Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eget delforum for Passat GTE

Startet av Gogs, mandag 18. januar 2016, klokken 18:22

« forrige - neste »

bjaolsen

For min del så leser jeg av effektforbruk på "momentanmåleren" når jeg står med bilen i "N" og regner dette som +/- det som går til Varmepumpa.

Vet ikke om Golf har oppvarming av batteri slik som Zoe, hvis den ikke har det så kan jeg tenke meg at årsaken til at pumpa går hardere hos "oss" er at den brukes til å varme opp batteriet.

Uansett er jeg enig i at det går en del mer energi enn jeg kunne satt pris på til oppvarming. Status for jobbturen i dag (25-30 min med temp stilt ca. 20, luft opp/ned og vifta på 3) var 1,5 kWh, energi til fremdrift på samme turen over Liertoppen var ca. 6 kWh og gjenvunnet var 0,5 kWh. Utetemp på -12 til -15.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

treven

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 06. januar 2016, klokken 18:42
Har du prøvd å slå av ECO modus, Tenne det røde lyset i "AC off" knappen og valgt luft på frontrute og bein. (Lyser gult ved siden av pilen på panelet til varmeapparatet)

Eg gjorde da og då fekk eg 30 grader i kupeen med -6 ute. Med alt i "auto" var det bare tull med kaldt, varmt eller lunkent omhverandre. Etter at eg gjorde instillingen så har eg god varme.

Men den brukar litt meir straum.

Jeg har vel prøvd alt snart... Kjører aldri i ECO-modus. Opplever at jeg bruker mindre strøm til og fra jobb når jeg kjører normalt og er forsiktig med gasspedalen, i tillegg ligger jeg sjelden mer enn 88-94 på motorveien. Får teste en gang til før jeg leverer den på verksted. Takk for tips!

jabj

Etter 10000km fikk jeg også min første feil ved at varmen forsvant i kupeen. Ringte Motorforum Kristiansand og fikk time på direkten (bra service). Det viste seg at varmepumpa (eller kompressoren som er en mer riktig betegnelse) ikke startet i det hele tatt slik at kun overskuddsvarme fra motoren kom inn i kupeen. Feilen var kjent og skyldes dårlig konfigurert software i bilens hjerne. Hjelper ikke å oppgradere R-Link, som ikke har så mye med varmekompressor å gjøre, men ved å legge inn ny konfigurasjon på eksisterende software via OBD plugg. Etter litt frem og tilbake med reset av 400V sikring under dørmatta på passasjersete så kom kompressoren i gang igjen. Var vist veldig sjelden at det forekom gasslekasje, min R240 hadde hvert fall 3 bar trykk som var helt OK.
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

Sølvi Nereng

Sitat fra: jabj på tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:32
Etter 10000km fikk jeg også min første feil ved at varmen forsvant i kupeen. Ringte Motorforum Kristiansand og fikk time på direkten (bra service). Det viste seg at varmepumpa (eller kompressoren som er en mer riktig betegnelse) ikke startet i det hele tatt slik at kun overskuddsvarme fra motoren kom inn i kupeen. Feilen var kjent og skyldes dårlig konfigurert software i bilens hjerne. Hjelper ikke å oppgradere R-Link, som ikke har så mye med varmekompressor å gjøre, men ved å legge inn ny konfigurasjon på eksisterende software via OBD plugg. Etter litt frem og tilbake med reset av 400V sikring under dørmatta på passasjersete så kom kompressoren i gang igjen. Var vist veldig sjelden at det forekom gasslekasje, min R240 hadde hvert fall 3 bar trykk som var helt OK.
samme problem på våres zoe også. Samtidig viste det seg å være lite gass i varmepumpa.

StigH

Da tok varmen kvelden på min før helgen også. Kolleger på jobb hadde sett en kraftig dampsky komme fra under bilen før jeg skulle hjem på fredag og hadde satt på hurtigvarmeren fra nøkkelen. Jeg avfeide dette som normalt da det var -18 ute og det var no kondens eller noe som ble frigitt. Men da jeg skulle kjøre kom det ikke varme og varmepumpe gikk ikke mere.

Leverte den inn på mandag 11.1 og sa i fra hva som hadde skjedd. Dette var ikke normalt sa de, men ville bare fylle opp igjen. Jeg ba de sjekke for lekkasje da jeg har sterk mistanke om dette så lenge den har virket problemfritt til nå.

Dette ble bare avfeid for kunde har vel ikke greie på dette sikkert etter deres mening. De ville bare fylle opp igjen for det hadde de gjort på andre Zoer som hadde liknende problemer.

Fikk telefon i går 12.1 og da sa de at de ikke greier å vakuumere opp systemet. Skyldte på AC-apparatet de hadde som er helt nytt og fylt noen få biler. Jeg er nå 100% på lekkasje, mye på grunn av den røykskyen folk hadde sett rundt bilen. Jeg tipper dette var en utblåsning av varm gass i kulda. Men dette får verksted bare finne ut selv når de ikke vil høre. Da hadde de spart seg for mye bryderi og tid med dette.

Imens kjører jeg lånebil fra de. Fossil selvsagt. Jaggu tragiske greier å gå tilbake til :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Er det ikke fylt på sporstoff i AC mediet fra fabrikk? Med sporstoff er det veldig raskt å finne ei lekkasje på AC-systemet, og verkstedet skal ikke behøve å bruke masse tid.

Har dessverre hatt problemer med lekkasje på AC på to andre biler, blant annet en Laguna der merkeverkstedet aldri klarte å finne ut hva som var feil. Stakk innom et AC verksted på Hønefoss en dag i fellesferien da jeg tilfeldigvis kjørte forbi. Mekanikeren brukte noen minutter på å finne ut at det var alt for lite gass til at det kunne skyldes naturlig tap av medium over tid. Det var fylt på sporstoff, men han fant ikke lekkasje, og når han koblet på og trykktestet systemet var det ingen indikasjon på lekkasje. OK sa han, fjernet testutstyret og studerte påfyllingsventilen for AC-medium. Det viste seg at ventilen ikke var tett, og at det ikke kunne oppdages under test pga testutsyret var koblet på der. Mekaniker sa at det var helt logisk at feilen måtte være der, og at det måtte alle som jobbet med AC-systemer forstå. Renault merkeverksted hadde hatt bilen inne 3 ganger og feilsøkt etter lekkasje, men siden trykktest ikke viste lekkasje så måtte alt være OK sa de. De fylte på kjølemedium, og etter ei ukes tid var det null effekt på AC.

Hadde noe av det samme problemet på en Saab, men der fylte ikke merkeverksted på sporstoff første gangen de hadde bilen inne til AC service. De trodde det bare var lite gass i systemet, og mistenkte egentlig ikke lekkasje. Etter kort tid var det null effekt på AC. Satte bilen inn på et lokalt verksted pga. lang veg til merkeverksted, og de fant heller ingen lekkasje, men trykktest viste at det var lekkasje. De fylte opp med sporstoff i mediet, og etter noen dager var det lett å se hvor lekkasjen var.

"Moralen" i historien er at sporstoff bør alltid fylles på AC systemet, det gjør feilsøking mye enklere. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

StigH

Hvis dette gir farge så er jeg usikker om det er gjort orginalt. Men jeg har hørt om at sånt er gjort tidligere på andre bilmerker for da blir jo jobben mye enklere. Jeg var inne å så og da så jeg ikke noe slags fargesøl rundt der han hadde koblet på.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

For å se sporstoffet bruker man UV-lampe. Ved store lekkasjer kan man muligens se sporstoffet uten lys også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

karsti

Sitat fra: jabj på tirsdag 12. januar 2016, klokken 18:32
Etter 10000km fikk jeg også min første feil ved at varmen forsvant i kupeen. Ringte Motorforum Kristiansand og fikk time på direkten (bra service). Det viste seg at varmepumpa (eller kompressoren som er en mer riktig betegnelse) ikke startet i det hele tatt slik at kun overskuddsvarme fra motoren kom inn i kupeen. Feilen var kjent og skyldes dårlig konfigurert software i bilens hjerne. Hjelper ikke å oppgradere R-Link, som ikke har så mye med varmekompressor å gjøre, men ved å legge inn ny konfigurasjon på eksisterende software via OBD plugg. Etter litt frem og tilbake med reset av 400V sikring under dørmatta på passasjersete så kom kompressoren i gang igjen. Var vist veldig sjelden at det forekom gasslekasje, min R240 hadde hvert fall 3 bar trykk som var helt OK.

Jeg fikk også beskjed om at det var en kjent feil. RBI Norge sendte ut info til aut. verksteder forrige uke om prosedyre for autokonfig av varmepumpe. Endelig varme i kupeen igjen, selv i -13. Det vil si under kjøring og ved start av forvarming fra fjernkontroll. Programmert forvarming gir fortsatt dårlig eller ingen effekt. Blir vel å klage igjen da - etter 4 verkstedbesøk. Trykket skal forresten være 4,5 bar ved "verkstedtempratur"
Ny Zoe oktober 2015.
120 km t/r jobb.

THE

Sitat fra: karsti på torsdag 14. januar 2016, klokken 00:15
Jeg fikk også beskjed om at det var en kjent feil. RBI Norge sendte ut info til aut. verksteder forrige uke om prosedyre for autokonfig av varmepumpe.

Trykket skal forresten være 4,5 bar ved "verkstedtempratur"

Noen som vet om denne feilen/prosedyren gjelder både for Q210 og R240?

Gjelder 4,5 bar for både Q210 og R240?


Har en durelyd som ikke virker normal når varmepumpen starter ved kald bil, og av og til er det nesten ingen varme fra varmeapparatet. Har hatt en lignende lyd på en annen bil der det var for lite gass, så lurer på om jeg må få verkstedet til å sjekke varmepumpen på min også. Hadde vært litt greit å vite hva trykket på systemet skal være.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

overter

Har hatt problemer med at varmen kutter etter ca 10 minutter kjøring og begynner blåse kald luft. Hadde den på verksted i går. Ble fortalt at de hadde rekonfigurert eller oppdatert SW for AC. TEstet og funnet iorden.
På vei heim blåste den varm luft hele veien heim så det virker som den ble noe bedre. Par dager til så har jeg mer erfaring.
De hadde iallfall test kjørt den, den hadde rullet 35km mens den var inne og ikke ladet den, nesten så jeg ikke kom meg heim...
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

StigH

Jeg får sannsynligvis igjen min i dag etter 4 dager på verksted etter at det var for lite gass i varmepumpe og funksjonsvikt. Normalt bare noen timers jobb, men først var verksted tom for gass. Da de endelig fikk levert opp mere gass igjen dagen etter, røk maskina som fyller opp. Jeg var 100% sikker på en lekkasje og at det var det som gjorde at de ikke fikk fyllt opp men det var visst ikke det i følge de. Da får jeg bare ta dette for god fisk og bare satse på det virker igjen. Fikk endelig telefon at Zoen var ferdig i går ettermiddag, men de ville holde den til i dag for å få testet den først.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

morten69

Snufs, da slutta varmepumpa og virke på bilen min også. Må ringe motorforum imorgen. Ble veldig kald tur hjem igår:(
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

StigH

Fikk igjen min på fredag. Min ble knallbra etter service :) Syns den nesten varmer bedre nå faktisk. Men på Zoe gruppa på FB er det mange som har samme feil. Nesten så de burde gå over alle solgte og usolgte da det virker som feilen er på de fleste.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

frank

Har alle Zoe varmepumpe, eller bare intens utgaven?
ble litt i tvil etter å ha lest på siden deres
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA