Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av Mippen, lørdag 16. januar 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

Mippen

Hvis man havner i en situasjon og må handle raskt har man ikke tid til å planlegge, da må man stole på utstyret man har.
Fremtiden er elektrisk.

1000kwh

En annen ting vi ikke må glemme er at piggdekkbrukere har lett for å bli veldig trygg på piggene sine og dermed kjøre fortere enn de med piggfridekk. Da kan hele sikkerhetsgevinsten være tapt uansett.

De fleste kjører på saltende, bare veier i bynære områder. Disse trenger ikke pigg.

kamikaze

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 17. desember 2015, klokken 07:15
Du kan få piggdekk som er gode på våt asfalt, og piggdekk som er god på is, og piggdekk som er bra på snø.
Men du finner IKKE SAMME piggdekk som er god på alle ting, noe linken din viser.

Piggfrie dekk har gjerne bedre allround-egenskaper, dette fordi piggdekk god på is, har pigger som sklir på våt asfalt.

Hvis jeg sammenligner piggfri testvinner Nokian R2 som jeg har på bilen med f.eks Goodyear sitt piggdekk så ser jeg at det er bedre i alle disipliner  bortsett fra støy og rullemotstand.

Stavanger

Toonster

Været nå skriker etter piggdekk, heldigvis ikke sånt føre som er det vanlige!  Isregn er ikkje bra!

Elbil fundamentalist

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Velg begge deler  8) Jeg bruker piggfritt fra høst frem til vinteren setter inn på alvor i midten av januar. Da legger jeg om til hjulsett nr 3 med Hakka8. Og så tar jeg på piggfritt igjen midt i mars engang når vinteren er på hell, men altfor tidlig å legge om til sommerdekk. Da slipper jeg det meste av den pinlige og støyende kjøringen med piggdekk i byen.

Ikke så veldig dyrt i lengden heller. Sparer en del i piggavgift, men det viktigste er at piggdekkene beholder sine gode egenskaper lenge istedenfor å bli ihjelkjørt av barmarkskjøring i saltlaken på Østlandet 90% av tiden.

På klassiske vinterveier uten salting og vanvittig mye elg er årsaken til at vi er så kompromissløse. Piggdekk er de best når det gjelder og at man kan klare seg med dårligere er vel og bra, men den ene gangen det virkelig gjelder skal bilen være best mulig skodd.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Fastlane83

Jeg var på 160 kurs (utrykningskurs blålys) for noen år siden. På bilene deres så testet de ut piggfrie dekk laget for Europa, og ikke Norden. Deres erfaring, og min etterhvert, var at disse dekkene var veldig gode på våt asfalt. Ble det is så måtte farten selvfølgelig tilpasses, men jeg syntes de fungerte OK på slikt føre også. På ett slikt kurs så lærer man mye kjøreteknikk og planlegging, slik at man ikke kommer opp i farlige situasjoner. Det skal sies at de hadde en reservebil med piggdekk hvis føre ble helt ekstremt.
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Øyvind.h

#51
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 17. desember 2015, klokken 14:04
Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Velg begge deler  8) Jeg bruker piggfritt fra høst frem til vinteren setter inn på alvor i midten av januar. Da legger jeg om til hjulsett nr 3 med Hakka8. Og så tar jeg på piggfritt igjen midt i mars engang når vinteren er på hell, men altfor tidlig å legge om til sommerdekk. Da slipper jeg det meste av den pinlige og støyende kjøringen med piggdekk i byen.

Ikke så veldig dyrt i lengden heller. Sparer en del i piggavgift, men det viktigste er at piggdekkene beholder sine gode egenskaper lenge istedenfor å bli ihjelkjørt av barmarkskjøring i saltlaken på Østlandet 90% av tiden.

På klassiske vinterveier uten salting og vanvittig mye elg er årsaken til at vi er så kompromissløse. Piggdekk er de best når det gjelder og at man kan klare seg med dårligere er vel og bra, men den ene gangen det virkelig gjelder skal bilen være best mulig skodd.

For min del ville ikke dette fungert. Årsaken er rett og slett at piggdekket ikke trengs annet enn svært få dager i året, og da ikke nødvendigvis når det er stabil vinter. Kjører heller penere de dagene. Siste 14 år har dette fungert ypperlig.

På skikkelig vinterføre med snø er piggfritt perfekt. Dvs om det blir skikkelig vinter i januar og februar så kjører jeg gjerne med piggfritt. Pigg opplever jeg kun behov for på helt ekstreme holkedager. Vi hadde vel en eller to slike dager tidligere i vinter. Mao. Måtte jeg hatt dekkomleggingsmaskin hjemme for å dra nytte av dobbelt sett. Jeg har opplevd holke på vei ned fra fjellet i mars, men da er det også strødd eller mye huller i holkeføret.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Konklusjonen på trådstarers spørsmål må vel bli: Ja.  ;D

AlexM5

TS bor i Bergen og da vil jeg så absolutt si at piggdekk burde være unødvendig. Er vel knapt nødvendig med vinterdekk her. Har Sottozero selv og det fungerer veldig bra her i Bergen, men for den siste bakken opp til parkeringen i Myrkdalen har jeg vurdert et par autosock'er.
P85 Finalised 03.10.2014 Levering 18.03.2014 mørkblå,mellombrunt,karbon,tech,pano,lyd,lys;park,sikkerhet,vinter,hattehylle

Muffinman

Dekkomleggingsmaskin for å bytte mellom tre hjulsett? De fleste klarer seg helt sikkert med hjulkryss og jekk  ;)

lunitiks

Piggfritt foran og piggdekk bak, AWD og AP. Let's go
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Er vel en og annen som angret på at de ikke hadde piggdekk eller lot bilen stå i Oppland og Hedmark i dag. Regnvær og minus åtte grader i følge TV2, og man passerte 200 bilberginger når nyhetssendingen gikk på lufta. Postbilen måtte slepes opp i slak helling etter å ha parkert snuten mot noen postkasser...

cirys1

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. desember 2015, klokken 21:11
Er vel en og annen som angret på at de ikke hadde piggdekk eller lot bilen stå i Oppland og Hedmark i dag. Regnvær og minus åtte grader i følge TV2, og man passerte 200 bilberginger når nyhetssendingen gikk på lufta. Postbilen måtte slepes opp i slak helling etter å ha parkert snuten mot noen postkasser...
Man får sjeldent bruk for piggdekk på slike dager da det alltid er noen andre som har lagd en monsterkø allikevel. Hjelper deg å ikke skli av veien bort til køen da..

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. desember 2015, klokken 18:20
De fleste klarer seg helt sikkert med hjulkryss

Grøss...
Er ved siden av skiftenøkkel det mest ubrukelige verktøyet. Greit når det ikke sitter fast, men grusomt ellers.
Bruk heller
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Sitat fra: Fastlane83 på torsdag 17. desember 2015, klokken 14:13
På ett slikt kurs så lærer man mye kjøreteknikk og planlegging, slik at man ikke kommer opp i farlige situasjoner.

Det virker som forskjellen mellom fansen for henholdsvis pigg og piggfritt, er at sistnevnte lever i en villfarelse om at man som fører har 100% kontroll over hvilke situasjoner som oppstår i trafikken og at tilpasset hastighet eliminerer enhver fare.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA