Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på Nordby senteret (Svinesund)

Startet av Mavsemums, mandag 18. januar 2016, klokken 17:30

« forrige - neste »

Mavsemums

Hei

Skal ha en type 2 kabel til egolfen som jeg skal bruke til å lade hjemme på 16A på blå CEE stikk. Hvilken anbefaler dere. Ser litt på EV institute sin til 3800 som virker grei.


Mavsemums

Noen må jo ha tenkt på dette før, derfor går det sikkert ikke teknisk sett, men finnes det en cee til type 2 adapter? Så man kan bruke type 2 kabelen som medfølger egolfen med en slik adapter og så inn i et montert cee stikkontakt i garasjen? Gitt at det er trygt/godkjent. Så slipper man å kjøpe en ekstra kabel  ;D

torkil

#3
Edit: nvm me, blandet type 2 og mode 2


Mavsemums

Hei Torkil. Ja den vurderer jeg blant annet også mo EVI sin lignende til 3800. Har du noen erfaring med denne?

Usikker på type 2 og mode 2 selv, er ingen ekspert som du kan skjønne. Men bare en tanke som slo meg om det fantes og var trygt med en adapter mellom den originale kabalen som følger med (ikke schuko) og cee stikk hjemme for 16A.

TM

Det finnes ikke noe adapter som gjør at du kan bruke type 2 ladekabelen.
Jeg vile valgt Volvo V60 kabelen som egentlig er en Mennekes kabel, men som selges til en hyggelig pris som "reservedel" til Volvo V60 hybrid. Det er et kvalitetsprodukt som til og med tåler at du kjører over lade"kladden". Prisen er ca 4000 kr og finnes også i en 8 m versjon som gir maks fleksibilitet.

Råde

Sitat fra: torkil på tirsdag 15. desember 2015, klokken 17:08
Edit: nvm me, blandet type 2 og mode 2
Nope. Du mangler da elektronikken som styrer ladingen (det som er inni kladden).
e-Golf | X75D

Griffel

Sitat fra: Mavsemums på tirsdag 15. desember 2015, klokken 17:28
Usikker på type 2 og mode 2 selv, er ingen ekspert som du kan skjønne. Men bare en tanke som slo meg om det fantes og var trygt med en adapter mellom den originale kabalen som følger med (ikke schuko) og cee stikk hjemme for 16A.
Flere aktive her på forumet tilbyr Type 2 semiportable ladestasjoner med sladd og støpsel etter ønske, og med type 2 stikkontakt. Du kan gjerne kalle dette et adapter.

(f.eks. elektrolux,nofuel,jkirkebo),

Siden det da er en semiportabel (er per def. mode 2, på grunn av sladd og CEE støpsel) er det et krav at en slik ladestasjon skal ha en jordfeilbryter innebygget.

En kan altså ikke ta en hvilken som helst mode3 ladestasjon og bygge den om til mode2. Uten jordfeilbryter innebygget skal de være fastmontert og tilkoblet en kurs med jordfeilbryter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:02
Siden det da er en semiportabel (er per def. mode 2, på grunn av sladd og CEE støpsel) er det et krav at en slik ladestasjon skal ha en jordfeilbryter innebygget.

En kan altså ikke ta en hvilken som helst mode3 ladestasjon og bygge den om til mode2. Uten jordfeilbryter innebygget skal de være fastmontert og tilkoblet en kurs med jordfeilbryter.

Nja, jeg er ikke enig i det. Har ihvertfall ikke funnet noe i standardene som peker på at dette er definisjonen. Det kreves langt mer av en Mode 2 stasjon enn at den har støpsel. F.eks skal den tåle å overkjøres med en viss vekt osv.
Hvis produsenten sier at stasjonen er Mode 3, skriver i monteringsveiledningen at den skal fastmonteres med skruer og ikke brukes portabelt samt at den er av en konstruksjon som ellers ikke egner seg til portabelt bruk vil den nok kunne defineres som Mode 3 selv med CEE-støpsel. Har du kilder på noe annet er jeg veldig interessert i de :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

EVI institute kablen funger veldig bra hos meg så langt. Kan trygt anbefales.

e-curious

Sitat fra: TM på tirsdag 15. desember 2015, klokken 18:42
..Jeg vile valgt Volvo V60 kabelen som egentlig er en Mennekes kabel, men som selges til en hyggelig pris som "reservedel" til Volvo V60 hybrid.. .

Jeg valgte også denne Mennekses kabelen, i 8 meter lengde.  Fornøyd så langt.  Hadde egentlig tenkt å vente på Ray-kabelen til Carge-amp, men den kom jo aldri, og er dessuten en tusen-lapp eller så dyrere.

Griffel

#12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. desember 2015, klokken 21:20
Sitat fra: Griffel på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:02
Siden det da er en semiportabel (er per def. mode 2, på grunn av sladd og CEE støpsel) er det et krav at en slik ladestasjon skal ha en jordfeilbryter innebygget.

En kan altså ikke ta en hvilken som helst mode3 ladestasjon og bygge den om til mode2. Uten jordfeilbryter innebygget skal de være fastmontert og tilkoblet en kurs med jordfeilbryter.

Nja, jeg er ikke enig i det. Har ihvertfall ikke funnet noe i standardene som peker på at dette er definisjonen. Det kreves langt mer av en Mode 2 stasjon enn at den har støpsel. F.eks skal den tåle å overkjøres med en viss vekt osv.
Hvis produsenten sier at stasjonen er Mode 3, skriver i monteringsveiledningen at den skal fastmonteres med skruer og ikke brukes portabelt samt at den er av en konstruksjon som ellers ikke egner seg til portabelt bruk vil den nok kunne defineres som Mode 3 selv med CEE-støpsel. Har du kilder på noe annet er jeg veldig interessert i de :)
Jeg går ut fra at du har EN 61851.

Kapittel 6 har definisjonene av de ulike lademodi. Kravene til utstyret er spredd utover i normen og refererer til lademodus. Her bytter du om krav til utstyret med definisjonene. Det er mulig at den i tillegg til jordfeilbryter også må tåle å bli overkjørt ++ når den ikke lenger er fast montert.

Lademodus 3: Tilkobling av elektriske kjøretøystikkontakten ved hjelp av en
dedikert EVSE, hvor pilotfunksjonen går til kontroller i EVSE, som er fast tilkoblet vekselstrømsnettet.

Til forskjell fra lademodus2 som beskriver at tilkobling til nettet er via en standard stikkontakt.

Jeg tror neppe det holder å levere en montasjebeskrivelse, men kanskje et et fastskrudd som sier det samme kan godtas, det må du spørre DSB om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA