Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteri "fullt" på 99%

Startet av berge, søndag 17. januar 2016, klokken 18:52

« forrige - neste »

berge

På mørke veier opplever vi at overraskende mange biler blinker med lysene sine når vi møter dem, selv om vi forlengst har dimmet ned fra fjernlys til kjørelys. Har TMS spesielt sterke eller irriterende kjørelys? Når jeg møter andre TMS på veien synes jeg ikke kjørelysene er spesielt sterke, så vi lurer på om det kan være noe med akkurat vår bil.

Bilen er fra sommer 2014, men vi har kun eid den siden oktober. Den har akkurat kommet hjem fra et fire ukers verkstedopphold hvor front og lykter og en del andre ting ble byttet etter en påkjørsel (av en som valgte å ikke benytte seg av vikeplikt). I mellomtiden har det blitt mørkere, og det er først nå vi merker at mange blinker på kjørelysene, så vi vet ikke om det kan ha noe med reparasjonen å gjøre.

rakriste

opplever ofte dette selv, tror det kommer av endret lysbilde pga dugg eller frost på lysene.  de avgir så lite varme at du må deice lyktene selv.

har testet å kommer mot egen bil og syns ikke de er blendende mer enn andre biler.
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

Mr.Hansen

Tror det har noe med at de ikke ser at du dimmer ned lysene. Jeg synes at bilen min blender ned ganske tidligt når lysene står på auto.

På mørke landeveier så bruker jeg tåkelysene for og få mere lys ut veikanten. Og da ser jeg at andre kan blinke med lysene. Det er jo forstårlig det med tåkelysene på, men ikke med vanlig nærlys.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

berge

(For ordens skyld: Det er ikke tillatt å kjøre med tåkelys sammen med fjernlys, og du kan få ganske kjipe bøter for det.)

Cookie Monster

Er nok dugg i lykta som gjør det ja. Folk blinker på meg også når de er fulle av dugg men når jeg har stått i garasjen en stund og tørka de med hårføner så blinker ingen fram til jalla dugget er tilbake igjen fort fult.

Håper statens vegvesen har kontroll på slikt en dag og gir kjøreforbud på biler med dugg i lysa så kanskje Tesla forstår de må lage ordentlige lykter.
2015 P85D

fonberg

Sitat fra: berge på mandag 14. desember 2015, klokken 12:21
[...] selv om vi forlengst har dimmet ned fra fjernlys til kjørelys. Har TMS spesielt sterke eller irriterende kjørelys? [...]

Regner med du mener nærlys og ikke DRL når du skriver "kjørelys"? DLR-ene er svært forstyrrende for motgående trafikk når de brukes i mørket, siden de ikke har blendingsfunksjon.
På jobbruta mi inn til Trondheim fra Stjørdalssida møter jeg flere titalls TMS-er i uka med lysinnstilling DLR+tåkelys, både i tunnelene og ute i mørket (gatebelysning). Et flertall av disse er Stjørdalstaxier. Jeg antar disse nissene har fått for seg at dette ser bra ut, men i mine øyne ser det i hvert fall bare teit ut, siden det har tilnærmet null funksjon for sjåføren, og forstyrrer synsfeltet til all møtende trafikk. I tillegg til at det er ulovlig, da, som @berge også sier.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

berge

SitatRegner med du mener nærlys og ikke DRL når du skriver "kjørelys"?
Jeg mener nærlys, ikke DLR, ja. (DLR er en variant av «nærlys med redusert spenning» i regelverket, om folk lurer.) Bilen står alltid i auto lysinnstillinger (uten tåkelys), så jeg regner egentlig bare med at den gjør Rett Ting: DLR når det er lyst, og ordinære nærlys når det er mørkt.

Brede

Spørs om dugg, som nevnt, er problemet her ja.

Jeg har i løpet av to år aldri hatt dugg i hovedlyktene (ikke observert iallefall) og har heller aldri opplevd å blitt blinket på.

Hyperstress

Kan også være frost på lyktene som sprer lyset, eller at det ser ut som at en har veldig dårlig lys. Jeg hadde frost på lyktene her en kveld, og så omtrent ingenting, og det lyset som var der lyste opp i trærne.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA