Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremsing og regen

Startet av PhevVest, mandag 18. januar 2016, klokken 17:58

« forrige - neste »

PhevVest

Kan Mitsubishi vennligst komme med en oppdatering slik at Eco knappen blir en El-mode knapp!?
Irriterende med unødvendige kaldstarter bare for å lage varme - når man har både strøm og tid nok til å vente på el-varmeren!
Kan ikke være bra for motor med gjentatte kaldstarter- med stopp før motor har nådd særlig temperatur.
Det hadde vært veldig bra hvis dette kunne endres på - også slik at med El-mode aktivert starter heller ikke motoren selv om gassen trykkes i bunn. Kun strøm fra batteri.
Når batteriet er tomt (når minimum) kan den gå over til hybrid.
Nå med kalde temperaturer virker det umulig å unngå motorstart uten lang nok forvarming - hvis man har mulighet. Etter utendørs stopp uten mulighet for forvarming starter motoren straks man slår på bilen. Trekker ned en ellers bra bil!

Ned til en viss temperatur kan man sjonglere med å huske å sette temp til minimum og slå av klime før stopp. Ved start, velg Eco og øke temperaturen litt om gangen. Hvem gidder styre slik!? Gi meg en El-mode knapp!

rkiljet

Tror de fleste er enig med deg her. Det er også noen av oss som ikke skal lenger enn at bilen aldri blir skikkelig varm uansett (5-6km), så det å kjøre ren el i den settingen hadde vært luksus.

Selv føler jeg meg på en måte lurt av selger som aldri opplyste om at dette ikke var mulig. Et av salgsargumentene for bilen går jo på at man kan kjøre på kun el når man skal kjøre i nærområdet...

Men sikkert min feil som ikke evnet å sette meg skikkelig inn i dette før jeg kjøpte bilen.

aaa3

Det er nok ganske bred enighet om dette, ja. Vanskelig å forstå at det ikke ble innført en EV-knapp på '16-modellen.
Løsningen er forvarming, og appen til geos muliggjør forvarming også utenfor wifi rekkevidde.
Se https://play.google.com/store/apps/details?id=no.objective.geiroves&hl=no

Astor

En kan jukse til EV-knapp dersom klimaknappen OFF holdes inne samtidig med at bilen startes. Da starter ikke varmeapparat/vifte og bilen kjører på bare strøm selv ved lave temperaturer. Det samme oppnås selvsagt dersom klimaanlegget slås av før bilen parkeres. Ulempen er at bilen forblir kald og at en ikke kan gjøre noe dersom det blir dugg på frontruta, annet enn å slå på klimaanlegget og oppstart av ICE. Så den som ønsker å kjøre på bare EL og unngå forvaming er det bare å skru på setevarme og rattvarme, for dere som har 2016-modell. Vi andre får ta på oss votter.

PhevVest

ICE startet i dag selv med forvarming i vel 15 min.
Klima stod på 22C og utetemp ca +1 (litt varmere i garasjen bilen sto i).
Batteriet var fulladet.
Helt unødvendig med motorstart da!  :(

Astor

Dersom temperaturen hadde stått på 19-20 gr C, hadde sannsynligvis ICE ikke startet. For å unngå at den ikke starter under veis, er det lurt koble inn ECO.

jokke

Hvis man starter bilen og har klima anlegget på off, vil man da etter en viss tid/kjørte km kunne sette på klima anlegget igjen uten at motor starter?

aaa3

Sitat fra: PhevVest på tirsdag 15. desember 2015, klokken 16:03
ICE startet i dag selv med forvarming i vel 15 min.
Klima stod på 22C og utetemp ca +1 (litt varmere i garasjen bilen sto i).
Batteriet var fulladet.
Helt unødvendig med motorstart da!  :(
Trikset er å få satt på Eco før ICE starter.
Det beste er å slå av klima (OFF-knappen) når du parkerer bilen. Husker du ikke det kan du gjøre det med en gang du starter, så kan du slå på Eco, og så slå på klimaanlegget igjen.

Niff123

Her kommer det gode råd i fleng! (inntil alt er løst?).
Jeg prøvde nettopp å holde OFF-knappen inne samtidig som jeg startet bilen. Da holdt bensinmotoren seg i ro, og turen til/fra butikk gikk på 0,0 i forbruk selv om det er -10 ute. Forvarming og setevarme ga nødvendig lunk for denne handleturen, men turen skal ikke være så veldig lang før det så smått begynner å dugge. Skal prøve eco-knappen og deretter varme ved neste anledning.
Det er for de ekstra korte turene positivt å se 0,0 i stedet for stygge tall.

PhevVest

Det hjelper ikke å trykke Eco knappen før klima settes på - det eneste jeg har funnet endres med denne er forskjellen mellom inne- og utetempereatur kan være litt større før ICE starter.
Når denne forskjellen er (eller blir under kjøring) stor nok selv med Eco inne - starter dessverre ICE.

aaa3

Jeg er enig i at dette blir veldig omstendelig, men det lar seg gjøre å unngå at ICE starter ved normale vintertemperaturer (ned til ca. -10). Da må du:
- Forvarme - ca  15 min ved 0, ca 30 min ved -10 (her må du gjøre dine egne erfaringer)
- Aktivere ECO før klimaanlegget startes (se tidligere i tråden, joda, det spiller en rolle om ECO er på)
- Redusere kravene til innetemperatur (med vinterklær på er jo 19-20 grader varmt nok)


rkiljet

Kan bekrefte dette. Evt :
* Forvarme
* Du kan også skru av ventilasjon (Off) istedet for Eco ved oppstart. Eco reduserer kraften i det, men det er mulig i innstillingene til bilen å sette at Eco ikke skal gi redusert kraft til ventilasjon likevel.
* Skru av AC (* off)
* Sette temp til minimum (15)

Selv kjørte jeg 4 km i dag med +1 grad ute på ren el, uten forvarming, ved å gjøre som over. Når det begynte dogge holdt det med å kjøre på minimumstemp uten * med blåsing på ruta. ICE tente akkurat idet jeg skrudde på anlegget igjen, men ga seg når * ble skrudd av og min-temp satt.

PhevVest

Får bytte inn bilen når det kommer en modell hvor man slipper alt dette - som har el-mode knapp.
Evt. bytte til annet merke hvis noen kommer med tilsv. bil.

rkiljet

Fin bil bortsett fra dette, så synd en slik ting skal ødelegge så mye. Men igjen - jeg skylder på selgere/forhandlere som ikke har fortalt den fulle sannheten rundt dette før salget.

geos

Det er bare en ting som hjelper: Skikkelig forvarming! I -10 bør man forvarme i minst 40 min, og øyeblikkelig sette seg inn i bilen når forvarm er ferdig.

NB: Jeg har 16A lader (dvs, den lager med 14.7 A).

Ved kjøring til nærbutikk, 3 km, er min prosedyre:
0) Før bilen stoppes etter forrige tur: Sett temp på 18 grader
1) Sende SMS til Appen i bilen om varming i 30 min eller mer
2) Starte bilen, sette på resirk.
3) kjør med resirk til det begynner å dugge, åpne for lufting
4) Stopp ved butikk. Sende Sms om varming i f.eks 3o min
5) Kommer tilbake til varm bil; som regel lenge før 30 min har gått. Kona bruker lenger tid....

På denne måte har jeg de siste 11.000 km hatt en gjennomsnitt forbruk på 0.22. Dette inkluderer en del langturer på > 300 km. Men jeg kjører mest innenfor bilens EL-rekkevidde.

Merk at GODT oppvarmet bil er en måte å lagre varme-energi i bilen som varer en del km når man bruker resirk. Man kan selvsagt kjøre med varme av, men jeg gidder ikke sitte å fryse i en ny bil: Det har jeg gjort nok i min gamle US Van som bruker 30 km på å varme 30 L kjøleveske til sin 7.3 L Turbo-diesel :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA