Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Charge Amps hos BilXtra - Introduksjonspris på Spark med sensor

Startet av handyman72, fredag 15. januar 2016, klokken 09:56

« forrige - neste »

handyman72

Jeg er pr i dag ikke eier av elbil og derfor helt grønn ;)
Vurderer å kjøre en Mitsubishi I-Miev fra Grimstad til Drammen. Trenger så mye tips som mulig. Hvor er ladestasjoner, hva koster det, må jeg ha noe abonnement for å bruke hurtigladerene?
Liker ikke tanken på å gå tom så er 5-6 mil mellom ladingene et utgangspunkt?

evole

Har ikke kjørt den strekningen selv, men turen skal gå helt fint. Jeg har kjørt flere turer med tilsvarende distanse. Ville anslått en kjøretid inkl. hurtiglading på rundt fem timer dersom batteriet er fulladet når du starter. Ladekø kan forlenge tidsbruken en del.

Noen generelle tips:
- Ikke kjør raskere enn 90 km/t. Høy hastighet stjeler rekkevidde.
- Sørg for riktig lufttrykk i dekk.
- Kle deg godt. Bruk setevarme, men dropp kupevarme så langt det lar seg gjøre. Vifte må du bruke for å unngå dugg.
- Unngå turen på de kaldeste dagene om du har mulighet for det. Kulde stjeler rekkevidde samtidig som hurtiglading går tregere.
- Unngå turen på de våteste dagene om du har mulighet for det. Våt veibane stjeler rekkevidde.

5-6 mil mellom ladingene er et godt utgangspunkt. Ved hurtiglading lades batteriet kun opp til ca. 80 %, så noe mer enn 5-6 mil bør du ikke legge til grunn. i-Miev bruker Chademo for hurtiglading.

Fortum:
https://map.chargedrive.com/

Grønn Kontakt:
http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge

"Alle" ladestasjoner:
www.ladestasjoner.no

Du trenger ikke eget abonnement, men det er praktisk med ladebrikke selv om du også kan bruke mobilen til å lade med. Fortum sender deg gratis ladebrikke med A-post. Jeg fikk min i posten neste dag. Grønn Kontakt brukte nesten en uke (B-post og 50 kroner i gebyr). Begge tar 2,50 kroner per minutt for hurtiglading. Fortum har mye nedetid på laderne sine, så lurt å sjekke status før turen.

Hvorfor skal du forresten kjøre en i-Miev fra Grimstad til Drammen? Jeg ser en bil i Grimstad ute for salg, som jeg mener er kraftig overpriset...

automat

Her kan du få en god indikasjon på hvor langt du kommer:
http://www.jurassictest.ch/GR/

Legg inn 90 som maksfart på din bil, slik at det ikke beregnes for høy hastighet på motorvei. (Forutsetter selvfølgelig at du ikke kjører fortere.)

Om vinteren kan man også legge inn 1000-2000W i accessories power for å simulere moderat bruk av varmeapparat.

Etter hurtiglading vil man normalt starte med 80% tilgjenglig kapasitet, så da er 20% i kalkulatoren =0%

Hurtiglading går fort når det er lite strøm på batteriet, og saktere hvor fullere det blir. Så jo lenger ned mot skilpadda du tør å "gutse", jo raskere får du strøm, så lenge du ikke tabber deg ut.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

handyman72

Takk for veldig mange gode tips :)

Noen som har konkret erfaring fra akkurat den strekningen tar jeg gjerne i mot det også.

Det stemmer at det er med tanke på å ev hente den bilen i Grimstad. Men helt enig at utropsprisen er helt uaktuell, også med tanke på at det mangler vinterhjul også. Må jo legge til 8-10 tusen ekstra på prisen for hjulene. Da nærmer det seg nypris, og det er vel mulig å få levert fra februar :)

Electrix

Jeg regner med at du allerede har lest noen beskrivelser fra oss andre under denne kategorien. Jeg vil spesielt anbefale å ordne deg med kundeforhold hos både Grønn Kontakt og Fortum i god tid før du tar turen. Jeg har begge brikkene liggende i bilen. Grønn Kontakt har også en god app der du kan sjekke avstand til hurtigladere, sjekke status, få kjørebeskrivelser og starte lading til samme pris som med brikke. Bare husk å velge kjøreanvisning for den aktuelle hurtigladeren for eksakt avstand, jeg tror avstanden i lista som kommer opp først er et grovt overslag, jeg får i hvert fall lengre estimert avstand når jeg aktiverer kjøreanvisning.

Husk også å be om at bilen overleveres fulladet slik at du ikke må starte turen med lading. Du burde vel klare Amfi Kragerø som første stopp, eventuelt Brokelandsheia dersom det er veldig kaldt.

www.hurtigladekartet.no viser alle hurtigladere, og du fjerne avhukingen for alle andre en Chademo så får du bare opp de som er aktuelle for deg.

Bilen skal være avslått når du starter lading, men de fleste biler kan settes i "nesten på" dvs den er på, men kan ikke kjøre, mens ladingen pågår slik at du kan ha på varme ol. Det kan da være lurt å varme godt opp mens du er tilkoblet laderen så kan du heller spare litt på strømmen mens du kjører. Jeg vet ikke hvordan dette er på iMiew.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

handyman72

Da ble det handel av en I-Miev som stod i nærområdet, så denne strekningen er ikke så aktuell lenger. Men takk for mange gode generelle tips jeg tar med meg ut i en ukjent el-bil verden  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA