Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av ElRune, torsdag 14. januar 2016, klokken 20:58

« forrige - neste »

Goggen123

Da er den prøvekjørt:
-Veldig bra innvendig, godt utstyrt.
-Litt dårlig sikt bakover pga. utformingen
-Synes styringen var uvant (ubehagelig) merket servoen korrigerte ofte ved "napping" i rattet, spesielt i lange slakke svinger. Vet ikke hvor greit det blir på vinterføre.---> edit: FEIL! LKAS-funksjon som sto på fikk jeg beskjed om i ettertid.

Kjørte Ensjø - Olavsgård t/r på E6, til sammen ca. 34 km. Startet med 82% batteri, og sluttet på 67%. Lå mye 90-100 kmt.

Så også en måler som viste forbruk 13,2 kwt/100 km - men det er vel kanskje historisk samlet forbruk (bilen hadde kjørt ca 2900 km nå)

Kjørte i "normal" modus, da la jeg merke til at på motorvei kunne jeg kjøre 100-105 km/t og ligge innenfor grønt område "eco" på displayet - er det normalt slik med elbiler at så lenge man ligger i eco vil man kunne kjøre den oppgitte rekkevidden NEDC?


moby666

Interessant, merket ikke noe til noe ubehag fra servoen da jeg kjørte.

Forbruket ditt høres også veldig riktig ut. Du brukte 15% på 34 km, noe som gir 227 km total rekkevidde.
Synes det er veldig lovende rekkevidde, tatt i betraktning at dette er mye motorvei kjøring.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Gizmo

Er det mulig at denne nappingen skyldes LKAS-funksjonen? Altså Lane Keeping Assist System.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Goggen123

Ehhh...pratet med selger igjen nå, og det var LKAS-funksjonen som sto på etter forrige prøvekjører ja. Så da utgår vel kommentaren min om styringen! Jeg syntes det var litt snålt, men la vel ikke merke til at den sto på blant all informasjonen som vistes.
Glemte å spørre/sjekke hvordan mulighetene for takstativ for ski/sykkel er, er det noen som vet det?

moby666

Elbil.no teste ioniq og mener den har imponerende lavt forbruk



Hei Sigmund! Det er nesten så jeg ikke tror det selv, men jeg har akkurat tilbakelagt en tur (Drammen-Sigdal-Krødsherad-Drammen) på 152 kilometer, og med varierende topografi. Jeg har ifølge kjørecomputeren brukt 1,02 kWh/mil, og jeg har holdt fartsgrensene, ja, nesten kjørt litt aktivt (siden bilen innbyr til det). Dagen bød på nærmest ideelle forhold, med tørr vei og temperaturer mellom 19 og 23 grader, men jeg synes likevel resultatet er imponerende. 9 av 18 batteristreker gjenstår etter turen, noe som tilsier at det burde vært mulig å kjøre den samme turen på nytt uten å lade. Bilen sier dog at jeg har 103 gjenstående kilometer. Dermed er 25 mil minst innenfor, og jeg ser ikke bort fra at det er mulig å trille 30 også. Det krever nærmere undersøkelser. Mvh Ståle Frydenlund, redaktør elbil.no
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

EspenM3

Reportasje fra denne testen er ikke publisert enda, eller?


Sitat fra: moby666 på torsdag 18. august 2016, klokken 17:57
Elbil.no teste ioniq og mener den har imponerende lavt forbruk



Hei Sigmund! Det er nesten så jeg ikke tror det selv, men jeg har akkurat tilbakelagt en tur (Drammen-Sigdal-Krødsherad-Drammen) på 152 kilometer, og med varierende topografi. Jeg har ifølge kjørecomputeren brukt 1,02 kWh/mil, og jeg har holdt fartsgrensene, ja, nesten kjørt litt aktivt (siden bilen innbyr til det). Dagen bød på nærmest ideelle forhold, med tørr vei og temperaturer mellom 19 og 23 grader, men jeg synes likevel resultatet er imponerende. 9 av 18 batteristreker gjenstår etter turen, noe som tilsier at det burde vært mulig å kjøre den samme turen på nytt uten å lade. Bilen sier dog at jeg har 103 gjenstående kilometer. Dermed er 25 mil minst innenfor, og jeg ser ikke bort fra at det er mulig å trille 30 også. Det krever nærmere undersøkelser. Mvh Ståle Frydenlund, redaktør elbil.no

moby666

Nei, ligger på Facebook. Ståle Frydenlund(elbil.no) mener også at ioniq har mest sannsynlig lengre rekkevidde enn nye i3, som de nettopp har testet grundig.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Det er vel som med alt annet avhengig av omstendighetene. Vesentlig bedre forhold (tørt og varmere) under ioniq testen enn i3. Tror fremdeles i3 er bedre på småkjøring, og ioniq på lande/motorvei.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

moby666

Nå ligger hele testen ute:

http://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-electric-svaert-effektiv-nykommer/

Synes det er veldig imponerende det Hyundai har fått til med ioniq.
Var selv skeptisk med så liten batteripakke og så stor bil. Nå viser det seg at bilen kjører lengre enn nye i3, som er bitte liten i forhold til ioniq.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

THE

Lurer på hvordan rekkevidden blir på kalde vinterdager med behov for mye oppvarming? Det må jo nødvendigvis bli en stor reduksjon i rekkevidde siden framdrift er såpass effektiv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Goggen123

Reduksjon blir det vel på alle biler om vinteren, og er vel noe "alle" regner inn".
Det er vel heller grunn til at rekkeviddereduksjon om vinteren blir lavere enn normal, når luftmotstand er så liten.

moby666

Håper og regner med at ioniq er like effektiv som Soul er på vinteren med samme varmepumpe og energieffektive varmeapperat.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

EspenM3

Sitat fra: moby666 på fredag 19. august 2016, klokken 13:10
Håper og regner med at ioniq er like effektiv som Soul er på vinteren med samme varmepumpe og energieffektive varmeapperat.

Vil tro den er enda bedre. De lærer jo underveis denne gjengen også  :)

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på onsdag 17. august 2016, klokken 23:25
Nå tror jeg ikke det er bekreftet at det ikke kommer app. Bilen skal være klargjort for app, så da får vi håpe det dukker opp.
Synes interiøret var det som løftet bilen og liker sort fremfor det lyse soul interiøret som ser litt ut som fischer price (altså det hvite). Fantastisk bra at hyundai har droppet gir stangen.
Den har ikke app.

Jeg har selv Soul som også er klargjort for app, og har vært det i to år uten at det hjelper.......
Samme firma står bak


knut.aulie

Rekkevidde på vinteren er det som teller! Enn så lenge er det optimale forhold for langkjøring med elbil....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA