Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Bjoris, søndag 17. januar 2016, klokken 01:44

« forrige - neste »

Bjoris

For ca 1 år siden forsvant den 12. baren på batteriet, litt skuffende var det, men jeg hadde sett på LeafSpy at det nok kom til å skje. Bilen er US og har hatt hatt redusert kapasitet siden vi fikk den for 3 år siden.

Som en ser på det ene bildet fra sept i år så hadde vi 83% SOH nå i høst, mener det var 85% når baren forsvant i fjor, State of Helth er vel er den verdien beregning av av hva som er riktig antall igjenværende barer baserer seg på? Det sies at første ryker på 15%, dvs 85% SOH over en periode på noen uker, dvs er den 85% eller under evt 84% eller lavere...

MEN, vi har brukt batteriet veldig forsiktig helt siden vi fikk bilen, jeg leste fort at en burde bruke 80% som ladesyklus så vi har fast i 3 år ladet bilen til 80% med noen få unntak til 100% og da aldri latt den stå lenge på 100%, bilen har stort sett minst 50% igjen når vi plugger den i igjen...

Når vi så solgte Teslaen og Leafen måtte tjenestegjøre som bilnr 1 ble det håpløst å lade til 80% så nå er det mye 100% lading, mye hurtiglading og titt ned på 2 og 1 strek og alarm før vi får ladet igjen, jeg hadde ventet at verdieen steg av dette, men du verden, det har altså gradvis gått fra 83% SOH til nå 87% etter at det lenge lå på 85% og så bikket 86%, jeg tenkte at det måtte nå stoppe der, men nå har vi 87%!

Jeg er jo nå spent på om den 12. baren kan komme tilbake, om vi nå klarer å holde denne verdien på 86-87%  over noen uker... Noen som har hørt om dette i såfall?

Uansett bar eller ikke så er det vesentlig bedre rekkevidde på bilen nå, så dette er ikke bare beregninger, bilen tar til seg mer strøm og det er svært gledlig siden vi nå trenger alt den har og mer til...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Min og manges erfaring er at med økt "trykk" på bruk blir parametre bedre.
Skulle tro at når SOH holder seg over 85% for en periode bør det også skje at den 12 bar kommer tilbake.
Time will show.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Ja, det hadde jo vært moro, men spørsmålet er om ikke Nissan har en sperre så ikke disse skal ligge å hoppe opp og ned når en ligger akkurat på grensen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Einar_S

Det hjelper neppe med "bedre helse" over tid. Andre parametere som motorkraft og batteritemperatur har ganske stor hysterese. Dette er nok for at de ikke skal drive og skifte opp og ned når du ligger akkurat på grensen. Så det blir en gjetning å si at dette også gjelder kapasitetsmåleren. Verkstedhåndboken sier ikke noe om den.

Men det ser ut som du har 3 celler som er vesentlig svakere enn de andre. Da kan det være lurt å kjøre pent når du nermer deg "tom tank". Slik at ikke de andre og friskere cellene driver disse for langt. Det er den svakeste cellen som bestemmer kapasiteten på hele batteriet. Når den er tom får (heldigvis) ikke de andre lov av BMS til å levere strøm.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Powerflux

Sitat fra: Einar_S på søndag 13. desember 2015, klokken 23:39

Men det ser ut som du har 3 celler som er vesentlig svakere enn de andre.

LS rapporterer jo All Cells Ok så det er vel kun et spørsmål om balansering av batteripakken!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

gausel

Balansering av cellene skjer vel kun på slutten av 100% lading?
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Powerflux

I LS ser det ut til at det skjer I alle faser av ladesyklusen men desisdert mest som du sier mot slutten av 100% lading.
Røde søyler indikerer balansering.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

BE

Sitat fra: gausel på mandag 14. desember 2015, klokken 09:45
Balansering av cellene skjer vel kun på slutten av 100% lading?
Cellene balanseres kontinuerlig uansett SOC
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Einar_S

#8
Og dessuten også under utlading. Dvs. under kjøring.
Et slikt BMS er ikke noe du snekrer hjemme på kjøkkenbordet med en Arduino!

Balanseringen er dimensjonert for å utlikne differansen mellom celler som har omtrent samme "helsetilstand". Når noen få celler (eller mange) er sterkt svekket kan ikke balansemotstandene gjøre mye med det.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Bjoris

#9
Ja, som dere ser er det disse tre cellene som er svake også på tidligere målinger. Tidligere har jeg fått weak cells på disse tre, denne gangen fikk jeg ikke det satt i 10 min å så om det kom, før har det vekslet mellom "ok" og "weak".

MEN, det var like stor forskjellen mellom høyeste og laveste denne gangen som sist så ser ikke ut til at balanseringen har hjulpet, batteriet har som sagt fått gjentatte 100% ladinger i det siste der det har fått ladet helt ut...

Noen som har erfaring med kost for å bytte celler?

Sitter å følger med på volten på cellene når jeg kjører så lavt, men hvor langt ned går det før det er stopp? Det kan altså bli slik at det kutter tvert om jeg gir full pinne f.eks?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Einar_S

Om du ser i verkstedhåndboka så er det meste basert på bytte av bokser. Og jeg er redd hele batteriet ansees som en "boks", uten at jeg har sjekket dette. Men det kan jeg jo gjøre.

Men her bør det vel etter hvert dukke opp et marked for bedrifter med tynn eller fraværende HMS bok og liten gjenbruk av medarbeidere. Du skal se det snart blir en bigesjeft for enkelte bilpleie sjapper.

Ikke tenk på å pusle med dette selv! 400V og flere hundre ampere er så farlig som det kan få blitt! Faktisk farligere enn høyspent.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Bjoris

Ingen planer om å tukle med dette selv, bilen fungere fint enda og har garanti fra Sør-Import til 11/2016 og planen er å selge den 8/2016 (da blir det Tesla igjen om ikke ekstremt spennende ting er annonser til den tid). Vår nye 30 Kwh Leaf skal da over som nr 2 bil og dagens nr. 2 bil går over til nr. 3 bil og dermed på bruktmarkedet:)

Salg blir selvsagt med info om at batteriet er svekket, men jeg så ett LeafSpy bilde her nettopp av en 2015 modell som hadde store variasjoner mellom cellene enn vår så er vel ikke overbevist om at de er så veldig ødelagt, noe variasjon er det vel kanskje på nye batteri også når de trekkes langt ned?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trekkoppbil

Hvis jeg husker rett, så mister du den første baren om du er under 85% i to måneder.  Hva som er kriteriet for å få tilbake baren, kjenner jeg ikke til, men det kan være 2 månders prøvetid der også.

Enekelte mener at man bør lade opp batteriet til 100% en gang i bland, og jeg har hørt forslag om å gjøre det 2 dager i uka.
Om du begrenser ladinga til 80% så balanserer den da også ved ferdiglading. Du ser det når alle 3 blålampene lyser.

Å bytte celler på originalverksted er dyrt. Jeg ville heller ha spurt et ikke-merkeverskted som f.eks Elbilmek om de har kan bytte celler. Det kan være vanskelig å få tak i celler.

Skulle du mot all formodning komme ned på 8 barer i garantitida, så ville jeg vurdere å sende bilen til usa, hvis du kan være uten bil ett halvt år, da amerikansk fabrikkgaranti er bedre enn europeisk garanti. I USA vil man bare bytte hele batteriet uten å blunke, til nyeste betteriversjon, og det settes inn kit, så man kan bruke nytt batteri i gammel bil. I Europa må du regne med at kun de aller dårligste enkeltcellene blir bytta på garantien.  For Sør-Import vil det antakelig være  billigere å skipe bilen fram og tilbake til usa, for å bytte hele batteriet, enn det det koster å sende bilen til en norsk nissanforhandler, for å bytte et par celler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA