Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av Mippen, lørdag 16. januar 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

Muffinman

Hovedtyngden av kjøringen min skjer omkring Møre/Trøndelag inkl Fosen/Flatanger og dal/fjellstroka innafor. Da får man virkelig testet mangfoldet av norsk vinterføre.

SitatHm - begynner jeg å få argument for å kjøpe en Model S til, bare for å ha en med piggfrie dekk også?  ;D
Jepp. Du kunne jo så klart bare anskaffet et ekstra hjulsett, men om du skulle ødelegge ryggen med stadig skifting er det MYE dyrere enn å ha to biler   :D

..dessuten er den kvinnelige halvdelen pen å se på i Model S, så hun må ha sin egen. Blir litt som bilverdens svar på sexy undertøy  ;D

Sense

TMS er jo en tung bil uansett variant. Det skal man huske på i svinger uansett firehjulstrekk eller ikke. Den vil trenge mye friksjon. Men at piggdekk gir mest friksjon på alle vinterførene, er jeg ikke enig. For meg som bor på Østlandet, kjører jeg under 5 % på isete underlag. Da vil jeg heller ha vinterdekk som fungerer best på de andre 95 prosentene. Og det er piggfritt.

Jeg tror mange glemmer at piggdekk bremser dårligere på bart og vått underlag enn piggfritt.

Min holdning er at hvis man bor på høyfjellet og kjører mest på is hele vinteren, så velg pigg, ellers velger man best piggfritt. Ihvertfall om man bor rundt Bergen med 360 dager med våt og bar asfalt.

For min del gikk jeg over til piggfrie vinterdekk for 15 år siden og har aldri angret. Men jeg passer på at de ikke er gamle, for gummi er jo ferskvare og mister gripeevnen sin over tid. Mine går aldri mer enn maks 3 vintre.

Mippen

Har kjørt mye med Landcruiser og piggdekk. Kan ikke sammenligne de to bilene mot hverandre, men jeg har også opplevd å skli på lik linje med Teslaen min uten piggdekk. De veier omtrent det samme og har drift på alle 4 hjul, ellers er ikke mye likt. Etter det har jeg følt piggdekk gir litt falsk trygghet. Har en annen fossil bil som jeg bruker til båten og diverse småprosjekter i heimen. Den har piggdekk og der føler jeg at grepet er noe helt annet enn på Teslaen når det er is, men så veier bilen også mye mindre og har mye mindre ytelse. Når bilen er så tung har vel piggdekk mindre effekt enn på en mindre bil? På sykkelen min har jeg også piggdekk, og der har ikke jeg mulighet til å skli. Kan bråbremse nesten som på asfalt. For meg virker det som vekt har mye å si. Lastebiler har så vidt jeg ikke vet piggdekk. De kjører vel med kjetting.
Fremtiden er elektrisk.

AppleKnocker

Jeg kjører også på Østlandet. Det er kanskje riktig at det er noen få typer føre hvor enkelte piggfritt er bedre enn piggdekk (kommer like mye ann på type dekk og alder). Men da er piggfritt marginalt bedre. Der hvor piggdekk er best, er de vesentlig bedre enn piggfritt. Og det er på det verste føret at gode dekk er viktigst.

Jeg noter meg for øvrig at alle som argumenterer for piggfritt, sier at det bare er å kjøre litt saktere når det er glatt så er det ikke noe problem. I dag var det is på E6 (den 7. elller 8. dagen med isføre så langt denne sesongen). Trafikken gikk i jevnt tempo og det var ikke noe som tydet på at piggfrittbilene la seg inn i høyre felt for å kjøre 30 km/t saktere enn piggdekkbilene. Alle piggfrifansen på forumet ville selvsagt umiddelbart oppdaget at det var glatt og redusert farten, så la oss si at problemet er alle de andre ::)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Sitat fra: Sense på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:35
under 5 % på isete underlag. Da vil jeg heller ha vinterdekk som fungerer best på de andre 95 prosentene.
Jeg stusser veldig på at mange argumenterer slik. Det må da være det dårligste føret som er dimensjonerende for dekkvalg? Det hjelper da null at man har et dekk som fungerer optimalt på det føret man kjører mest på 99,5% av tiden om det ikke holder og man forårsaker en ulykke på føret man kjører på 0,5% av tiden? På glatt is er grep uansett en knapphetsfaktor og dekkvalg blir veldig viktig, mens på våt asfalt har man faktisk rikelig grep selv med et dekk som fungerer mindre bra der, sammenlignet med kjøring på den glatte isen? Poenget er at det er lett å kompensere med kjørestil/hastighet for manglende egenskaper på våt/bar asfalt, mens man har veldig lite handlingsrom når man er på glattisen.

Mippen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:14
Sitat fra: Sense på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:35
under 5 % på isete underlag. Da vil jeg heller ha vinterdekk som fungerer best på de andre 95 prosentene.
Jeg stusser veldig på at mange argumenterer slik. Det må da være det dårligste føret som er dimensjonerende for dekkvalg? Det hjelper da null at man har et dekk som fungerer optimalt på det føret man kjører mest på 99,5% av tiden om det ikke holder og man forårsaker en ulykke på føret man kjører på 0,5% av tiden? På glatt is er grep uansett en knapphetsfaktor og dekkvalg blir veldig viktig, mens på våt asfalt har man faktisk rikelig grep selv med et dekk som fungerer mindre bra der, sammenlignet med kjøring på den glatte isen? Poenget er at det er lett å kompensere med kjørestil/hastighet for manglende egenskaper på våt/bar asfalt, mens man har veldig lite handlingsrom når man er på glattisen.

Kjører du mye på vått som her i Bergen er det fordel med et dekk som gir godt grep på vått. Rett etter jeg byttet fra sommer til vinter måtte jeg ta en hard oppbremsing fordi det var en som kastet seg ut foran meg. Med sommerhjulene hadde jeg stoppet med en gang, men med vinterhjulene tok det noen meter ekstra å stoppe. Hadde jeg hatt vinterdekk med dårligere egenskaper på vått enn det de beste gir, så hadde jeg ikke klart å stoppe for bilen. Det var litt for nært selv med gode piggfrie vinterdekk. Fikk meg en vekker hvor lurt det er med vinterdekk som tåler vått føre bra hvis man kjører mye på bar våt vei.
Fremtiden er elektrisk.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:14
Sitat fra: Sense på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:35
under 5 % på isete underlag. Da vil jeg heller ha vinterdekk som fungerer best på de andre 95 prosentene.
Jeg stusser veldig på at mange argumenterer slik. Det må da være det dårligste føret som er dimensjonerende for dekkvalg?
Hvorfor det, for det er da du trenger det? Du velger ut ifra hva du føler deg komfortabel med og hvor i landet du bor/hva du kjører mest på.En del av ambulansene i Bergen har gått over til piggfritt, på speilblank is er det bare pigg som duger, men med den saltingen som foregår i disse dager er det ikke speilglatt så veldig lenge. Bor du øde til og kjører på vanskelige forhold ofte så velg pigg. Men når jeg hører piggdekk på elbil i Bergen sentrum så begynner jeg å lure. 

krl

Det kommer litt an på hvor man kjører internt i en by også.. Vi kan ikke kjøre trygt ned bakken fra huset uten piggdekk de dagene det er glatt. Da bærer det rett i steinmuren til naboen pga. en 90 graders sving på bunnen av bakken.

kamikaze

Sitat fra: Sense på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:35
Da vil jeg heller ha vinterdekk som fungerer best på de andre 95 prosentene. Og det er piggfritt.

Jeg tror mange glemmer at piggdekk bremser dårligere på bart og vått underlag enn piggfritt.


I følge NAF så tar du grundig feil, piggdekk er bedre på stort sett alt bortsett støy.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/slik-tester-vi-dekkene/
Stavanger

Leiha

Når det gjelder helt nye dekk så er det rett at pigg er bedre, men hva med når det er kjørt noen 100 mil på bar asfalt? Her er en test som viser at piggfritt er bedre når de litt slitt: http://www.dinside.no/932775/best-feste-med-piggfritt

Jeg har kjørt piggfritt i 15 år. Aldri vært noe problem- jeg bor på trøndelagskysten med dårlig brøyting og mye is. Nå på model s synes jeg dekkbredden på slaps er utfordrende, men det blir ikke bedre med piggdekk.
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019

o.b.lix

Sitat fra: kamikaze på onsdag 16. desember 2015, klokken 22:26
I følge NAF så tar du grundig feil, piggdekk er bedre på stort sett alt bortsett støy.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/slik-tester-vi-dekkene/

Du kan få piggdekk som er gode på våt asfalt, og piggdekk som er god på is, og piggdekk som er bra på snø.
Men du finner IKKE SAMME piggdekk som er god på alle ting, noe linken din viser.

Piggfrie dekk har gjerne bedre allround-egenskaper, dette fordi piggdekk god på is, har pigger som sklir på våt asfalt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Hver og en må kjøpe dekk til sine behov. For meg ville det vært helt meningsløst å kjøpe piggdekk når behovet kanskje oppstår en gang i året. Det ville vært som å kjøpe liten lastebil fordi jeg kunne fraktet juletreet inni den en gang i året. Det er helt uaktuelt å lide i månedsvis bare for et så marginalt behov.
De siste 14 årene har jeg klart meg helt fint med piggfritt. Dvs. når jeg var 18 skled jeg ut i gangfart i en sving fordi jeg var uerfaren og hadde eldgamle vinterdekk. Men det skyldes dårlig vurderingsevne, ikke dekkene. Hadde jeg kjørt på samme føret nå hadde bilen vært skodd bedre, samtidig som jeg ikke ville kjørt den ruten jeg gjorde da.

Jeg opplever det som helt uproblematisk å kjøre etter forholdene. En god sjåfør reagerer riktig i en presset situasjon. En veldig god sjåfør sørger for å ikke havne i den situasjonen. Lær deg bilen din. Lær hvordan den responderer. Lær deg signalene, og bruk erfaringen du opparbeider deg fra kjøreturer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:16
En god sjåfør reagerer riktig i en presset situasjon. En veldig god sjåfør sørger for å ikke havne i den situasjonen.

+1
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Brede

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:25
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:16
En god sjåfør reagerer riktig i en presset situasjon. En veldig god sjåfør sørger for å ikke havne i den situasjonen.

+1

Og for å virkelig være sikker på ikke å havne i slike situasjoner så er det best å holde seg hjemme.
Nå er det dessverre slik at uansett hvor god en sjåfør du er så kryr det av andre sjåfører på veiene, ikke alle like gode.
Med andre ord må en sko bilen ikke bare etter egne kjøreferdigheter, men også etter andres  ;D

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på torsdag 17. desember 2015, klokken 10:16
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:25
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:16
En god sjåfør reagerer riktig i en presset situasjon. En veldig god sjåfør sørger for å ikke havne i den situasjonen.

+1

Og for å virkelig være sikker på ikke å havne i slike situasjoner så er det best å holde seg hjemme.
Nå er det dessverre slik at uansett hvor god en sjåfør du er så kryr det av andre sjåfører på veiene, ikke alle like gode.
Med andre ord må en sko bilen ikke bare etter egne kjøreferdigheter, men også etter andres  ;D
Og en god sjåfør har naturligvis god oversikt over omgivelsene i trafikken, herunder hvordan andre bilister kjører og dermed en erfaringsbasert forventning ift handlinger. En god sjåfør beholder handlingsrom ift. hva andre bilister kan finne på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA