Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering av nye Leaf

Startet av Helge, mandag 18. januar 2016, klokken 15:05

« forrige - neste »

Helge

Denne (Citroen original) virker på min sølvfargede 2003 Saxo, men ikke på den hvite 2003 Saxoen jeg nylig kjøpte. Kretskortet ser helt ut og uten irr/korrosjon. Testet med Fluke'n at de 2 mikrobryterne (for hvv låse/låse opp) virker ved at de gir kontakt når en trykker på dem. Har også byttet til nytt batteri, men uten at det hjalp. Siden selve sentrallåsen (alle 5 dører og ladeluke) virker med nøkkel fra førerdøra er det vel 3 mulige feil:
1. Defekt kretskort i fjernkontroll
2. Defekt mottaker i bilen/sentrallåshjerne (mht radiomottak)
3 Manglende synkronisering mellom fjernkontroll og sentrallåshjerne

Ny original fjernkontroll koster ca 1800, montering av 3.parts fjernstyring hos Bilradiospesialisten koster ca 3000, men da er det med 2 fjernkontroller (trenger imidlertid bare en synes jeg). Videre koster det 400-500 kr at Citroen sjekker fjernkontroll og eventuelt synkroniserer dersom fjernkontrollen er ok. I følge Citroen må nemlig synkroniseringen gjøres hos Citroen i motsetning til fjernkontrollene på enkelte andre Citroenmodeller som XM der synkronisering er enkel å gjøre selv ved å vri på tenningen og klikke på fjernkontrollknappen.

Er det noen som vet om synkronisering kan gjøres med Lexia3/ELIT etc dersom man har slikt utstyr?

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

torle

Jeg klippet vekk den orginale styreboksen i min Partner og puttet inn en slik http://www.ebay.com/itm/LATEST-High-Spec-Remote-Keyless-Entry-for-car-central-lock-KE670HC-/360747605667?hash=item53fe3b9ea3:g:XAIAAOSw5VFWQfIN, fikk da også to nøkkel emner som ble slipt til.

Trengs ikke nøkler så har dem også dette settet til under 350,- ink frakt!
http://www.ebay.com/itm/Universal-Upgrade-Remote-Keyless-For-Central-Lock-KE698HC-QUALITY-PRODUCTS-/161883885501?hash=item25b1080fbd:g:1nkAAOSwo0JWQkge

Settet har utgang for blink, tut og "follow me home" men jeg koblet kun til låse funksjonen, virket så lenge jeg hadde bilen!
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Helge

Sitat fra: torle på onsdag 16. desember 2015, klokken 07:48
Jeg klippet vekk den orginale styreboksen i min Partner og puttet inn en slik ......

Ja, jeg har vært inn på tanken med 3.parts fjernstyring (både fra Bilradiospesialisten og fra ebay, der jeg har handlet mye IT-utstyr og noe bilutstyr). Men å ha 2 fjernkontroller er ikke noe viktig poeng synes jeg. Vi har 2 fjernkontroller til P106E'en og bare en til hver av EL-Saxoene, men erfarer at vi ikke trenger mer enn en.

I går klarte jeg imidlertid å gjøre kommentaren fra Citroen "til skamme". De ga meg KLAR beskjed på at det IKKE var så enkelt å synkronisere fjernkontrollen mot bilen med Saxo som det er på enkelte andre Citroenmodeller (eksempelvis XM) og jeg MÅTTE innom Citroenverksted.

Det viste seg å være pisspreik!  Problem is solved...  ;D

Etter litt over middels lenge søking (for min del) med Google fant jeg til slutt 2 engelskspråklige websider som beskrev synkroniseringsmåten for fjernkontrollen på en hel haug med ulike Citroenmodeller. For Saxo var det så latterlig enkelt som:  ...å låse opp bilen med nøkkelen og trykke 2 ganger på fjernkontrollens låseknapp innen 10 sekunder.

Så nå har jeg fungerende fjernkontroll også på den sist anskaffede Saxoen  ;D

De to forskjellige websidene som beskrev nøyaktig samme prosedyre for Saxo var imidlertid uenige om tiden man har på seg (hhv. 10 og 20 sekunder), men 10 er mer enn nok tid.

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 16. desember 2015, klokken 10:17
For Saxo var det så latterlig enkelt som:  ...å låse opp bilen med nøkkelen og trykke 2 ganger på fjernkontrollens låseknapp innen 10 sekunder.

Så nå har jeg fungerende fjernkontroll også på den sist anskaffede Saxoen  ;D

Genialt Helge. Du må begynne å skrive noe av disse innleggene dine på Elbilwiki. Fikk du tilgang av meg ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Ja burde vel det... men døgnet har bare 24 timer  ;D  Du vet... krevende jobb, familie, hus/hage, hytte, 3 PSA elbiler og et par bensinere på toppen  :-[  ...er med i et orkester, har noen båter... det var vel slik at om man har for mange ting så er det tingene som eier deg  ;D

Men jo, selvsagt burde jeg ha lagt inn en del info på Elbilwiki så jeg får prøve å få tid i jula :)  Husker ikke om jeg har tilgang  :-[

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA