Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preconditioning

Startet av Kimmer1, torsdag 14. januar 2016, klokken 21:36

« forrige - neste »

Kimmer1

Som helt fersk elbilist med Nissan Leaf som kun har rullet 600km så lurer jeg på en ting. Er det på forskjell på kapasiteten til de forskjellige Chademo hurtigladerne?
Har vært 2 gang på Gardermoen for å hente folk og begge gangene ladet jeg litt på retur. Første gang på McD. Berger. Her ladet jeg ca 40%(24-65%) på 18 minutt. Andre gang ladet jeg på McD. like ved E6 avkjøring til Gardermoen. Her fikk jeg ca 25%(45-70%)på 30 minutt.
Hva skyldes forskjellen på ladinga?

Herbie

#1
Er ikke dette bestemt av temperaturen på batteriet, da bilen forteller laderen hvor mye "juice" den kan presse ut?
Var det lik utetemp. disse dagene?

edit: ref.: http://www.chademo.com/pdf/characteristics.pdf

(takk for sist forresten, tut tut!) :)

Kimmer1


leafnor

Temperatur og hvor mye det på batteriet (SOC=State of charge) påvirker.
Opp til ca 60% SOC er det full input (Om det ikke er for kaldt), og da du økte med 40% i løpet av 18 min vil det omlag være 28 kW effekt på lading.
Men da du lå opp til 70% så lader det ikke like fort, sammen med at du kanskje hadde det kaldere også.
De 25% du fikk inn på 30 min (Var det 30 min eller føltes det slik ?) er noe over 10kW i snitt ladeeffekt, og kan høyst reelt være tilfellet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

OlavEmil

Dei fleste hurtigladarane på marknaden i dag skal levere like mykje effekt, 50kW. I praksis verkar det likevel å vere tildels vesentleg forskjell, sjølv under elles like forhold. Sjølv lada eg ca. 55% på 20 minutt på Voss / Rokneparken, for så å berre få 25% på 15 minutt på Stord / Heiane seinare same veke (same temperatur og verforhold, bilen var nykøyrd i begge tilfella, som han alltid er når ein skal hurtiglade, og starta på rundt 20% begge gongane).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Leon

Batteritemperaturen har mest å si for ladehastigheten, men det er også forskjell på makshastigheten for laderne. Har opplevt alt fra 40 til 48 kW, De gamle Kiwi-laderne er dårligst.

Har også en følelse av at effekten faller raskere for Leaf enn for eksempel Golf og Kia. Dette er nok gjort for å spare batteriet. Golf har vel en restriksjon/anbefaling om maks en hurtiglading per dag.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kimmer1

#6
Sitat fra: leafnor på torsdag 10. desember 2015, klokken 17:30
Temperatur og hvor mye det på batteriet (SOC=State of charge) påvirker.
Opp til ca 60% SOC er det full input (Om det ikke er for kaldt), og da du økte med 40% i løpet av 18 min vil det omlag være 28 kW effekt på lading.
Men da du lå opp til 70% så lader det ikke like fort, sammen med at du kanskje hadde det kaldere også.
De 25% du fikk inn på 30 min (Var det 30 min eller føltes det slik ?) er noe over 10kW i snitt ladeeffekt, og kan høyst reelt være tilfellet.

30 minutt var reelt, ser det og på prisen jeg er fakturert.

Begge gangene var bilen kjørt ca like lenge i forkant, og hadde stått ca like lenge parkert på Gardermoen før retur og lading. Forskjellen var hvor mye bilen var ladet når jeg dro hjemmefra.

MEM76

Sitat fra: Leon på fredag 11. desember 2015, klokken 12:38
Har opplevt alt fra 40 til 48 kW, De gamle Kiwi-laderne er dårligst.

De tidligste ladestasjonene hadde en maks strøm på 100A, senere ble det installert 120A, som har endel å si den første delen av ladingen.

Sitat fra: Leon på fredag 11. desember 2015, klokken 12:38
Har også en følelse av at effekten faller raskere for Leaf enn for eksempel Golf og Kia. Dette er nok gjort for å spare batteriet. Golf har vel en restriksjon/anbefaling om maks en hurtiglading per dag.

Dette er ikke gjort for å spare batteriet, det er slik batteri lades. På begynnelsen er det "konstant strøm" lading, bilen signaliserer maks lade-strøm (i Amper), denne er redusert om batteriet er for kaldt eller varmt. Etterpå er det "konstant voltstyrke", hvor strøm-styrken går gradvis nedover..

Batteriene i de forskjellige bilene lader noenlunde likt, men konstant-volt delen kommer senere dersom man har større batteri eller svakere lader. En 50kW lader er dobbelt så kraftig (sett fra batteriet "ståsted) for et 15kWh batteri enn for et 30kWh batteri.

Men jeg har opplevd usannsynlige trege ladere (19kW), hvor det har vært samme lader som har vært treg..



I grafen over ser du forskjellen på 100A ladere og 120A ladere, hvis du ser på to av grafene så dropper de ned, vet ikke om det er fordi laderen går varm, eller om det er batteriet i bilen. Vi vet at mange hadde problem med varme ladere når Tesla kom ut med sin adapter. Det var enkelte som snakket om å redusere effekten slik at de ikke skulle bryte sammen når en Tesla ladet.

Som sagt, vet ikke hvorfor nedgangen i ladestyrken, men hvis du ser på de vedlagte grafene, så er det mulig at bilen reduserer til 2C når batteriet blir 40°C. Men jeg må gjøre mere tester, men kommer til å si ifra dersom jeg finner ladere som ikke leverer det de lover.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Leon

#8
Sitat fra: MEM76 på tirsdag 15. desember 2015, klokken 00:53
Sitat fra: Leon på fredag 11. desember 2015, klokken 12:38
Har opplevt alt fra 40 til 48 kW, De gamle Kiwi-laderne er dårligst.

De tidligste ladestasjonene hadde en maks strøm på 100A, senere ble det installert 120A, som har endel å si den første delen av ladingen.

Sitat fra: Leon på fredag 11. desember 2015, klokken 12:38
Har også en følelse av at effekten faller raskere for Leaf enn for eksempel Golf og Kia. Dette er nok gjort for å spare batteriet. Golf har vel en restriksjon/anbefaling om maks en hurtiglading per dag.

Dette er ikke gjort for å spare batteriet, det er slik batteri lades. På begynnelsen er det "konstant strøm" lading, bilen signaliserer maks lade-strøm (i Amper), denne er redusert om batteriet er for kaldt eller varmt. Etterpå er det "konstant voltstyrke", hvor strøm-styrken går gradvis nedover..

Batteriene i de forskjellige bilene lader noenlunde likt, men konstant-volt delen kommer senere dersom man har større batteri eller svakere lader. En 50kW lader er dobbelt så kraftig (sett fra batteriet "ståsted) for et 15kWh batteri enn for et 30kWh batteri.

Men jeg har opplevd usannsynlige trege ladere (19kW), hvor det har vært samme lader som har vært treg..

Joda, dette er kjent stoff. Får også tilsvarende info og kurver fra Leaf Spy, som jeg har studert. Men det er laderen, som sitter i bilen, som regulerer strømstyrken til bilen. Min erfaring er med Leaf. Ved batteritemperatur på over +20C kan strømstyrken være tilnærmet maks (40+A) helt til SOC 50-60%. Deretter faller den ganske raskt. Om vinteren kan den falle raskt allerede ved SOC 30%. Ut fra hva jeg har sett virker det som for eksempel eGolf ikke har like stort fall i strømstyrke, og at ladingen derfor blir raskere, men jeg har ingen egen erfaring på dette.

eGolf har vel så vidt jeg har blitt fortalt en anbefaling om ikke å hurtiglade mer enn en gang per dag, fordi det ikke skal være bra for batteriet. Antok at det var en sammenheng her.

Edit: Fant dette innlegget fra en troverdig kilde som styrker min mistanke! :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Trekkoppbil

På enkelte Leafer går ladestrømmen nedover når man har passert 40%, men ofte kan man kjøre full ladestrøm til batteriet er omtrent halvfullt. Deretter går strømmen nedover og nedover.  Å lade til 70% er tidkrevende, om du ikke har aller nyeste batteri.

Jeg trur det er kun med ganske tomt batteri, med passelig temperatur, at du vil klare å se noen forskjell fra lader til lader.

Hastigheten  avhenger også  av temperatur, om batteriet er gammelt og dårlig. Softwareversjoner og kjemi varirer også fra bil til bil.

Panduck

På Fortum sitt kart står V og A oppgitt. Der ser man at det er forskjell på noen ladere, enkelte har 120A og andre har 125A. Dette skal vel gi en forskjell på 2kW, og ettersom bilen ikke greier å dra 120A ut av laderene så veldig masse, betyr det nok heller lite.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på fredag 22. januar 2016, klokken 22:03
På Fortum sitt kart står V og A oppgitt. Der ser man at det er forskjell på noen ladere, enkelte har 120A og andre har 125A. Dette skal vel gi en forskjell på 2kW, og ettersom bilen ikke greier å dra 120A ut av laderene så veldig masse, betyr det nok heller lite.

På DBT-laderne til Fortum er maks strømstyrke 110A, men jeg har aldri fått over 107A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HenryJac

Jeg fikk 109A i -28 på vei til Norefjell, er fornøyd med det.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA