Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gratulerer Elon Musk!

Startet av EL-BIL, mandag 18. januar 2016, klokken 09:23

« forrige - neste »

Silkefot

@Rio: Enig, det var det jeg prøvde å si med at det er samme som i bilen. Det som er litt forvirrende i appen er at de bruker 3kW som overskrift for å peke på hvilken lader som benyttes i bilen istedenfor å si hvor mange kW den estimerer tiden mot.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Rio

Jeg ser på epostadressen til apputviklerne (i Google Play) at den er fra Storbritannia. Det er nok noen som er flinkere til å utvikle apper enn forrige gjeng, men som trolig vet mindre om bilen.

Har dog inntrykk av at de fleste av problemene lå/ligger i serveren, både i protokollen mellom bilen og serveren, og i protokollen mellom appen og serveren.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Og i dag viser km-estimat 1....km igjen. Dette er nok samme utvikler som den gamle appen, like udugelige i alle fall. Hvorfor klarer de ikke å få frem km estimatet nåt det kommer frem i Leaf Manager med en gang ? Dette betyr ganske enkelt at de er udugelige idioter, er det sønnen til en eller annen sjef i Nissan som har fått jobben med å sitte på gutterommet og lage denne dritten ?
Jeg mener å kunne se at dette kommer de ikke til å få til, den blir like lite til å stole på som cawings.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Einar_S

Nå fikk jeg ikke logget inn før på 4. forsøket!!

Det står jeg skal kontakte Nissan. Akkurat ja.......

Når jeg så etter å ha fått logget inn ber om oppdatering tar det et minutt eller to.
Det ligger nok i sakens natur at det ikke går på sekundet, så det må vel være godkjent.

Men de fleste som ikke har slåss med dårlige systemdesign i flere tiår ville nok gitt opp på første eller annet  forsøk etter å ha gitt korrekte innloggingsdata og ikke fått innlogging.

Og etter min erfaring er det bare en ting som hjelper: vi må gynge båten kraftigere! Helt til noen oppe i organisasjonen skjønner at de vil tape nybilsalg på å ræ<Piiip>e sine kunder. Det er ikke måten å bygge merkenavn på. Nissan Connect må inn i samme kvalitetskontrollsystem som resten av bilen. For der later det til at de har meget god styring.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Snøkvit

Er med på det.

Sist eg var innom Nissan-forhandlaren for å fiksa Carwings fekk eg ein lang harang av service-karen der: Carwings er den "eine partnaren" (Telenor + dei som har utvikla Carwings (som ikkje er Nissan sjølv i.f. forhandlaren...)) og Nissan Connect er den "andre partnaren" (som heller ikkje er Nissan sjølv (?) if. sama forhandlar).

Forhandlaren sa at dei gir blaffen i Nissan Connect og berre forhalda seg til Carwings.

Sjekk Carwings-tråden: kanskje på tide å prøva å få ting gjort via forbrukarrådet?

Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

Kjell Leaf

Kan noen med innsikt i programmering (noe jeg ikke har) forklare hvordan det kan ha seg at Nissan sin app ikke klarer å hente ut de samme opplysningene fra bilen som Leaf Manager ? Hvorfor er det så vanskelig for Nissan når det går så veldig greit med en uoriginal app ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

ohowl

"sender forespørsel
VENNLIGST VENT"

...bare for å navigere til klimadelen.

Akkurat samme dritt som før. Samme elendige systemdesign.

Blir 100% garantert ikke Nissan på meg neste gang.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Bjoris

Dette ser ikke bra ut, er det noen som vet om det er sannsynlig at 2016 modellene med NissanConnect i bilene også vil være like dårlige på dette?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Einar_S

Sitat fra: Snøkvit på torsdag 17. desember 2015, klokken 10:41
Forhandlaren sa at dei gir blaffen i Nissan Connect og berre forhalda seg til Carwings.
Sikkert beleilig det, ettersom Nissan Connect putter Carwings i bitbucket under installasjonen.
Så da får de nok snart lite å forholde seg til.  :P

For øvrig er den strategien med å peke på hverandre ikke uvanlig. Men forhandler og Nissan burde forstå at vi kunder gir blanke blaffen i om det er Nissan, forhandler eller en eller annen bortgjemt underleverandør som har bæsja på sjekene. Vi har kjøpt og forholder oss til Nissan!

Og det er jo vanligvis greit. Når leverandøren av bulkeballonger har tatt en VAG så er det Toyota, Nissan,... [lang liste av bilprodusenter] som tar støyten ovenfor sine kunder og fikser det. At de [les deres advokater] så tar en koseprat med vedkommende underleverandør etterpå anser jeg som sannsynlig, men det trenger ikke Kari Kunde tenke på.

Og jeg kan ialfall ikke se noe som tilsier at MY2016 vil bli noe bedre. Det er nok lite (om noe) av problemet som sitter i bilens kommunikasjonsdel. (Bortsett kanskje fra SIMkortet.) Jeg har sterk mistanke til at det er server eller "skyen" som mange nå ynder å kalle det, som er største problemet.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

ohowl

Sitat fra: bjoris på torsdag 17. desember 2015, klokken 12:13
Dette ser ikke bra ut, er det noen som vet om det er sannsynlig at 2016 modellene med NissanConnect i bilene også vil være like dårlige på dette?
Tviler på de har en egen backend til 2016-modellene.

Det er et par enkle ting de kunne gjort for å gjøre saken mye bedre for alle:

1. Ikke blokkert grensesnittet i appene mens de "sender" disse meldingene sine. Vi brukere er ikke interessert i å se saksgangen, kun resultatet eller evt. feil som ikke kan rettes opp av appen/backend (og det bør strengt tatt ikke være annet en feil knyttet til vårt eget utstyr/internettilgang). Gi oss heller bare et pushvarsel når ting er på plass.
2. Sendt kommandoer til bil med én gang og hatt en egen scheduler der som sørger for å starte lading/klima/whatever på riktig tidspunkt. Det kan jo tenkes dette er en mulighet på 2016-modellene, men gitt at Nissan i praksis gir ut samme bilen på 6. året, tviler jeg på de har brukt tid og krefter på noe slikt.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

vangli

Og for meg på min Samsung S5. Carwings forsvant igår ved en oppdatering og Nissan Connect kom inn i stedet. OK, inn med brukernavn og pålogging. Uniddelbart virket det greit, men der ble jeg jammen meg lurt.

I dag står det fremdeles at klimaanlegget kjører, etter 24 timer og flere kjøreturer. Oppdateringer hjelper ikke.

Derimot Leaf Manager med Asia server fungerer.

NISSAN!!!! Stikk fingeren i jorda. Frigi dokumentasjonen for protokollen og la folk som skjønner seg på dette lage løsninger. Dere har demonstrert med all tydelighet at dette kan dere ikke!

Ellers er bilen helt suveren  :)

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Smasher

Hei!!

Ser mange fortsatt sliter her, så vill ikke gni det inn, men jeg er super fornøyd med nye appen, fungerer hver gang på alt, og mye nyttig info der. men ser jo ut som den fortsetter der carwings slapp, For noen funker det bra, andre ikke.

Kjell Leaf

Da har du nok ikke testet på den rette tiden, rart om kun du fikk kontakt, og alt virker normalt døgnet rundt. Noen ganger når jeg kommer inn viser batteristatus, men ikke estimert kjørelengde som da står på 1...km, det er ikke bilen sin feil da Leaf Manager faktisk viser korrekt km. estimat.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

OK, nå har jeg snakket med en dame på Nissan :
Jeg sa at jeg ofte ikke fikk logget inn, og at når jeg fikk logget inn viste est. km bare 1....
Fikk da den samme leksa med å stille inn i bilen på ny, men jeg sa at det var gjort før, og at den uoriginale appen virker utmerket. Hun sa at ved alle klager på appen måtte det sendes screen shot... Jeg sa at jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og at det heller ikke var nødvendig da det tross alt ikke er noe å se på, får jeg ikke logget inn så får jeg ikke logget inn. Man trenger heller ikke bilde for å forstå at estimert km står på 1....km.
Damen sier at slik er reglene, hun må ha screen shot, dessuten hadde hun ikke hørt klager på den nye appen.
Når dere kommer inn på appen kan dere gå til kontakt og trykke på den, da ringer dere dit jeg ringte. Alle som har problemer bør ringe henne og fortelle henne om problemene da hun ikke hadde hørt klager før.
De gjør det utrolig komplisert å klage, blir ganske forbanna på dette tullet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Einar_S

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 18. desember 2015, klokken 12:51
Hun sa at ved alle klager på appen måtte det sendes screen shot... Jeg sa at jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, ....

Ikke jeg heller. Skal jeg huke hagla ned fra veggen, lade, legge an og fyre av? (Jeg har av og til veldig lyst!)

Hos oss oversetter vi slike uttalelser til "gå vekk! ikke plag meg!". Din beskrivelse bør være klar som kildevann selv uten skjermkopi.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA