Faktisk slippdato for Charge amps RAY 16A kabel?

Startet av hemi, mandag 14. desember 2015, klokken 13:41

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

alhaage

Har fått min kabel nå, men lurer på om den er defekt (eller kanskje jeg som er det?)

Prøver å endre ladestyrke, men uansett hvor mye jeg trykker på skjermen skjer det ikke noe som helst. Er ett lite "settings" symbol, men ingen reaksjon uansett hva jeg trykker eller hvor. I brukermanualen står det "endre ladestyrke ved å trykke på touch skjermen, men ingen respons.

Noen andre som har samme problem?

elektrolux

Det er bruksanvisningen som er vanskelig å forstå.

Skjermen er ikke berørings skjerm. De 4 punktene/knappene rundt skjermen er berøringsknapper som du skal bruke. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ASVN

Noen som har denne kabelen? Lader den faktisk med 16a på vanlig stikk eller er det bare tull? Trodde ikke det var mulig å få mer enn 13a ut av en vanlig stikk uansett?

geear

Sitat fra: ASVN på lørdag 03. juni 2017, klokken 21:43
Noen som har denne kabelen? Lader den faktisk med 16a på vanlig stikk eller er det bare tull? Trodde ikke det var mulig å få mer enn 13a ut av en vanlig stikk uansett?
Hva mener du egentlig med dette?

Har du en 16A kurs med vanlig stikkontakt så er det selvfølgelig mulig å dra 16A fra den, men at det er mulig betyr ikke det samme som at det er lurt å gjøre det i ti timer i strekk. Derfor har også NELFO/NEK/DSB blitt enige om at det ikke er greit...

e-curious

Sitat fra: gr på søndag 04. juni 2017, klokken 01:11
Hva mener du egentlig med dette?

Har du en 16A kurs med vanlig stikkontakt så er det selvfølgelig mulig å dra 16A fra den, men at det er mulig betyr ikke det samme som at det er lurt å gjøre det i ti timer i strekk. Derfor har også NELFO/NEK/DSB blitt enige om at det ikke er greit...
Hvorfor selger man kabler (16A/Shuko) som det ikke er greit å bruke?

aronesen

Jeg har denne ladekabelen og er superfornøyd. Den har temp sensor i støpselet og regulerer ned ladestrømmen ved varmgang. Den er så liten og nett at den heller ikke drar i støpselet .  :+1:
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Rav4_EV

Sitat fra: e-curious på søndag 04. juni 2017, klokken 12:47
Sitat fra: gr på søndag 04. juni 2017, klokken 01:11
Hva mener du egentlig med dette?

Har du en 16A kurs med vanlig stikkontakt så er det selvfølgelig mulig å dra 16A fra den, men at det er mulig betyr ikke det samme som at det er lurt å gjøre det i ti timer i strekk. Derfor har også NELFO/NEK/DSB blitt enige om at det ikke er greit...
Hvorfor selger man kabler (16A/Shuko) som det ikke er greit å bruke?

Tja, hvorfor selger noen narko? Fordi det er et marked! De som selger Schuko på 16A er nok litt kyniske.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Omtrent like kyniske som folk som selger biler og MC som går raskere enn fartsgrensene......
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Brukt på rett måte er ikkje denne kabel meir farlig enn andre ladekabler. Det kan fort bli varmgang sjølv på 10A, eller mindre. Ved at kabelen har temp sensor, samt kan justere ned er den (brukt rett) kanskje litt betre enn andre kablar.

Å lade på ein utendørs stolpe med 16A vil medføre liten fare. Om det blir varmgang vil dette påvirke kontakten, og støpsel på kabel. Neppe nokon katastrofe.

Men, å lade regelmessig, på kontakt montert på trevegg, i hus eller garasje _kan_ få store konsekvensar.

Det store spørsmålet er dermed å vurdere kva som "rett bruk".

Har erfaring frå hendelse i haust: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30539.0.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

eNVoy

Interessant. Er kladden på Ray så lett at man ikke trenger å henge den opp i noe? Selv ikke på gamle ladestolper hvor kontakten er "i taket" sånn at vekten av kabelen prøver å dra støpselet ut?

Støpselet ser veldig bredt ut, har noen erfaring med hvordan det passer i gamle ladestolper?

Torodd Stangeland

Hvordan er erfaringen med denne kabelen? Mye problem? Unektelig en kul kabel, men kvalitet er jo og viktig
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Snylter1

Jeg har den, ikke hatt noen problemer med den.

Ladddet på en litt sliten stikkontakt på 10 amp. Da registrerte støpselet at det ble varmt og satt ned landingen til 6 amp.
Lader stort sett på 10 amp. Og når jeg trenger litt strøm fort.. 16 amp.
Om støpselet i ladekabelen registrerer varme justerer den jo selv ned ladestrømmen, noe ikke alle ladekabler gjør.

Ofte er det bedre å kunne lade på 6Amp. En å ikke kunne lade I heletatt

Kåre Knatten

Det står i manualen at stikkontakten må være dimensjonert til å tåle belastningen over lang tid. Trekke 16 A fra en shuko over lenger tid er forbudt i Norge. Selvsagt liten mulighet for å bli tatt, bortsett fra når det brenner, men blir nok en avkorting på forsikringsoppgjøret etter brannen.

jkirkebo

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 12. januar 2019, klokken 23:02
Det står i manualen at stikkontakten må være dimensjonert til å tåle belastningen over lang tid. Trekke 16 A fra en shuko over lenger tid er forbudt i Norge. Selvsagt liten mulighet for å bli tatt, bortsett fra når det brenner, men blir nok en avkorting på forsikringsoppgjøret etter brannen.

Dette blir gjentatt ofte men er fortsatt ikke sant. Det er på ingen måte ulovlig å trekke 16A fra en schuko over tid. Unntaket er om det er snakk om en vv-bereder, de skal være på under 1500W om de er koblet via schuko.

Det som ikke er lov er å sette opp en ny schuko for lading som er sikret med mer enn 10A. Men det begrenser ikke bruken av eldre 16A ladestolper med schuko, for eksempel.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA