Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slå av varmen, men ha på vifte og AC? Noen interesse for en plug&play løsning?

Startet av KrW, torsdag 14. januar 2016, klokken 22:36

« forrige - neste »

KrW

Leste en kort review fra en som fikk ta en titt på Founder #36  :)

"The owner of Founder's 36 was very gracious and offered a tour of the car. Didn't take any pictures of the interior while we were talking, but the inside is great. The front seats are better than the next gen seats in the Model S. All 3 rows had perforated leather, and the perforated leather feels amazing. More room inside than I expected, though headroom might be an issue for 3rd row if you are taller than 6 ft. Much nicer than the next gen seats with premium interior. Nicer than the Nappa leather my early-ish car has (which is nicer than any of the loaners with different versions of leather I've had throughout the years). Interior feels much higher quality all around than the Model S, but keeps the same great minimalist styling. Everything looks more finished/refined/polished. The center console cup holders for the 2nd row extend and expand from their hiding spot under the USB ports in a dramatic (for cup holders) fashion. The Falcon Wing doors are super cool and operate quicker than I expected. Getting into the 2nd and 3rd rows is easier than any other SUV I've used. The auto closing and opening front doors are sweet as well. You can just pull the handle on the inside and the door shuts, much rapidly than I expected. My photos (and all photos I've seen) don't do this car justice. Just amazing looking in person."
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Etter å ha både sett og hatt en kjøretur i bilen selv, er jeg ganske enig i denne brukeropplevelsen. Alt er såpass nytt at man konsentrer seg mye om tingene og funksjonene man tidligere ikke har sett i en bil.

Jeg ble forøvrig mest imponert over setene jeg også. De er liksom en slags hybrid av dagens nextgen og standard seter, bare "bedre".

For de av dere som vil se mine synspunkter er disse publisert her:
Tesla Model X – Personal thoughts and initial review.
http://www.tocn.no/2015/11/tesla-model-x-personal-thoughts-and-initial-review/

KrW

Sitat fra: satheesh.net på fredag 11. desember 2015, klokken 07:35
Etter å ha både sett og hatt en kjøretur i bilen selv, er jeg ganske enig i denne brukeropplevelsen. Alt er såpass nytt at man konsentrer seg mye om tingene og funksjonene man tidligere ikke har sett i en bil.

Jeg ble forøvrig mest imponert over setene jeg også. De er liksom en slags hybrid av dagens nextgen og standard seter, bare "bedre".

For de av dere som vil se mine synspunkter er disse publisert her:
Tesla Model X – Personal thoughts and initial review.
http://www.tocn.no/2015/11/tesla-model-x-personal-thoughts-and-initial-review/

Takk for linken igjen Satheesh, supert!
Fikk du prøvesitte framsetene, og har du noen formening om de er noe romsligere enn Next Gen setene i S?

Glad det er bare ett alternativ på form nå. Da slipper vi å velge. I dagens S hadde jeg hatt problemer med å velge, kanskje ville jeg gått for standardsetene da Next Gen setene virker så smale. NG jeg har prøvd i showroom er gode når jeg puster ut men virker for trange når jeg fyller luft i lungene. Kan tenke meg at de har gjort en mellomting med X nå når de har bare en fasong.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Sitat fra: KrW på fredag 11. desember 2015, klokken 13:40
Takk for linken igjen Satheesh, supert!
Fikk du prøvesitte framsetene, og har du noen formening om de er noe romsligere enn Next Gen setene i S?

Glad det er bare ett alternativ på form nå. Da slipper vi å velge. I dagens S hadde jeg hatt problemer med å velge, kanskje ville jeg gått for standardsetene da Next Gen setene virker så smale. NG jeg har prøvd i showroom er gode når jeg puster ut men virker for trange når jeg fyller luft i lungene. Kan tenke meg at de har gjort en mellomting med X nå når de har bare en fasong.

Ja, det var nettopp det jeg prøvde å få frem med min "hybrid" sammenlikning. ;D Jeg prøvde det meste med (og på) den bilen, men setene var det som ga meg et langvarig godt inntrykk. Samtlige seter, altså fra de første til tredje seterad var av god kvalitet og meget behagelig å sitte i - alle sammen!

De er liksom en slags krysning av nextgen og (de nye) standardsetene. Personlig er jeg ikke noe glad i nextgen setene og er strålende fornøyd at jeg ikke trenger å gå til anskaffelse av disse på TMX. Enig med deg at de føles litt "smale og trange". Det er klart de gir god støtte og er nok veldig fine å ha hvis man har kjørestil som Martin Schanche, men jeg liker å ha litt god komfort. Liker å "bevege" meg litt i setene, bytte sittestilling, litt på skrå, etc. På langturer blir nextgen litt for ensformige. (Etter min smak vel og merke, andre har sikkert ulike synspunkter.) ;)

Så ja, de føles romsligere og mer behagelige. :)

KrW

Knall! Takk skal du ha for supert svar.
Jeg har også tenkt på dette at det må være tungt å sitte akkurat i samme posisjon på reiser som varer en hel dag. Liker også muligheten til å sitte litt på skrå som du sier for å lette litt på stivheten eller ømheten i deler av kroppen.  Dette lover veldig bra, hybrid mellom standard og next gen  ;D
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Det begynner å komme et par erfaringer fra de som har fått bilene, Bonnie (Sig#2 USA) blant annet, uttaler seg om bakkeklaring:

"Okay, measured height for 'Very Low' suspension setting and 'Very High'. I'm not claiming precision here, but it looks like the lowest setting is 7" and the highest setting is 10"."

Høyden i very low vil da tilsvare i overkant av 17cm og very high ca. 25cm.

KrW

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 23. desember 2015, klokken 16:30
Det begynner å komme et par erfaringer fra de som har fått bilene, Bonnie (Sig#2 USA) blant annet, uttaler seg om bakkeklaring:

"Okay, measured height for 'Very Low' suspension setting and 'Very High'. I'm not claiming precision here, but it looks like the lowest setting is 7" and the highest setting is 10"."

Høyden i very low vil da tilsvare i overkant av 17cm og very high ca. 25cm.

Høres bra ut det. Leser at MS har 13.2cm-18.5cm. Da blir X ca. 7cm høyere (25.4cm) på høyeste innstilling. Av det jeg finner av info om bakkeklaring på andre SUVer i klassen er det veldig bra, selv mot de med luftfjæring. Kanskje noe finner en fin sammenligning mellom ulike modeller noe sted?

En annen fin erfaring hun gjorde seg med autopilot:
"I drove 145 miles home from Fremont on Sunday in heavy rain - and autopilot never hiccuped once. I was surprised, since when driving loaner Model S, I typically have lost AP when rain/road dirt have occluded it from working properly. Kind of a 'what magic is this??' moment.

But it's a simple explanation. Those clever engineers at Tesla put the front-facing radar BEHIND the front bumper. It stays clean. And we can't see it."
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Vi får håpe de har tenkt at det skal et registreringskilt på den noseconen i Europa. (Er jo andre plasser i USA det også brukes da.) :)

KrW

Målene på dette bildet stemmer ikke helt med bakkeklarings-målene til Bonnie, hmm.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Sitat fra: KrW på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:42
Målene på dette bildet stemmer ikke helt med bakkeklarings-målene til Bonnie, hmm.

Nja, virker bare som hun tok feil med 1" i begge ender. Hun skrev at det ikke var helt håndfaste mål heller.  ;)

KrW

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:49
Sitat fra: KrW på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:42
Målene på dette bildet stemmer ikke helt med bakkeklarings-målene til Bonnie, hmm.

Nja, virker bare som hun tok feil med 1" i begge ender. Hun skrev at det ikke var helt håndfaste mål heller.  ;)

Men om hun målte 10" er jo det 1.8" mer enn 8.2". Det blir vel rundt 4,5cm.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

"p.s. I believe the X P90DL is faster than they have speced. I test drove an S P90D Insane yesterday and the X is quicker. For it's size, it is unbelievably fast."
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

satheesh.net

Sitat fra: KrW på torsdag 24. desember 2015, klokken 08:57
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 24. desember 2015, klokken 07:49
Sitat fra: KrW på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:42
Målene på dette bildet stemmer ikke helt med bakkeklarings-målene til Bonnie, hmm.

Nja, virker bare som hun tok feil med 1" i begge ender. Hun skrev at det ikke var helt håndfaste mål heller.  ;)

Men om hun målte 10" er jo det 1.8" mer enn 8.2". Det blir vel rundt 4,5cm.

Jeez! Jeg må fortsatt ha vært i sovemodus. Må ha blingset fælt der. Ja, det er litt mer forskjell. ;)

satheesh.net

Matt_D har fått utlevert sin Sig TMX og gitt oss noen få ord om hans inntrykk (hentet fra TMC):


Things I noticed immediately:

- Build quality is significantly better than my early Model S. Not surprising, but a big difference.
- The interior feels much more upscale. The seats are the most comfortable I've been in bar none. My other half pointed out an immediate difference. (Along the lines of of, "this car is really comfortable, I can't believe these seats")
- Little things like the panel's wood being carried throughout the side panels and into the back; finishing around the instrument cluster/top of dash in a darker tone of the headliner, etc.
- The center console in the X is part of the car, as opposed to "drop in" as it is on the Model S. The main compartment of the console has a really cool door close. (You push forward and it gently closes shut automagically. In the S, you have to pull it closed.)
- The doors. I don't mean the FWD (which are amazing.) The front doors. They open, and hold position. (Okay, this sounds obvious, let me explain.) Best example I can give is automatic rudder and/or elevator trim in an aircraft. It does exactly what I want. Opens, but just enough. If I want it a bit more, it opens there with mild pressure and stays put. (Unlike other vehicles where there's usually one or two detents for the doors to be held open.) Closes when I want with a touch of a button.
- The armrests for the front seat are larger than in the Model S. The center console is not a direct port.
- Interior dome lights. You're probably thinking, "okay, who cares?" So, uniquely, the dome lights are really sets of clusters of LEDs. You can (by touch on the light itself) selectively turn the parts of the cluster off that you don't want. An elegant solution to different seating situations. For the driver and passenger in the front, there's a shortcut on the touchscreen if you'd prefer so you don't have to twist around.
- Steering wheel is quite firm and solid. My Model S is nice, but can make a lot of noise cornering when you need to twist a lot. Nice upgrade.
- Cupholders. Everywhere. Along with USB ports. (YEAH!)
- And in that vein, door pockets up front!!!
- Lots of great work on the touchscreen UI. They really did think about family and/or transport scenarios. If you are by yourself you can configure the whole interior with a few taps. Open the doors (and close them) and never get out of your seat.
- Sun visors that work, get out of the way when not needed, and are lighted!

Not interior, but interesting:
- The charge port door closes by itself
- Reminder: make sure to turn on automatic lane change if you want it. I've seen some forum posters complain the autopilot in their S doesn't change lanes no matter what. It's off by default and still is on the Model X. (Much like lane departure warning.)
- 72 amp charging worked like a champ first time around
- Great job disguising the accessory hitch in the rear of the vehicle
- FWD doors do a remarkable job in tight garages. I was stunned how well they worked. I have a high shelf in the garage on one side. I was worried it wouldn't clear. Good news: the car thought the same thing. It stopped it early. Even then, I could more than easily stand under the FWD, without needing to duck under one iota. My experience so far with these doors: if I could have them in the front as well, I would.

Minor nits:
- No USB-C charging adapter for the center console. I'm hoping this changes in the future.
- Auto open for the door isn't supported in the SW just yet.


Kristian O

Bilen til Matt_D ser overraskende bra ut i rødt  :) Er overraska over det, såg for meg at rød ikkje skulle sjå bra ut på X.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA