Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteritemperatur i kulda

Startet av TM, søndag 17. januar 2016, klokken 21:39

« forrige - neste »

TM

Noen som har en forklaring på hvorfor Soul har oppgitt effekt 25 kw / 33 hk !! i kjøretøyregisteret. Jeg har sett at også andre elbiler har oppgitt redusert y
effekt, men BMW i3 er oppgitt med 170 hk. Riktignok er i3 veldig mye sprekere, men 5 x effekt har den definitivt ikke. På den annen side er det kanskje grunnen til at Soul er så rimelig å forsikre. Men 33 hk kan den jo ikke forårsake mye skade  ;)

hemi

for å svare litt slemt her, jeg prøvekjørte kia soul mot i3 og egolf, up osv når jeg skulle handle bil, og 33hk i kiaen hadde forklart hvorfor den gikk så elendig ;)

full gass i kia var som 1/3 i golf/bmw

turfsurf

Sitat fra: TM på mandag 14. desember 2015, klokken 14:15
Noen som har en forklaring på hvorfor Soul har oppgitt effekt 25 kw / 33 hk !! i kjøretøyregisteret.
Samme grunn som at TMS har oppgitt 79kW. Maks garantert kontinuerlig effekt over en halvtime.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Gnilre

33hk er det elmotoren tåler med kontinuerlig effekt. Med bånn pedal blir det 86 kW som er ca 115 hk som jeg får ut av bilen. Tilstrekkelig til å få meg opp i 100 på litt over 10 sekunder.

Mer interessant er å spørre hva skjer hvis man har flat pedal, 86 kW, over lengre tid. Det er vel testet i benk ? Begrenser effekten seg automatisk etter en tid, eller begynner det å brenne  ???
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Griffel

#4
Sitat fra: Gnilre på mandag 14. desember 2015, klokken 14:33
33hk er det elmotoren tåler med kontinuerlig effekt. Med bånn pedal blir det 86 kW som er ca 115 hk som jeg får ut av bilen. Tilstrekkelig til å få meg opp i 100 på litt over 10 sekunder.

Mer interessant er å spørre hva skjer hvis man har flat pedal, 86 kW, over lengre tid. Det er vel testet i benk ? Begrenser effekten seg automatisk etter en tid, eller begynner det å brenne  ???
Du kan trygt regne med at effekten begrenses automatisk.

Du må nok også ha kombinasjon av hastighet og bratt bakke for å kunne trekke 86kW over tid. På flat vei bruker du neppe mer enn et par og tyve kW i 100 km/t, og en 12-16 kW om du triller jevnt i 80. Kontinuerlig toppfart noe særlig over 100km/t (Ca. 24kW) kan du ikke regne med.

Det er i akselerasjon og i bratte bakker at effektbehov over en 24kW er aktuelt. På en veistrekning med 14% stigning vil du nok merke effektbegrensningen etter kanske et minutt om du kjører i 80km/t og etter mange minutter vil farten være redusert til ca. 20km/t, men det er jo ikke mange slike bakker med lengde over et par km.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

E_S

Jeg har stusset litt over at Soul føles såpass mye "dauere" enn Golf og Leaf til tross for samme effekt. Noen som har noen forklaring på det? Den går jo helt greit, men Golf og Leaf er rimelig kvikke opp til 60-70 mens Soulen føles betydelig daffere..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

birkeland

Sitat fra: E_S på fredag 18. desember 2015, klokken 12:35
Jeg har stusset litt over at Soul føles såpass mye "dauere" enn Golf og Leaf til tross for samme effekt. Noen som har noen forklaring på det? Den går jo helt greit, men Golf og Leaf er rimelig kvikke opp til 60-70 mens Soulen føles betydelig daffere..

Har ikke noe godt svar, men ifølge min leverandør så virker akselerasjonen raskere etter siste programoppdatering. Selv har jeg ikke fått den oppdateringen ennå, men tenkte jeg skulle ta tiden fra 0-100 (fullt lovlig på motorvei selvsagt ;D ) før og etter oppdateringen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: hemi på mandag 14. desember 2015, klokken 14:23
for å svare litt slemt her, jeg prøvekjørte kia soul mot i3 og egolf, up osv når jeg skulle handle bil, og 33hk i kiaen hadde forklart hvorfor den gikk så elendig ;)

full gass i kia var som 1/3 i golf/bmw

Husket du å trykke av Eco modus...... ?

THS

Sitat fra: Finnøy på fredag 25. desember 2015, klokken 20:42
Sitat fra: hemi på mandag 14. desember 2015, klokken 14:23
for å svare litt slemt her, jeg prøvekjørte kia soul mot i3 og egolf, up osv når jeg skulle handle bil, og 33hk i kiaen hadde forklart hvorfor den gikk så elendig ;)

full gass i kia var som 1/3 i golf/bmw

Husket du å trykke av Eco modus...... ?

ECO Modus er det første jeg også tenker på her, når den er inne, så virker bilen litt daffere.....

OlavEmil

Full gass (= kickdown) gir 81kW effekt, uansett kva modus bilen står i.

Det er ingen tvil om at Kiaen er vesentleg daffare enn BMWen. Golfen har eg ikkje prøvd, og har heller ingen planar om å gjere det, men Kiaen er ikkje kjapp (sjølv om han kjennest kjapp samanlikna med bensin og diesel).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elbil-1

i følge håndboken er maks effekt 90kw = 122HK eller noe slikt.

OlavEmil

Er det det? Eg synst å hugse at det var 81kW som var oppgitt i brosjyrene. Det er iallefall konsekvent 81kW som blir brukt ved full gass, så det er maks effekt i praksis.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

elbil-1

står tydeligvis litt forskjellig her og der på kia sine nettsider.

Men 81,4 i siste produktbladet ja :)

TM

#13
Men hvor kommer 33 hk fra som er den offisielle effekten som ligger i Autosys ? 
Det må jo komme fra bilens samsvarssertifikat (COC dokument), men jeg har ikke sette noe slikt dokument for Soul. Kan det rett og slett skyldes en tastefeil når verdiene ble lagt inn ?

OlavEmil

turfsurf svarte vel på det:

"Samme grunn som at TMS har oppgitt 79kW. Maks garantert kontinuerlig effekt over en halvtime. "
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA