Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av Mippen, lørdag 16. januar 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

Mippen

Hadde en ekkel opplevelse med bilen min i dag. Skulle rett på butikken også hadde det frosset på. Underkjølt regn... I en sving hadde jeg ikke noe grep og seilte bare rett fram. Heldigvis hadde jeg ikke mer enn 10-15 km/t og bilen stoppet når den kom ut på noe grus. Ble ikke noen skader. Var verre med leafen i bakken lengre oppe, den var havnet i skauen. Har aldri opplevd å ha så lite kontroll over bilen. Følte jeg kjørte en slede. På veien hjem igjen dro den seg fint opp bakken på samme sted, og dual motor gjorde at den satt som støpt. Det var når jeg skulle stoppe og kjøre nedover utfordringen var. Spørsmålet er om jeg bør kjøpe piggdekk til bilen, eller om det uansett er så glatt at piggdekk ikke gir så mye ekstra.

Jeg kjører mest i og rundt Bergen, men stikker også en og annen helg på fjellet for å stå på ski. Har aldri hatt piggdekk på noen av bilene mine og det har gått helt fint, men Model S er så tung...
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

#1
Det er nettopp på slik føre piggdekk er briliant. Kjørte en 30-mils runde på  blank is med regn med P85``en for noen uker siden. Med Hakka 8 var det no sweat, og merket ikke at det var glatt før jeg provoserte litt. La all annen trafikk som gikk i krabbefart bak meg, og følte at jeg kjørte med veldig gode marginer. Har tidligere kjørt R2 på samme bil, og da var det jeg som lå først i køen på slik føre.

Men kjør 15.000km på bar asfalt med de piggdekkene, så er det ikke sikkert de er noe særlig lenger. Piggfrie dekk beholder egenskapene sine mye lengre. Nå har vi piggfritt på 85D``en slik at vi kan velge å la piggdekkene hvile når det er bar vei - ihvertfall ganske ofte. 85D``en har Sottozero II og jeg har ingen planer om å begi meg ut på is med dem...

AppleKnocker

Hvis man kan la bilen stå når det er skikkelig glatt, er piggfritt fint. Hvis man er avhengig av å bruke bilen uansett vær, er det piggdekk som gjelder.

Utrykningskjøretøyer bruker stort sett piggdekk. Det er fordi piggdekk bremser bedre enn piggfritt på alle typer is, herunder underkjølt regn og hardpakket snø.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Teslanewbie

Er på fjellet , kjør nokian piggfritt , samboern har gitt beskje om å at vi tar x3 med pigg neste gang . Jeg synes ikke det har vært noen krise men hun friker ut når bilen slenger med baken på snøveierne :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tai

Nobrainer for en Bergenser - Piggfritt.

Jeg ville aldri kjøpt slike bråkedekk fordi det er nyttig en dag i året.


Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Elbil fundamentalist

Klarer ikke å kjøre med pigg i overgangsesongene. Det har jeg Michelin Ice Xi3 til og Nokian Hakka 8 pigg til kjernen av vinteren. Leafen har piggfritt hele året.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cirys1

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 12. desember 2015, klokken 18:32
Utrykningskjøretøyer bruker stort sett piggdekk. Det er fordi piggdekk bremser bedre enn piggfritt på alle typer is, herunder underkjølt regn og hardpakket snø.

Dette er og blir en evig diskusjon.. :)
Han jeg fikk lagt om til R2 av, var i Bergen sentrum og la om på 5 ambulanser dagen før jeg var hos han, til R2..
Pigg er bedre på holkeføre ingen tvil om det, men har du mulighet til og ta det med ro de få dagene det er slik føre er spørsmålet man må stille til seg selv.. Som oftest når det er slik "tulleføre" så har noen andre skapt kaos før deg.. :P

Øyvind.h

Absolutt. Bedre å ta det pent, evt la bilen stå den ene dagen i året, enn å lide seg gjennom en hel vinter med bråkete og forurensende piggdekk.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

Forurensende? Grunnen til at Continental og nokian fikk lov til å ha dobbelt så mange pigger er fordi de kunne bevise at det det ikke forurenset mer.  Tungtransport sliter på veiene. Ikke en sedan med 4 breie dekk.. Ikke mye marktrykk..  Hvor mange biler blir vraket hver år fordi de ikke hadde piggdekk i den enkelte situasjonen hvor alt gikk til helvete?
Bruk heller støy som argumentasjon.

Muffinman

Sitat fra: KristofferH på søndag 13. desember 2015, klokken 12:01Grunnen til at Continental og nokian fikk lov til å ha dobbelt så mange pigger er fordi de kunne bevise at det det ikke forurenset mer
...enn piggdekk som har konvensjonelt antall pigger. En bil med piggdekk vil uansett slite mange titalls ganger mer på på veien enn en med piggfritt, og skape tilsvarende mer støv.

Dispensasjonen er for øvrig midlertidig mens det foregår nærmere undersøkelser. Foreløpig kan kan det se ut som dekkene med dobbelt så mange pigger skaper mer av det fineste støvet enn "vanlige" piggdekk. Så det er ikke gitt at disse dekkene blir tillatt i Norge i framtiden.

dosmont

Jeg har piggdekk, og det angrer jeg ikke på.
Spesielt de dagene det er blankis, noe vi kan ha her opptil 20 dager i året.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

AppleKnocker

Vinteren har knapt begynt, men jeg har allerede notert meg 3-4 "Politiet advarer mot glatte veier". Det betyr i klartekst "Gi faen i å kjøre med piggfrie dekk".

For de som har luksusen at de ikke trenger å kjøre bil i hverdagen er det jo bare å kline til med piggfrie dekk. Jeg ser helt klart fordelene.

Risikobildet for min del består for øvrig ikke i å vrake bilen eller å ikke komme opp en bratt bakke. Risikoen er personskader eller verre fordi jeg ikke klarer å stoppe i tide.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

1000kwh

Var selv helt overbevist om at piggdekk var absolutt nødvendig og så fortreffelig inntil jeg kjøpte ny bil med piggfrie dekk montert. Kjørte på det en vinter og innså hvor idiotisk det er å kjøre pigg.

Er det såpeglatt må man ta det med ro uansett.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA