Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: new version of nikometer

Startet av PerBear, fredag 18. juni 2010, klokken 20:42

« forrige - neste »

PerBear

Dagens elbiler har ikke lenger rekkevidde enn elbilene hadde for hundre år siden fordi bedre batterikapasitet er spist opp av for tunge kjøretøy med for stor luftmotstand. Energiforbruket på dagens elbiler er rett og slett for høyt. La oss få mer miljøvennlige elkjøretøy. Muligens er Aptera på rett vei?

Referanse:  http://www.lowtechmagazine.com/2010/05/the-status-quo-of-electric-cars-better-batteries-same-range.html#more


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Baltor

Mange fine artikler på den siden.
Bilene nå har heldigvis ting som frontvindu og støtdempere, dette skal vi være glade for. :o
Men jevn og lav fart øker klart rekkevidden, jeg er for å redusere fartsgrensene, dette vil redusere energiforbruket, gi færre drepte og vi vil oppleve at også billige elbiler blir mer atraktive.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Jeg syntes vi burde begrenset vekten på bilene til maks 1000 kg.

Alle andre biler bør ledsages av en springende person på hver side av bilen som bærer flagg med betegnelsen. Tungtransport ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

#3
Eller kanskje gå en annen vei, redusere tillatt hastighet for tyngre kjøretøyer. Naturligvis ledsaget av kraftigere fartsbøter ettersom vekten øker. Urealistisk? Tja, hvorfor skal det ikke koste mer å kjøre for fort med en tyngre bil, ettersom den kinetiske energien øker med øket vekt.

Eksempel: en 2 tonns har omtrent samme kinetiske energi  ved 70 km/t som en et tonns bil har ved 100 km/t. Ødeleggelsespotensialet er altså likt.

Ergo burde det ikke være lov å kjøre fortere enn 70 km/t med suv'er på motorveien.  
(Det ville forresten ha mange positive virkninger) ;D

Men vi får prøve å holde oss til emnet..
i 1900 var det sjelden mulighet for å kjøre mer enn 20-30 km/t.
Min Think går mer enn dobbelt så langt (120 km) i 45 km/t som den gjør i 90. (50km)
Om hastigheten halveres en gang til, og en fjerner støtdempere og skivebremser, (Skivebremser ligger alltid og subber) og fjerner all vekt som har til hensikt å gjøre bilen komfortabel, og beskytte fører og passasjerer..
Da har vi bortimot doblet rekkevidden igjen!

Ingen forbedring på 100 år?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#4
Jeg har et leksikon fra 1907,  det er nå 103 år gammelt.

Her er det noen spådommer om utviklingen når det gjelder automobilen:

Fra: Illustrert Norsk Konversations Leksikon. Aschehoug & Co Kristiania 1907

« ret hyppig anvendes nu også elektriske vogne, hvis drivkraft er et akkumulatorbatteri, som medføres på paa vognen. Disse vogne har en mere lydløs gang end benzinvognene, og man er fri for lugten af benzindamp, men vognene maa jevnlig lades med elektricitet, hvilket indskrænker deres anvendelse til byerne og disses nærmeste omegn. Udviklingen gaar derfor i retning af at andvende eksplosionsmotorer i landdistriktene og for længere ruter, men derimot elektriske vogne i byene med deres omgivelser. I Tyskland har man søgt at erstatte benzinen med denaturert alkohol, og det synes, som alkohol-automobiler har en fremtid for seg.»

(alkohol-automobil. = etanolbil)

Og slik er vell situasjonen nå også 103 år senere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: hens på søndag 09. mai 2010, klokken 22:09
Om hastigheten halveres en gang til, og en fjerner støtdempere og skivebremser, (Skivebremser ligger alltid og subber)

Og ingen har gjort noe med dette enda? Skulle tro det var litt å hente her, både for el-biler og andre?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#6
Det var jo nettopp det de gjorde,  for 100 år siden, og derfor hevder de at det ikke har skjedd noe siden bilene ikke går lengre nå.

Så kan jo noen prøve å foreslå at hastigheten reduseres tilbake til 1900 nivå! Da trenger en jo ikke hverken skivebremser eller sikkerhetskarrosseri.

Vekten kan en gjøre mye med, fordi vi nå har komposittmaterialer.
GM's EV1 veide omkring et tonn, inklusive 500 kilo blybatterier.
Men hvem vil betale en pris som relativt sett vil bli like uoppnåelig som bilen var for de fleste i 1900?
Kun noen få, og da blir det ikke noe masseproduksjon

Da er en på nivå med de bilene som høyskolene konkurrerer med i øko- løpene.  
Har ikke skjedd noe på hundre år?

Forøvrig er spådommen over svært treffende, men de hadde nok ikke trodd at det skulle ta 100 år før elbilene skulle komme i bybildet, og etanolbilene skulle komme igjen.

For kuriositetens skyld må det nevnes at dagens trikker med fartspotensiiale omkring 70 km /t har samme gjennomsnittshastighet som hestesporvognene før forrige århundreskifte....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#7
Sitat fra: hens på tirsdag 11. mai 2010, klokken 17:52
Da er en på nivå med de bilene som høyskolene konkurrerer med i øko- løpene. 
Det er snakk om et energiforbruk som tilsvarer 0,008 liter bensin pr mil.
Se denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2018.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Ærlig talt, Shell Eco-marathon er en lekestue for studenter og ikke et laboratorium for utvikling og forbedring av nyttige og praktiske kjøretøy.

Kjøretøyene er styggenkle i sin upraktiske oppbygging og design alene kan ikke "redde verden".
:'(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA