Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny versjon av Car Net e-Remote app

Startet av bobakka, fredag 15. januar 2016, klokken 21:18

« forrige - neste »

erik e

Skal ikke batteriet "tømmes" noen ganger slik at celleballangsering settes igang. ( fra instuksjonsboka ) Kan ensidig bruk/ hurtiglading stoppe denne prosessen ?  Kan dette forklare at mer Ah/t lades "inn".  Om hver celle får litt høyere volt.  ??????  Er det noen i-Miev eller lignende biler som har fått nytt batteri fordi kapasiteten er under 80% etter 5 år/ 100 000 km ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

CitB59EL

Goggo. Får du til å se hvor mye % som er igjen på bilen når skilpadde kommer opp? På min Berlingo er det iflg alle hurtigladere jeg har vært på 10% igjen(Er samme motor+1 av 2  batteri pakker som på I-meiv). Har 20% igjen på første lampe. Dette er konsekvent. Har kjørt 10 km på skillpadde med min. Har kjørt tom en C-Zero en gang og bilen gikk lengre enn 3 km mener jeg å huske. Motor effekten ble neste fraværende på slutten. 

svingen

Min kom skilpada får første gang her om dagen var da 9% igjen. Dvs det ovms sa kjørt 52k km med bilen. Kjørte bare 200m så vet ikke hvor langt jeg kunne ha kommet. Vil tro canion vi vært interessant her kanskje noen celler sliter?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goggo

Jeg har nå gått gjennom CaniOn bildene mine, og idiotisk nok så ser det ikke ut som jeg har notert eller tatt skjermbilde av hvor mange % SOC jeg hadde når jeg begynte disse oppladingene.
Burde visst ha laget meg en ordentlig logg når jeg gjorde dette :)

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

erik e

Og dæven,idag var rekkevidden KORT. Minus 12 grader = ca 70 km .❄️
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: erik e på mandag 14. desember 2015, klokken 21:13
Og dæven,idag var rekkevidden KORT. Minus 12 grader = ca 70 km .❄️

Omtrent samme her. Starttemp i bilen 0,7 varme. Ble ubehagelig hett etter 38 minutter med hele 2,8 varmegrader i coupéen = varme på trinn 1 og vifte på trinn 2 el 3. Takk Gud(?) for kollektivfeltet på Mosseveien! Den dagen jeg må stå å trøkke i kø, ja da må jeg vurdere bil med litt større batteri enn hodelykta mi... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

SUNPWRD

Huff, vintern er hard. Selv med 3kW dieselvarme fryser jeg under pleddet mitt og med BF på hue..  :-\
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

Tja. :) Her kommer forskjellen til syne mellom 2012+ mjau og dere andre. ;)
Jeg frøs ikke en eneste gang da jeg jobbpendlet med den, forvarmet i 30 min.  8) Og med tosifrede blå en ekstra kupevarmer med timer innstilt på 1 time før avgang. Var 20 grader i kupeen, og varmen holdt fint hele veien, selv i 17 blå. Men nå sporer vi av fra topic, måtte bare få sagt det. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emagic

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. desember 2015, klokken 13:49
Logikken er enkel:

Mitsubishi oppgir batterikapasitet i KWt men gir rapport i Ahr.  :o

Dermed er det ikke mulig å se eventuell reduksjon i kapasiteten.  Eldre celler får gjerne økt impedans, og med det redusert spenning under utladning. Ahr forblir kanskje likt, men kapasiteten og rekkevidden er redusert.

Mål hvor mye strøm bilen bruker på en full opplading,  trekk fra 10-15% tap i lader og regn ut hvor mye brukernes kapasitet batteriet har til neste tur. Husk en får ikke mer ut enn en putter inn i batteriet

Nå er det ikke veldig vanskelig å regne om fra kWh til Ah...  Effekt (W) er produktet av Spenning (V) og Strøm (A).  Nå er det slik med LiIon batterier at spenningen i praksis holder seg temmelig lik helt til det nærmer seg utladet. Nå husker jeg ikke merkespenningen på trillingene så jeg regner ikke ut dette nå...  Husk at k er 1000 :-)

emagic

elektrolux

Det er dessverre ikke så lett:

Et batteri kan få økt indre motstand som gir ørlite lavere utladespenning. Dette gir ferre Whr for hver Ahr.

Det betyr at Ahr for batterier kan være uendret, mens kapasiteten som måles i kWt kan krympe
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

#25
Sitat fra: emagic på tirsdag 15. desember 2015, klokken 18:21
Nå er det ikke veldig vanskelig å regne om fra kWh til Ah... 
Det er faktisk avhengig av hvor stort strømtrekket er, jfr Peukert effekten:
http://www.39pw.us/car/peukertEffect.html
Jo større strømtrekk jo lavere Ah.

Nå er Peukert effekten liten for lihium-batterier da, men den er der. Typisk verdi 1,03.
Antall Ah måles som regel ved strøm tilsvarende en utladning på 20 timer (C/20).
Normal kjøring lader ut batteriet typisk på 2 timer C/2, altså 10 ganger høyere strøm. Ved peukert eksponent på 1,03 regner jeg ut at et 10 ganger høyere strømtrekk lader ut batteriet 10,7 ganger raskere, altså får man 7% lavere antall kWh enn oppgitte antall Ah skulle tilsi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: svingen på mandag 14. desember 2015, klokken 08:31
Min kom skilpada får første gang her om dagen var da 9% igjen. Dvs det ovms sa kjørt 52k km med bilen. Kjørte bare 200m så vet ikke hvor langt jeg kunne ha kommet. Vil tro canion vi vært interessant her kanskje noen celler sliter?
Stemmer godt med måling et utførte når eg nylig hadde installert OVMS. 8% dukka skilpadda opp på.
Regenererte ned ein bakke, slik at eg fekk 9% - då forsvant lampen -og dukka opp igjen på 8%.  Men, då var bilen ikkje kjøyrt så langt. Det er nevnt at skilpadda vil dukke opp tidlegare når batteri blir svakare.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA