Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av Jan-Cato Hagebø, lørdag 16. januar 2016, klokken 19:23

« forrige - neste »

Jan-Cato Hagebø

Hei.
Vi har kjøpt oss en Mitsubishi PHEV som vi har i felles garasje. Vi har også fått installert godkjent ladepunkt for type2 lader. Har minus måler som registrerer alt forbruket. No er ikke dette plutselig greit for styre at jeg skal kunne lese av og betale inn for vårt forbruk. De mener det er for mye arbeid for styre og holde kontroll på. De mener jeg enten må ha egen måler med abo hos BKK eller få koblet på egen måler i 4 etg noen som i følge elektrikker er så mye arbeid med at vi må ut med min 25.000 kr. Hvordan er det hos dere andre som bor i brl ? Tar gjerne imot spesiellt info fra Bergensområdet. På forhånd takk.

Taffelman

Hva med å betale inn et akonto beløp på forhånd til styret, så gjør dere en årlig avregning i forhold til avlest forbruk for å justere neste års akonto beløp.

Da trenger styret bare å bruke noen minutter en gang i året, hvis det er tiden det står på.

Outlanderen bruker vel ca 10 kW pr lading, så 2500 kr kr bør dekke et normalt årsforbruk.
X75D
TM3 LR AWD

Ingeniøren

#2
Problemet er at folk tror det går så vanvitting mye strøm til lading av en elbil. Hvis jeg lader hos noen og tilbyr en 50 lapp som betaling synes de sikkert jeg er frekk da de sammelikner med hva det koster å fylle opp tanken på en fosilbil. Tolig forventer de 500 kr  :)

På tiden å få snudd synet på dette hos mange rundt om kring slik at vi slipper slike saker der alle skal dele på godene i form av f.esk felles strøm.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

svingen

Hva om du tar deg av strøm utgiftene til garasjen? Og legger frem "regnskap" en gang i åre?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jan-Cato Hagebø

Utfordringen er at styret sier de ikke ønsker å ha noe arbeid med dette, men som jeg har sagt til de er det jeg som har jobben med det. Jeg skal lese av og betale inn 0.xx pr kwh og dokumentere avlesning av minusmåler. Lurte på hvordan andre gjør det. Her er de bare ekstremt vanskelig og vrang.

RaBalder

Hvis styret setter seg på bakbena, så blir det fort mye styr. Jeg vet ikke om jeg hadde giddet å kjempe....

Men styret skal jo sørge for at de som bor der kan bo der. Dem har vel også en godtgjørelse som dem mottar for å gjøre en jobb som styre i borretslaget. Og det burde være i borretslagets interesse at slike ting som lading av elbiler også lar seg gjøre på borretslagets parkeringsplasser. Selv om det er en ny greie.

Men igjen, sitter dem på bakbeina, så sitter dem godt. En mulighet er å ta en slosskamp på en generalforsamling. Får man vedtatt at elbil-lading skal være mulig (og detaljer det nok til at ingen i styret kan vri seg unna), så har styret å følge det opp etter vedtaket.


Jeg sjekket på forhånd hva sittende styre i vårt borretslag mente om elbiler. Og hvordan lading kunne forregå.

Først med positive signaler derfra begynte jeg å tenke seriøst på å kjøpe meg elbil.

kodalse

Andre borettslag jeg har sett på har sagt at om du betaler kostnaden på ny kontakt, samt en sjablongmessig 200 kr i påslag pr måned på leiekostnaden dekker dette forbruket.

Trolig sitter borettslaget igjen med 50 - 100 kroner i avanse med dette, uten å løfte en finger, og enkel administrasjon om flere også ønsker det.
For å illustrere det så lader jeg opp ca 1/3 tank (6Kwh) pr dag. dette blir 6 kroner ved kraftpris på 1kr/hwh.
Om dette skjer 30 dager koster det 180 kroner.
For egen del skjer ladingen kanskje 4 dager i uken og resten på arbeidsplass. 4 dager X 4 uker X 6 kroner skulle da normalt bli rundt kr 100. Så har vi igjen det faktum at elprisen jevnt over er godt under 1kr kw/h inklusive fastavgift. Da blir det enda rimeligere.

Vær klar over at de fleste ikke er klar over hvor billig det faktisk er å kjøre elbil.
Fyller du bensin/diesel for 1000 kr i måneden har du trolig 60-100 kroner i strømutgifter istedet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

pudderjagar

Boretslaget har jo sagt at du kan setja opp eigen målar. BKK skal jo bare ha 1650 kr pr år for målaren.

Eg hadde gladleg gjort da for å sleppa sjau med boretslaget. Sidan da er straum i garasjen så er da ikkje så langt til tilkoblingspunkt vil eg tru.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

frodeseverin

Ta en kikk på anbefalingene fra EV Forum
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf, s. 9.

Husk på at disse prisene er ment å dekke investeringer også. Dersom det ikke påløper investeringer er det bare forbruket som skal dekkes.

Det bør gå an å få til en løsning basert på fast årlig pris, som i alternativ 4. For eksempel 2 000,- for tilgang til lading. Da får styret kun arbeidet med å bokføre innbetalingen.

Sirup

Fast trekk vil i de fleste tilfeller være det mest gunstige for både beboere og borettslag, da slipper man fordyrende mellomledd og tidkrevende administrasjon.

Med et fast trekk på 200kr/mnd vil borettslaget stort sett tjene penger på en slik ordning.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Philip Marlowe

I sameiet vårt har vi garasjeanlegget i kjelleren. Der må hver enkelt seksjonseier trekke kabel fra sikringsskapet sitt og ned. Det er det faktisk flere som har gjort. Jeg slapp det for jeg bestilte strøm til garasjeplassen min før bygget ble reist.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

timingbeltkiller

Spørsmålet var hva som er vanlig i fellesgarasje i borettslag.
Det rette svaret er nok ikke noe er er vanlig.
I praksis finner du alle  mulige og umulige ordninger.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

olegregert

Dette sier meg at innsikt og kompetanse er fraværende og mange rare oppfatninger om elbiler og lading lever der ute. 

I vårt lille sameie betaler jeg ekstra husleie beregnet av meg selv uten at det blir de store diskusjoner om omfang av dette

Det brukes mye mer strøm på lys i garasje anlegg og snøsmeltingsanlegg på interne veier.
Elbiler er en liten del av det hele.

kodalse

Jeg syntes anbefalingen fra elbilforeningen virket god, spesielt den med 4000 i året forutsett avskrivning over 10 år.
Det skulle gi en installasjonskost på ca 16.000,- og 200 pr måned i strøm.
Da tar man sjablongmessig litt i på både installasjon og forbruk uten at det virker som ågerpriser for den enkelte.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

gte-bjørn

Jeg skal flytte inn i et nybygg (sameie) til sommeren med fellesgarasje for 25 av 47 leiligheter. Der har jeg bestilt eget stikk til min plass tilkoblet mitt sikringsskap, til den nette pris av kr. 20.000,-  :o Det var visst bare 4 som bestilte...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA