Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av Mippen, lørdag 16. januar 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 19. desember 2015, klokken 08:09
Det virker som forskjellen mellom fansen for henholdsvis pigg og piggfritt, er at sistnevnte lever i en villfarelse om at man som fører har 100% kontroll over hvilke situasjoner som oppstår i trafikken og at tilpasset hastighet eliminerer enhver fare.

Eller sagt motsatt vei, de med piggdekk har så god sikkerhet i piggene at de kan kjøre som om det sommer... ::)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Einstein

Hvis du får sleng på bilen med piggfritt får dekkene gjerne skylda.

Hvis du får sleng på bilen med piggdekk - hvem skal ha skylda da?
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

Øyvind.h

#62
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:44
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 19. desember 2015, klokken 08:09
Det virker som forskjellen mellom fansen for henholdsvis pigg og piggfritt, er at sistnevnte lever i en villfarelse om at man som fører har 100% kontroll over hvilke situasjoner som oppstår i trafikken og at tilpasset hastighet eliminerer enhver fare.

Eller sagt motsatt vei, de med piggdekk har så god sikkerhet i piggene at de kan kjøre som om det sommer... ::)

Hehe. Ja glad jeg er såpass dyktig sjåfør at piggfritt holder :)
Men jeg har selvfølgelig forståelse for at ikke alle er like dyktige, og at behovene kan være annerledes enn mine.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SunSeeker

Sitat fra: Einstein på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:57
Hvis du får sleng på bilen med piggfritt får dekkene gjerne skylda.

Hvis du får sleng på bilen med piggdekk - hvem skal ha skylda da?

Føret?

AppleKnocker

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:44
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 19. desember 2015, klokken 08:09
Det virker som forskjellen mellom fansen for henholdsvis pigg og piggfritt, er at sistnevnte lever i en villfarelse om at man som fører har 100% kontroll over hvilke situasjoner som oppstår i trafikken og at tilpasset hastighet eliminerer enhver fare.

Eller sagt motsatt vei, de med piggdekk har så god sikkerhet i piggene at de kan kjøre som om det sommer... ::)

"Sagt motsatt vei" betyr vel i dette tilfellet mot bedre vitende  :P  Eller slapp du opp for argumenter og måtte konstruere noe som ingen faktisk har sagt?  ;D

Hvis man ser på argumentene i denne tråden og alle andre tråder, så er det to hovedargumenter for/mot:
"Jeg tilpasser farten og klarer meg med piggfritt"
"Jeg vil ha maksimale marginer på det verste føret og har piggdekk"

Problemet er det første ikke er riktig. Det er ikke forskjell på hvor fort folk kjører med piggfritt og piggdekk når det er glatt. Selv om den ene gruppen mange av årets dager er tikkende bomber på veien med dobbel bremselengde.

Når trafikken flyter i 95km/t på E6 i underkjølt regn, vet en piggdekkbilist at bilen bak med 75% sannsynlighet vil torpedere deg hvis køen bråbremser. Piggfrinissen på sin side filer negler, mens han fryder seg over at han er over snittet god sjåfør.





BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Einstein

Sitat fra: SunSeeker på lørdag 19. desember 2015, klokken 15:32
Sitat fra: Einstein på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:57
Hvis du får sleng på bilen med piggfritt får dekkene gjerne skylda.

Hvis du får sleng på bilen med piggdekk - hvem skal ha skylda da?

Føret?

Eller har sjåføren noe ansvar i begge situasjoner?
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

lunitiks

Hvordan slår man av "Vis nye svar på dine innlegg?" for en bestemt tråd? Jeg bruker denne ofte, men gidder ikke ha tråder som DENNE liggende med oppdateringer. Diskusjoner om pigg/ikke pigg på prinsipielt grunnlag er en never ending story og jeg ser hvor denne tråden er på vei
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Diravi

Sitat fra: lunitiks på lørdag 19. desember 2015, klokken 19:01
Hvordan slår man av "Vis nye svar på dine innlegg?" for en bestemt tråd? Jeg bruker denne ofte, men gidder ikke ha tråder som DENNE liggende med oppdateringer. Diskusjoner om pigg/ikke pigg på prinsipielt grunnlag er en never ending story og jeg ser hvor denne tråden er på vei

Forsåvidt enig! Tråden kunne fått en litt større berettigelse hvis folk droppet den generelle diskusjonen om det er høna eller egget som kjører av veien, og heller fokuserte litt mer på de konkrete egenskapene til Model S med pigg/piggfritt. Det er vel strengt tatt også det trådstarter var opptatt av, men så dukket de to motstridende religionene opp, og gjorde at vi mistet veigrepet....
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

dainai

Noen med erfaring kring s85 piggdekk vs 85d piggfrie?

o.b.lix

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 19. desember 2015, klokken 17:55
"Sagt motsatt vei" betyr vel i dette tilfellet mot bedre vitende  :P  Eller slapp du opp for argumenter og måtte konstruere noe som ingen faktisk har sagt?  ;D

Det er flere biler med piggdekk som kondemneres enn piggfrie. Dette er pga falsk trygghet. Ikke konstruert av meg.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=27951
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Overskriften slaktes jo gjennom det som fremkommer i artikkelen:
"Biler med piggdekk er ofte eldre enn de med piggfrie dekk, og det er dermed lavere økonomisk terskel for å kondemnere dem, sier Ola Roll."

I tillegg står det:
"Amundsen viser til en undersøkelse Transportøkonomisk institutt har gjort for Vegdirektoratet, som viser at antallet ulykker i de fire største byene i Norge gikk opp, samtidig som bruken av piggdekk gikk ned."
Færre med piggdekk gir flere ulykker altså. Akkurat som forventet.

Hvis piggdekk gir falsk trygghet, så gir piggfritt ekte utrygghet.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

o.b.lix

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 20. desember 2015, klokken 00:26
"Amundsen viser til en undersøkelse Transportøkonomisk institutt har gjort for Vegdirektoratet

Den rapporten er grei å lese, sier "Ikke flere ulykker med piggfrie vinterdekk" og videre "Man kan imidlertid ikke statistisk påvise at de som kjører piggfritt bulker eller forårsaker flere ulykker enn dem som kjører med piggdekk."

https://samferdsel.toi.no/nr-10-desember-2005/ikke-flere-ulykker-med-piggfrie-vinterdekk-article18830-938.html


Og ja, det finnes 1 dag i året piggdekk hadde vært bedre valg, men det er 170 dager der piggfritt er bedre.
Den ene dagen står uansett trafikken i stampe, fordi det er alltid en eller annen som kjører med avpiggede piggdekk de har brukt som helårsdekk, eller rett og slett sommerdekk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

For det første: piggfritt er aldri bedre enn piggdekk, med unntak for støy. Det er dokumentert lenger opp i tråden med link til tester.

For det andre: Fin 10 år gammel rapport du fant. Den er selvsagt laget for å underbygge anbefalingen om å velge piggfritt.

Her er en som er både nøytral og fersk fra Teknikens Värld utført av Finlands tekniska forskningscentral som har sett på nesten 1000 dødsulykker: http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

*Studien drar slutsatsen att olyckorna skulle vara 83 procent färre om bilar utrustade med friktionsdäck (dubbfria däck) i stället hade varit utrustade med dubbdäck.
* Skulle dubbdäcken bytas ut mot dubbfritt skulle i stället antalet olyckor med dödlig utgång öka med i genomsnitt nio olyckor varje år.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elbil fundamentalist

Du har hel rett! Det er mye "sannheter" som presenteres av veimyndighetene som ønsker å redusere utgiftene på re-asfaltering...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 20. desember 2015, klokken 01:53
For det første: piggfritt er aldri bedre enn piggdekk, med unntak for støy. Det er dokumentert lenger opp i tråden med link til tester.

Så lenge vi snakker om nye dekk. De aller fleste har nye dekk kun en veldig kort stund, og bytter alt for sjelden. Piggdekk slites mye fortere. Dvs at de med piggdekk har vesentlig større variasjon i grep med dekkene sine over tid, og kjører rundt med en falsk visshet av at de har overlegent grep.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA