Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny versjon av Car Net e-Remote app

Startet av bobakka, fredag 15. januar 2016, klokken 21:18

« forrige - neste »

bobakka

Grunnen til at jeg lurer på det er noen merkelig resultater på batteritestene nå like før garantien går ut.
Jeg har testet batteriet hvert år og resultatene er som følger:

Dato:            Km:      CPU:   Battery current capacity:
27. 3.2012   19929    1917   42,3 Ah
19. 4.2013   41183    4026   40,8 Ah
17. 1.2014   58661    5596   39,4 Ah
14.11.2014  Ingen batterirapport, fikk bare vite batteri OK
  5.10.2015  94818    9386   44,1 Ah
  1.12.2015  98199    9763   39,3 Ah
  1.12.2015  98227    9764   39,2 Ah
  1.12.2015  98246    9768   45,8 Ah

Samme uke som batterikapasiteten ble målt til 44,1 Ah kjørte jeg fra Horten til Kjeller. Da jeg hadde en strek igjen kom plutselig skilpadda og bilen stoppet - tilsynelatende helt tom for strøm.
Dette hadde jeg ikke opplevd før. Jeg har innimellom kjørt ned tll 0 streker og litt til uten at bilen har stoppet.
Jeg klagde og bilen ble da målt tre ganger på en dag - og på siste måling hadde batterikapasiteten gått opp 15% til 45,4 Ah!
Dette er jo selvsagt målefeil eller kanskje også juks, men jeg kommer ingen vei med Mitsubishi for "batteriet er OK".

Noen som har opplevd lignende?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

elektrolux

Batteri kan testes på forskjellige måter:

Mest nøyaktig er full utlading slik du gjør når du kjører bilen tom, bare med måling av kapasiteten. Det er egentlig tull å oppgi kapasiteten i Ahr da det tallet gir deg begrenset informasjon om reell kapasitet som selvfølgelig skal være i Wt eller kWt.
Ulempen med å teste på denne måten er at det betyr en full cyklus på batteriet som dermed slites unødig.

En annen måte å teste på er en rask test av indre motstand, og så estimere kapasiteten ut fra det.

Best er å måle selv ved å dokumentere hvor mange kWt bilen trenger å lade fullt opp fra en fast og nesten tom/tom tilstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Når du har kjørt snart 100 000 km med bilen kjenner du jo bil godt. Føler du at kapasiteten er mye redusert ? Jeg har 66000 km på min og syntes den fungerer som ny .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Sitat fra: erik e på lørdag 12. desember 2015, klokken 13:53
Når du har kjørt snart 100 000 km med bilen kjenner du jo bil godt. Føler du at kapasiteten er mye redusert ? Jeg har 66000 km på min og syntes den fungerer som ny .
Det er vanskelig å si. Kjøremønstret mitt har sikkert endret seg fra jeg kjøpte bilen ny. Det er vel også spekulasjoner om at den fulle batterikapasitet ikke er synlig når bilen er ny.
Jeg har definitivt fått dårligere rekkevidde, men ikke katastrofalt mye.
Tipper jeg ligger rundt 20% redusert kapasitet.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

bobakka

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. desember 2015, klokken 13:30
Batteri kan testes på forskjellige måter:

Enig i det, men mitt poeng er at en offisiell måling hos Mitsubishi må ha en viss kvalitet da den brukes for å avgjøre batteritilstand og eventuell garantisak. Mine tall viser tydelig at denne målingen ikke har tilstrekkelig kvalitet og at dette er et problem for oss bileiere.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

elektrolux

Tror nok batteritesten til forhandleren er laget mer med tanke på deres vel og ve enn motsatt.

Også tvilsomt at de kjører full test, og problemer ser en som regel i den nedre delen av kapasiteten, selv om tendenser kan vise seg selv ved en forenklet impedans test.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

evole

Kan Canion benyttes til å hente ut fornuftige data om status på batteripakken/-cellene?

erik e

OK.  Om bilen min gikk 15 mil ny og nå går 14 mil etter 5år.  Er det da OK?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Sitat fra: erik e på søndag 13. desember 2015, klokken 09:39
OK.  Om bilen min gikk 15 mil ny og nå går 14 mil etter 5år.  Er det da OK?
Det må jo være veldig bra.
Min er ikke i nærheten av 14 mil selv på sommeren.
Og nå er den kun på 5-6 mil.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Logikken er enkel:

Mitsubishi oppgir batterikapasitet i KWt men gir rapport i Ahr.  :o

Dermed er det ikke mulig å se eventuell reduksjon i kapasiteten.  Eldre celler får gjerne økt impedans, og med det redusert spenning under utladning. Ahr forblir kanskje likt, men kapasiteten og rekkevidden er redusert.

Mål hvor mye strøm bilen bruker på en full opplading,  trekk fra 10-15% tap i lader og regn ut hvor mye brukernes kapasitet batteriet har til neste tur. Husk en får ikke mer ut enn en putter inn i batteriet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

goggo

Sitat fra: evole på lørdag 12. desember 2015, klokken 18:15
Kan Canion benyttes til å hente ut fornuftige data om status på batteripakken/-cellene?

Siden jeg tok siste service hos uavhengig verksted uten dette magiske/mystiske/u-dokumenterte/hemmelige batteri-test-apparatet , så sjekket jeg tilstanden på batteriet selv.
For dette brukte jeg CaniOn, samt denne energimåleren  http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444

CaniOn bruker jeg til å måle balansen mellom cellene ved forskjellig SOC og forskjellig belastning på batteriet.
Har ikke systematisert resultatene, men har tatt vare på en masse CaniOn skjermdumpt til evt senere bruk ved en garantisak e.l. Men det var bemerkelsesverdig liten differanse mellom celle spenningene, og ingen celler som utmerket seg ved høyere eller lavere verdier enn de andre.

Kjørte så bilen til skilpadde og så forsiktig kjøring ca 3 km til. Ladet så opp over natt med 10A til fullt batteri, mens jeg målte antall KWh inn til batteriet. Gjorde dette to ganger, og målte 15.7 KWh og 15.5 KWh, dvs 15.6 i gjennomsnitt.

Bilens km-stand var 50000 km, og ute temperaturen mellom 11 og 13 grader.

Jeg målte altså 15.6 KWh inn på et 88 cellers batteri, Hvis vi regner 10% tap i ladeprosessen?? så fikk jeg altså inn  14.0 KWh på et 16 KWh batteri, eller et tap på 12.5% på en bil som har gått nøyaktig 3 år og 50000 km. Egentlig var tapet litt mindre da batteriet ikke var helt tomt, og bilen fremdeles kjørbar

Korriger gjerne min hoderegning her :)

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

evole


tomrh

Målingene jeg har fått gjort hos min forhandler har vært konsistente, med et lineært tap på 0,76Ah pr. 10.000 km. Målingene til bobakka f.o.m. 2015 får meg til å tenke på tre muligheter:
1) Målingene er utført hos en annen forhandler med annet utstyr
2) Man har byttet målemetode
3) Ren juks for å unngå reklamasjon

Eller en kombinasjon.

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. desember 2015, klokken 13:49
Mål hvor mye strøm bilen bruker på en full opplading,  trekk fra 10-15% tap i lader og regn ut hvor mye brukernes kapasitet batteriet har til neste tur. Husk en får ikke mer ut enn en putter inn i batteriet
Nå har garantien min gått ut mens batterikapasitet var innenfor garantert restnivå. Men om det var tvil: Jeg ville helt klart gjort som elektrolux foreslår.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA