Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av Mippen, lørdag 16. januar 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

Diravi

Jeg har bestilt pigg, men med levering i april kan jeg nok sikkert ennå bytte til piggfrie uten konsekvenser for bestillingen. Men det som ikke er helt klart for meg er om en Model S er mer utfordrende på is fordi den er så tung - slik trådstarter tar opp. Er den det?

Jeg har egentlig kun en grunn til å kjøpe piggdekk på en Model S med 4wd, og det er skrekken for å slippe på alle fire hjul i en sving en dag, og seile avgårde retning motgående kjørefelt med to tonn, fordi i akkurat den svingen lå det is, mens det ikke gjorde det ellers. Volvo V40en "sier fra" så tidlig at jeg rekker å kompensere nesten før ESP slår inn, og jeg ville ikke vært redd for å sette piggfrie dekk på den.  Hvor mye tilbakemelding gir Model S?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Kilroy

Jeg kjørte min første sesong med s85-en med Hakka 8, forrige sesongen byttet jeg til Blizzak VRX (piggfritt) og har det fortsatt. Jeg byttet pga støy og litt pinlig å fare rundt med piggdekk på en elbil. Jeg angrer ikke i det hele tatt, tar det litt roligere når det er isete, men ellers så har jeg ikke tenkt mye over byttet i det hele tatt. Kjører i Trondheims området, med mange turer til Åre og noen til Oslo. Spesielt Hakka 8 har mye dekkstøy pga ekstra mye pigger og jeg har s85 fra 2013 med dårlig støydemping. I tillegg var det en ganske høy "romle" lyd i motorvei hastighet som var veldig irriterende med Hakka 8. Kjørte loaner i fjor med Hakka 8 og siden den var bedre støydempet, var det litt bedre med den. Jeg har bestilt kjetting for å ha liggende, men det er mere fordi jeg har rwd en at jeg kjører piggfritt. Men kan da også brukes ved isproblemer.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Kavorka

Det er plussgrader her, men gaten vår er spinnglatt selv om den bare ser våt ut. Jeg ble tatt på sengen og merket det ikke før 90 graders sving. Tror naboens tær setter pris på at jeg klarte å ta svingen. Jeg er ikke sikker på om piggffritt hadde snudd to tonn.

AppleKnocker

Sitat fra: 1000kwh på søndag 13. desember 2015, klokken 19:22
hvor idiotisk det er å kjøre pigg.

Noen ganger er det "idiotisk" å kjøre med piggfritt. Andre ganger er det "idiotisk" å kjøre med piggdekk.
Det koker ned til individuelle behov.

Synes for øvrig karakteristikker som "idiotisk" noe man bør avstå fra å benytte, med mindre man har ambisjoner om å bli opptatt i klubben av forumtroll.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

o.b.lix

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 13. desember 2015, klokken 18:55
Vinteren har knapt begynt, men jeg har allerede notert meg 3-4 "Politiet advarer mot glatte veier". Det betyr i klartekst "Gi faen i å kjøre med piggfrie dekk".

Jeg har kjørt de 10 siste år 50.000 i året på piggfrie dekk. Uten kollisjoner. Uti bushen, såvel som i byen. Til alle døgnets tider.

De som sier at de "må" ha piggdekk for å kjøre et strekk, kikk under skoene deres - ar det pigger der? Dersom svaret er nei, hvordan kan du da gå bort til bilen uten å falle?

Kjørestil har MYE mer enn om det står en 2mm aluminiumsbit i gummien på dekket ditt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Og jeg har kjørt 50.000 de siste 2 vintrene på piggfrie dekk (R2). I løpet av disse har jeg begynt å skli ukontrollert bakover på nesten flat vei. Også havnet uforvarende på glattisen etter å ha kjørt på bar asfalt lenge i 6 pluss. Noen hundre meter bortenfor var det full stopp og de 6 bilene som var et stykke foran hadde stoppet på kryss og tvers, og to av dem lå på taket i grøfta. Stoppet 8-10 meter unna, men det var bare fordi den bakerste hadde kastet opp snø på veien når han havnet utfor veien som jeg kunne bremse på. Har også klart å bli stående fast på flat vei på blankisen.

Poenget er at når du MÅ kjøre under alle slags forhold vil du før eller siden komme opp i situasjoner med piggfritt (inkludert piggdekk som har mistet alle piggene sine, naturligvis). Jeg valgte Hakka 8 på P85``en, for samboeren min skal slippe å havne i slike situasjoner. Hun kjører i tillegg såpass lite at piggene ikke ødelegges første vinteren. Og vi med en bil med pigg og en piggfritt kan vi som regel velge den som passer best, og spare disse piggene til de trengs.

Det er veldig dumt å generalisere slik som enkelte gjør. Jeg foretrekker heller å forholde meg til egne erfaringer og ikke forsvare egne valg for harde livet. Hakka 8 er det beste vinterdekket jeg noensinne har hatt, og jeg forventet faktisk at det skulle bråke mer. Men det ville nok vært ganske sjanseløst når vinteren kom om jeg skulle kjørt det 10-15000 på høsten først.

Øyvind.h

14 år med piggfritt her. Kan telle på en hånd antall dager bilen har blitt stående pga føre (2-3 ganger kanskje). En dyktig sjåfør kjører etter forholdene.

Men jeg bor i Oslo og kjører bare en håndfull fjellturer i året.
Bor man vanskelig til utenfor by, og/eller kjører veldig ofte på tøffe fjellveier ser jeg behovet for pigg.

Det endrer dog ikke opplevelsen av at noe skurrer når jeg hører en lydløs elbil komme knatrende på piggdekk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kavorka

Så er det vel slik at hvis alle kjørte piggffritt ville føre blitt glattere fordi man trenger noen til å skrape opp tettpakket snø. Eller er dette bare en myte? Jeg kan ikke huske hvor jeg leste det.

Man kjører etter det føre man tror det er. Problemet er ikke at det er glatt, men de gangene man blir overrasket fordi alle tegn tyder på et ok føre, og det er lenge siden man har blitt minnet på det, slik som i dag.

AppleKnocker

Det finnes en andel bilister som kjører på sommerdekk hele året. I enkelte tilfeller går det også bra hvis man tilpasser seg forholdene. Jeg håper likevel ikke at jeg møter en av disse i en kritisk og uventet situasjon på glatt føre.

Jeg har kjørt 30-50 000 km årlig i 18 år med og uten pigg. På disse 18 årene kan telle på 2 fingre de gangene jeg havnet i en kritisk og uventet situasjon og hvor forskjell i bremselengden mellom piggdekk og piggfritt har betydd mye for meg. Jeg lever godt med litt ekstra støy og at noen hisser seg opp over å høre elbil med piggdekk, når det mest verdifulle jeg har står på spill.

De mest erfarne sjåførene, er  for øvrig de som har opplæring og erfaring i utrykningskjøring. Og de kjører med piggdekk.

Erfarne sjåfører vet også at man bør ta valg som gir marginer når noe uventet skjer i trafikken.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kavorka på søndag 13. desember 2015, klokken 22:31
Så er det vel slik at hvis alle kjørte piggffritt ville føre blitt glattere fordi man trenger noen til å skrape opp tettpakket snø. Eller er dette bare en myte? Jeg kan ikke huske hvor jeg leste det.

Man kjører etter det føre man tror det er. Problemet er ikke at det er glatt, men de gangene man blir overrasket fordi alle tegn tyder på et ok føre, og det er lenge siden man har blitt minnet på det, slik som i dag.

I Stavanger har Vegvesenet et mål om at piggdekkandelen er 10% for å raspe opp isen...verken mer eller mindre. Det har de nå nådd....men skal ikke lenger enn til Sandnes før andelen er for høy.

Jeg kjører piggfritt med bakhjulsdrevet Model S i Sandnes, og er 100% fornøyd med det. I smågatene tar jeg det rolig. På hovedveiene saltes det.....har heller ikke hatt piggdekk sidel jeg hadde en -87 Mercedes S-klasse 300L på over 5 meter...med bakhjulstrekk....og tung rekkesekser motor foran....da var det greit.

Teslaen er vel balansert med tanke på vekt foran og bak og har store og brede hjul, ergo stor kontaktflate mot isen. Dette gir et meget bra grep....så kg per cm2 er ikke så verst tror jeg. Har funket bra opp på fjellet og.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

dosmont

I veitrafikkloven står det at man skal være hensynsfull aktpågivende og varsom.
Dvs. at hvis det er blankis og du har piggdekk som begyner å bli dårlig elller kjører med piggfrie vinterdekk.
Så skal du la bilen stå.
Har du ikke anledning til det, så ha piggdekk.
for jeg og andre som kjører etter forholdene, har ikke intresse å få en som av prinsipp kjører med piggfritt i fronten rundt neste sving.
Rart at forsikringselskapene ikke har begynt å ha høyere premie på de som kjører med piggfritt i enkelte deler av landet.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på søndag 13. desember 2015, klokken 21:10
De som sier at de "må" ha piggdekk for å kjøre et strekk, kikk under skoene deres - ar det pigger der? Dersom svaret er nei, hvordan kan du da gå bort til bilen uten å falle?

Vel, har skjedd mer enn en gang at jeg har kjørt bil (med pigg), stoppet og gått ut av bilen for enten å gå rett på ryggkulen eller bare klare å dra meg langs bilen - løfte og flytte på beina kunne man bare glemme da disse som du er inne på ikke var pigget :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Piggdekk ser dessuten mye tøffere ut
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Joda, Muffinman er inne på det, piggdekk er bare bra når de er nye http://www.tv2.no/a/6533616.



«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Diravi

Sitat fra: Muffinman på søndag 13. desember 2015, klokken 22:01
Og jeg har kjørt 50.000 de siste 2 vintrene på piggfrie dekk (R2). I løpet av disse har jeg begynt å skli ukontrollert bakover på nesten flat vei. Også havnet uforvarende på glattisen etter å ha kjørt på bar asfalt lenge i 6 pluss. Noen hundre meter bortenfor var det full stopp og de 6 bilene som var et stykke foran hadde stoppet på kryss og tvers, og to av dem lå på taket i grøfta. Stoppet 8-10 meter unna, men det var bare fordi den bakerste hadde kastet opp snø på veien når han havnet utfor veien som jeg kunne bremse på. Har også klart å bli stående fast på flat vei på blankisen.

Poenget er at når du MÅ kjøre under alle slags forhold vil du før eller siden komme opp i situasjoner med piggfritt (inkludert piggdekk som har mistet alle piggene sine, naturligvis). Jeg valgte Hakka 8 på P85``en, for samboeren min skal slippe å havne i slike situasjoner. Hun kjører i tillegg såpass lite at piggene ikke ødelegges første vinteren. Og vi med en bil med pigg og en piggfritt kan vi som regel velge den som passer best, og spare disse piggene til de trengs.

Det er veldig dumt å generalisere slik som enkelte gjør. Jeg foretrekker heller å forholde meg til egne erfaringer og ikke forsvare egne valg for harde livet. Hakka 8 er det beste vinterdekket jeg noensinne har hatt, og jeg forventet faktisk at det skulle bråke mer. Men det ville nok vært ganske sjanseløst når vinteren kom om jeg skulle kjørt det 10-15000 på høsten først.

Vi kjører jo mye i de samme områdene, om jeg har forstått det rett, og bare de siste dagene ser man hvordan det fort ligger og veksler mellom regn/sludd og rett under 0-punktet (= fryser på). Da er i hvert fall jeg tryggere med piggdekk. Men det er også bart hele høsten, som du sier. Hm - begynner jeg å få argument for å kjøpe en Model S til, bare for å ha en med piggfrie dekk også?  ;D
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA