Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av ElRune, torsdag 14. januar 2016, klokken 20:58

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på mandag 15. august 2016, klokken 18:59
Bilen er i norge nå. Kan prøvekjøre fra i morgen


Sitat fra: EspenM3 link=topic=25433.msg494148#msg494148
date=1469622344

Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 12:48
I følge forhandler skal de første være på plass i august. Blir spennende å se om man klarer å kjøre på 1kwh/10 km på vanlig kjøring.

Blir imponert om de er her i august siden de ikke er produsert enda. September/Oktober er nok mer realistisk.
Hvor da?

moby666

Hurra! I morgen kommer Hyundai IONIQ Electric til oss! Bilen blir værende hos oss frem til mandag 22. august. Ta kontakt på post.ensjo@autoelite.no for å booke tid for demonstrasjon eller sving bare innom oss i Gladengveien 9 for en nærmere titt på denne magiske bilen!
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moby666

Har nå testet bilen og kommer med noen første inntrykk:

- Bagasjerommet er like stort som i hybriden, men rommet under gulvet er mindre. Det er dog plass til 2 stk ladekabler
- Interiøret er veldig fint. Klart best i klassen. Satt veldig godt i setene, som hadde veldig gode innstillingsmuligheter. Kult med "easy access", dvs setet går i bakerste posisjon når du lukker opp fører døren.
- Lyden i anlegget er uendelig bra ;)
- Merket litt veistøy på motorvei. Ca samme som Soul og eGolf, men bedre enn Leaf
- Adaptive cruisekontrollen fungerte veldig bra. Gikk helt ned til 0 og opp igjen. Genial i kø.
- Bilen seiler!!! ved regen 0. Veldig bra!
- Forbruk på testrunden ble 11 kwh/100km. Da var det blandet kjøring, primært på motorvei. Imponerende lavt forbruk på motorvei, men ganske høyt forbruk i starten av turen.
- Induksjonslading av telefonen fungerte knirkefritt.
- Ikke varme i baksetet, men det er luft til baksetet.
- Bilen er hakket sprekere enn Soul, eGolf og Leaf, men ganske langt unna MB b klasse.
- Fronten er litt rar og litt kul - usikker på hva jeg synes. Resten av bilen er lekker.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Goggen123

Interessant! Har du noe mer detaljer om strekningen du kjørte og hastighetene?
Jobber på helsfyr så får prøve å få tatt en titt innom løpet av uka...

Gizmo

Veldig skuffende at baksetene ikke har varme. Jeg har hele tiden trodd at Ioniq ikke vil stå tilbake på utstyr sammenlignet med Leaf. På den britiske Hyundai-siden står det at EV leveres med baksetevarme, så at vi i Skandinavia får en mindre utrustet bil (hvis ikke den britiske siden er feil) er en nedtur.

Derimot veldig kult at bilen får "easy access"!
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

moby666

Nei, tenkte å kjøre samme løype med en annen elbil for å sjekke.
Kjørte fra butikken -> Økern-> Ut på østre Aker vei -> Inn ved MCD på nedre Grorud og videre bortover til nedre Furuset. Kjørte opp til Furuset skole og ut på motorvei ned til avkjøring til Ensjø. Kjørte mellom 80-100 på motorvei og testet litt fart og regen. Forbruk på denne turen ble 11 kwh/100 km, men forbruket var veldig høyt helt til vi kom til MCD på Grorud (lå på ca 20 kwh/100 km)

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti


moby666

Har bestemt meg for ioniq, etter en grundig prosess. Solgte Soulen for en måned siden og har brukt tiden på å sondere markedet. Har testet så si alle kandidater. Har vurdert lenge om jeg skal vente på Leaf 40/60 kwh eller Ampera-e, men er redd for dette drar ut i tid og det er jo heller ikke noen garanti at dette blir bra biler.
I går testet jeg først ioniq, så Leaf 30 kwh og til slutt i3 94ah. Alle har sine egene preferanser, men klarer ikke å se hvorfor noen vil velge Leaf eller eGolf nå som ioniq kommer for fult. i3 har sin sjarm(nå med grei rekkevidde), men er alt for liten for bruken vi har, samt ACC er veldig viktig for meg i køkjøring. ACC på ioniq fungerer veldig bra, i3 har en enklere utgave som fungerer veldig dårlig.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Goggen123

Spennende det - jeg er i samme prosess, vurderer min første el-bil. En fordel Ioniq har er jo toppspekket med moderne utstyr inkludert. For min del må en Leaf med større batteri, også få en oppgradering av utstyr hvis ikke er den helt uaktuell. Ampera-e vet jo ingen hva ender på prismessig og når den kommer på veien. Zoe kan være aktuell (får nok større batteri hvis også Leaf gjør det), men det er også et spørsmål om de endrer noe på ladeløsninger.
Jeg kjører mye motorvei, og ting tyder jo på at Ioniq har sin styrke der, med et godt aerodynamisk design - selv om jeg på papiret er litt skuffet over batteristørrelsen.
Og den største fordelen til Ioniq: Den er er her allerede  :)

moby666

Helt enig, batteristørrelse er skuffende og jeg hadde egentlig tenkt å stå over. Spørsmålet er om du trenger større batteri. Fordelen med "lite" batteri er at bilen blir lettere og ioniq føles ikke like tung som de fleste andre elbiler (LEAF, Soul og eGolf) og for vår del så vil denne bilen fungere utmerket i hverdagen.
Bilen hadde vært "perfekt" med 45 kwh og 200 hk, men tror kanskje ikke det er mulig å ha så stor effekt på Lithium Ion Polymer batteri kjemi. Ulempen med dette batteriet er at det ikke kan tømmes fort, men fordelene er at dette batteriet tåler atskillig flere ladinger og mindre egen utlading.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti

Sitat fra: moby666 på onsdag 17. august 2016, klokken 14:38
Bilen føltes ikke tung som de fleste andre elbiler (LEAF, Soul og eGolf) og for vår del så vil denne bilen fungere utmerket i hverdagen.
??


ProsjektX

Apropos tung... Hadde vært artig om noen som er ute for å teste den kunne svinge innom en vekt for å veie akseltrykk foran og bak. Litt spent på hvor baktung bilen er ettersom batteriet ligger over bakakselen, og dertil hvor interessant den kan være på vinterføre...
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

knut.aulie

Kjørte Ioniq i dag.
Føles egentlig ganske lik som en Leaf er mitt inntrykk.
Virker som god kvalitet men ble litt mørk, lav og innestengt (selv med soltak) for meg som er vant til Soul.
Mye utstyr som acc, lane varning, blindsonevarsler mm. Det er veldig bra,  men hvorfor ikke app??? Dette er deal-breaker alene for meg.

moby666

Nå tror jeg ikke det er bekreftet at det ikke kommer app. Bilen skal være klargjort for app, så da får vi håpe det dukker opp.
Synes interiøret var det som løftet bilen og liker sort fremfor det lyse soul interiøret som ser litt ut som fischer price (altså det hvite). Fantastisk bra at hyundai har droppet gir stangen.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA