miljøet, dette er kun snakk om ren "fortjeneste"

Ingen ting å skamme seg over. Det er jo nettopp derfor vi har incentivene som gratis bompassering 0 i årsavgift osv. Og resultatet oppnås jo likevel: en fossilbil (eller dieselpurka som du kaller den) står mens elbilen går.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:43
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:27
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Jeg ville kontrollregnet dette regnestykket :P

I mitt hode ser regnestykket sånn ut: 2 x 4,5mil * 0,5 liter/mil * 11kr/liter = kr 49,50.- per dag, 990.- per måned.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

ErlendB

Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 19:36
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:29
Jeg kommer ikke til å kjøre en el-bil pga. miljøet, dette er kun snakk om ren "fortjeneste"

Ingen ting å skamme seg over. Det er jo nettopp derfor vi har incentivene som gratis bompassering 0 i årsavgift osv. Og resultatet oppnås jo likevel: en fossilbil (eller dieselpurka som du kaller den) står mens elbilen går.  ;D

You are spot on!  ;D Dette her kverner i hodet hele tiden nå, ser jo helt fornuftig ut!  Men kun så lenge man har "godene" man har fått på kjøpet. Drømmen er vel egentlig hydrogen-bil, rett og slett fordi den er akkurat som en fossil bil. Honda Clarity ser jo ganske grei ut sånn sett... :) (men så var det mangel på hydrogen-stasjoner da...)

ErlendB

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. mai 2010, klokken 20:26
Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:43
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:27
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Jeg ville kontrollregnet dette regnestykket :P

I mitt hode ser regnestykket sånn ut: 2 x 4,5mil * 0,5 liter/mil * 11kr/liter = kr 49,50.- per dag, 990.- per måned.

Du har helt rett, jeg ble nok litt i tåka av tallene, men mest fordi jeg var så overrasket. 2 x 10,- x 20 dager, er jo bare 400,- i strøm, og det er jo under halvparten av fossilt, og når en i tillegg sitter med en dieselsluker på over 2 tonn, så blir det enda større forskjell. Så alt i alt, vil det jo lønne seg å kjøpe en splitter ny Think, kontra en pen, brukt fossil bil. Lån må jeg ta uansett, så alt blir et regnestykke...  :D

elektrolux

#19
Her blir det mye finregning, og lite fokus på regningene som kan dukke opp om en er uheldig med kjøpet.

Det blir også mye vingling fra brukt Think Classic til Tesla.

Hadde jeg vært student ville jeg valgt en brukt mopedbil. Den kan tross alt repareres for en fornuftig pris, og kjører gratis gjennom bommene og koster minimalt på ferga. Kanskje ikke stort mer en passasjertakst.

I tillegg kan du tanke avgiftsfri diesel.

Ellers er det ikke store forskjeller i rekkevidde på gode og såkalte "dårlige" batterier. Max 20%. Det betyr at en god bil kjører 90 km og en dårlig 70 km. Kjører den kortere enn det er det defekte batterier i pakken, og da er følgeskader ikke langt unna.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ErlendB

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. mai 2010, klokken 23:12
Her blir det mye finregning, og lite fokus på regningene som kan dukke opp om en er uheldig med kjøpet.

Det blir også mye vingling fra brukt Think Classic til Tesla.

Hadde jeg vært student ville jeg valgt en brukt mopedbil. Den kan tross alt repareres for en fornuftig pris, og kjører gratis gjennom bommene og koster minimalt på ferga. Kanskje ikke stort mer en passasjertakst.

I tillegg kan du tanke avgiftsfri diesel.

Ellers er det ikke store forskjeller i rekkevidde på gode og såkalte "dårlige" batterier. Max 20%. Det betyr at en god bil kjører 90 km og en dårlig 70 km. Kjører den kortere enn det er det defekte batterier i pakken, og da er følgeskader ikke langt unna.

Vel...
Tanken er ny Think, ikke brukt mer. At Tesla var nevnt i et tidligere innlegg, var ment litt mer humoristisk.  ;)
Tror mopedbil er LANGT fra det jeg har behov for, hovedpoenget er at jeg kjører nesten 90% på E6/motorveg med fartsgrense på 100 km/t. Jeg regner med at en mopedbil blir priset det samme som motorsykkel, isåfall kr. 50,- pr tur for min del. Med el-bil blir det kun persontakst (31,- pr tur/ 495,- pr mnd)
Jeg kan "tanke" hjemme til en litt lavere pris enn avgiftsfri diesel.  ...makan, jeg begynner å høres ut som en helt e-bil fantast her...

Det var veldig nyttig å høre om dette med rekkevidde, selv med dårlige batterier. Det er noe jeg har undret en del på. Trodde at variasjonen kunne være større, men dette har du garantert større kunnskap på enn meg.  :)

En liten annen ting -teknologien ved el-bil er veldig spennende -praktisk talt.  ;D

Takker for alle innspill og tanker, setter stor pris på det!




El rayo

Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:29
Jeg begynner å få en åpenbaring her nå...  ;)
Bra! Skulle ønske flere gjorde som deg, Erlend!

Nå er det bare for deg å få lån og bestille ny Th!nk. Det er lang leveringstid! 2300 ventet på sin bil da fabrikken i Finland startet produksjonen i desember 2009.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 19:36
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:29
Jeg kommer ikke til å kjøre en el-bil pga. miljøet, dette er kun snakk om ren "fortjeneste"

Ingen ting å skamme seg over.
Hovedgrunnen til at jeg kjøpte Th!nk i 2003 var gratis bomring. Men jeg setter veldig pris på lave vedlikeholdsutgifter og har blitt mer naturvennlig også på andre områder etter at jeg kjøpte elbil - uten at det er noe pes.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:05
er vel et forbruk på bare 0,5l/mil noe optimistisk? Vil anta at forbruk i praksis vil ligge på mer enn det. :)
Vil bare minne om at det er mer enn 50 år siden man kunne kjøpe en ny bil som brukte halvliteren på mila. Mini (Minimorris) kom i 1959 med 850 ccm motor. Mini 1000 (1 liters motor), som kom noen år senere, klarte man å presse opp i 0,6 l/mil når man kjørte som om man skulle ha stjålet bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Dette er et tankekors ja, men en del av årsaken er vel at dagens biler gjennomgående er mye sikrere og dermed tyngre og således  bruker like mye drivstoff nå som før (om ikke mer).
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA