Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt om Indica Vista?

Startet av ErlendB, lørdag 19. juni 2010, klokken 21:22

« forrige - neste »

ErlendB

Lest opp og ned i forumet, kjempegøy å sette seg inn i et nytt felt!
Jeg har regnet opp og ned, og ser at jeg kommer økonomisk godt ut med å velge en brukt elbil (Think)til ca. 80-100k, enn annet transport. Men her kommer jeg til det store spørsmålet: Distanse.
Jeg vil ha 45 km hver vei til og fra skole. Kjørerute er fra Langhus/Ski, rett ut på E6 ned til Moss(motorvei hele veien), rett på ferge i 30 min, så 10 minutters kjøring sørover fra Horten. Det er jo ganske flatt og greit hele veien, men bilen kommer til å måtte holde max hastighet (ca. 100km/t) fra hjemsted til Moss, ca. 40 km. Jeg HÅPER at det er ladingsmuligheter på studiestedet, men er ikke sikker på dette.

Problemet er at jeg leser at det varierer veldig på hvor langt en Think kan gå (selvfølgelig avhengig av tilstanden på batteriet), men hvordan kan jeg finne ut av om dette er for langt for en elbil, eller om dette kan la seg gjøre?
Det frister jo med gratis bompassering, gratis ferge og bare en 10èr i strøm hver vei, men jeg vil jo for guds skyld både komme meg til skolen og hjem igjen...  ;D

Noen som kan hjelpe med noen råd?

Trond Arve

Har ikke erfaring med Think, men vil tro du er avhengig av lading ved studiestedet. Synes forresten å huske at det er lademuligheter ombord på ferga, men det rekker nok ikke til tur-retur allikevel.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El rayo

1999 - 2002 modell Th!nk har elektronisk hastighetsbegrensning på 90 km/t. I toppfart kommer man ikke lengre enn 6 mil under gunstige forhold.

En særdeles sparsommelig/økonomisk sjåfør kan klare 9 mil på en lading på tørre veier om sommeren med originalt nikkel-kadmium batteri, men da må man begrense hastigheten til 50 - 60 km/t på flat vei og la farten dabbe av i motbakker og aldri bremse, men la bilen trille av seg farten.

Du må lade på skolen for å kunne bruke en original Th!nk classic til din kjøring. 30 minutter lading (på ferga) gir bare 7 - 8 km ekstra med originalladeren i bilen.

Det er mulig å bytte til et større litiumbatteri som gir 11 mil rekkevidde, men det koster 105.000. Se http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2452.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Ny Th!nk klarer å bringe deg til skolen og hjem igjen på en lading. Men den koster litt mer... omtrent 3 ganger så mye.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ErlendB

Tusen takk for flere svar. Nei, dette er ikke så enkelt, det er en del "hvis" og "kanskje" ute og går. Har sendt en forespørsel til skolen ang. ladestasjon, men da må jeg også vite at jeg har denne fast og får ladet hver dag der. Visste ikke at det var uttak på ferga, det står overhodet ingenting ang. el-biler på nettsidene dems, men ettersom de er en del av riksveinettet, så er det vel gratis med el-bil på den.
Det værste scenarioet som jeg kan tenke meg, vil være å gå tom for strøm på motorveien, midtvinters i -15...  ::)

Men dersom det er muligheter for lading på skolen... ..ja, jo..ja... hmmm... (og nei, har vaffal ikke råd til en ny Th!nk...)  :-\

cra

9 mil t/r er i grenseland, ja, så lading på skolen er nok et must. I alle fall greit å kunne sikre seg kapasitet til hjemturen. Sjekk med skolen om de har mulighet for lading, evt. mot en liten kompensasjon. (Clas Ohlson-måler hvis det skal gjøres nøyaktig, eller en "fast sum" som dere evt. blir enige om.)

Husk å nevne for skolen at tilrettelegging for EL-biler kan være en fær i HMS-hatten. ;)

I krisetilfelle kan du jo bruke et aggregat du tar med deg til å "nødlade". Sjekk evt. også om der er potensielle stoppesteder langs ruta. F.eks. en kafe der du kan lade en times tid mens du nyter en kopp kaffe og leser deg frampå i ett av fagene dine. Det kan jo faktisk også være en mulighet langs veien - sitte og lese i bilen mens en generator lader de siste nødvendige prosentene på batteriet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 11:44
.... men ettersom de er en del av riksveinettet, så er det vel gratis med el-bil på den.

Gratis for bilen ja. Du må fortsatt betale persontakst for føreren. Men jeg trur de fleste ferger tilbyr månedskort, så det blir uansett betydelig rimeligere enn med fossilbil. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ErlendB

Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 11:47
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 11:44
.... men ettersom de er en del av riksveinettet, så er det vel gratis med el-bil på den.

Gratis for bilen ja. Du må fortsatt betale persontakst for føreren. Men jeg trur de fleste ferger tilbyr månedskort, så det blir uansett betydelig rimeligere enn med fossilbil. :)

Yep, 495,- blanke i måneden. Alternativet med fossil bil er 3640 i måneden... (og det er KUN ferge-utgifter)

cra

Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 12:01
Yep, 495,- blanke i måneden. Alternativet med fossil bil er 3640 i måneden... (og det er KUN ferge-utgifter)

Så 3.000 spart i måneden bare på ferga - det er jo nesten billånet, det! ;)  Altså nesten gratis bil hvis du velger elektrisk.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ErlendB

Sitat fra: cra på tirsdag 11. mai 2010, klokken 12:49
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 12:01
Yep, 495,- blanke i måneden. Alternativet med fossil bil er 3640 i måneden... (og det er KUN ferge-utgifter)

Så 3.000 spart i måneden bare på ferga - det er jo nesten billånet, det! ;)  Altså nesten gratis bil hvis du velger elektrisk.  :D

Ja, si det...
En ting er bare det med ferga, men så er det jo bompenger også: 20 pr passeringx2x20 i mnd= 800,- pr mnd.
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Så det blir da 3640-495 + 800 + 3950 = 7905,- pr mnd/20 virkedager med fossilt.

Med elektrisk blir det vel ca. 495,- i fergeutgifter + strøm (ca. 10,- pr tur= 20kr. dagen) kr. 400,- som da blir 895,- pr mnd.

Da har jeg ikke regnet inn forsikring, olje, verksted etc. kun rene daglige driftsutgifter. Og forskjellen blir hele 7010,-... HÆ? Kan dette stemme? ???
Kunne nesten belånt en ny Tesla, og fortsatt hadde det blitt billigere...? ;D

cra

Ser ut som det grovt sett skal stemme, ja. Si at du legger av 1000 kr/mnd til frmtidig batteribytte, og i gunstig retning så har du også kr 0 i årsavgift på el-bil. Forsikring er også gjerne gunstig i pris pga god statistikk. :)  I tillegg kommer evt. andre besparelser når du bruker bilen (bompasseringer utenom daglig pendling, gratis parkering osv) ;)

Og bare for å helle litt kaldt vann i årene dine; du har vel husket å bruke beste pris på ferge og bom? (Altså med max rabatt ved abonnement/klippekort o.l) Elbilofobene arresterer deg på det med en gang hvis du er i en diskusjon. ;)

Og andre veien så er vel et forbruk på bare 0,5l/mil noe optimistisk? Vil anta at forbruk i praksis vil ligge på mer enn det. :)

Uansett så kan det være mye penger å spare i det daglige på å bruke elbil dersom man bor slik til at man kan utnytte fordelene max.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ErlendB

Ja, jeg har faktisk regnet til fordel for fossil bil. For å si det sånn, i dag har vi en dieselpurke av en Land Cruiser, og vil fortsatt beholde den for lengre turer, etc. Jeg kommer ikke til å kjøre en el-bil pga. miljøet, dette er kun snakk om ren "fortjeneste", i tillegg til at jeg liker duppeditter og teknologi. En kan vri, vrenge og traktere tall og regnestykker, men det er ikke til å komme utenom at el-bil i dagens samfunn i Norge er mye billigere enn fossile biler.

Nå har jeg i tillegg sett tilbudet fra Røne og Selmer på en NY Think; 40.000,- cash, 1,8 prosent rente over 7 år blir 2.900,- pr mnd. Legg på de andre utgiftene som var i regnestykket mitt, så ender vi opp på 3795,- pr. mnd. Med NY bil!

Tilsvarende regnestykke på fossil bil ved å kjøpe en brukt til ca. 80.000, blir ca. 1800,- pr. mnd i lån over 5 år. Legg det oppå de 7905,- pr mnd som jeg regnet ut tidligere.

Og bonusen med en NY Think istedenfor en brukt, er selvfølgelig at jeg ikke trenger ladestasjon på skolen, "tanken" vil rekke både til og fra, samt noe høyere topphastighet på motorveien.  ;D ;D ;D

Jeg begynner å få en åpenbaring her nå...  ;)

Trond Arve

Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:27
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Jeg ville kontrollregnet dette regnestykket :P
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:27
Ja, si det...
En ting er bare det med ferga, men så er det jo bompenger også: 20 pr passeringx2x20 i mnd= 800,- pr mnd.
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Så det blir da 3640-495 + 800 + 3950 = 7905,- pr mnd/20 virkedager med fossilt.

Med elektrisk blir det vel ca. 495,- i fergeutgifter + strøm (ca. 10,- pr tur= 20kr. dagen) kr. 400,- som da blir 895,- pr mnd.

Da har jeg ikke regnet inn forsikring, olje, verksted etc. kun rene daglige driftsutgifter. Og forskjellen blir hele 7010,-... HÆ? Kan dette stemme? ???
Kunne nesten belånt en ny Tesla, og fortsatt hadde det blitt billigere...? ;D

Denne kalkulatoren gir en grei oversikt over kostnader med elbil sammenliknet med fossilbil: http://www.gronnbil.no/kalkulator
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

ErlendB

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 11. mai 2010, klokken 15:54
Sitat fra: ErlendB på tirsdag 11. mai 2010, klokken 14:27
Ja, si det...
En ting er bare det med ferga, men så er det jo bompenger også: 20 pr passeringx2x20 i mnd= 800,- pr mnd.
Så er det utgifter til drivstoff: Si groft regnet 11 kr. literen, forbruk 0,5 pr mil og 45 km hver vei = 198,- pr dag, eller 3960,- pr mnd.

Så det blir da 3640-495 + 800 + 3950 = 7905,- pr mnd/20 virkedager med fossilt.

Med elektrisk blir det vel ca. 495,- i fergeutgifter + strøm (ca. 10,- pr tur= 20kr. dagen) kr. 400,- som da blir 895,- pr mnd.

Da har jeg ikke regnet inn forsikring, olje, verksted etc. kun rene daglige driftsutgifter. Og forskjellen blir hele 7010,-... HÆ? Kan dette stemme? ???
Kunne nesten belånt en ny Tesla, og fortsatt hadde det blitt billigere...? ;D

Takker for tipset med kalkulatoren!  ;)
Jeg "bommet" med 900,- på både el-bil og den fossile i regnestykket, begge i samme retning -oppover.  ::)

Denne kalkulatoren gir en grei oversikt over kostnader med elbil sammenliknet med fossilbil: http://www.gronnbil.no/kalkulator

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA