Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av ElRune, torsdag 14. januar 2016, klokken 20:58

« forrige - neste »

Ebe

Sitat fra: bno på fredag 08. juli 2016, klokken 17:40
Sitat fra: Goku på fredag 08. juli 2016, klokken 15:19
Noen som vet hvordan bakseteplassen er i denne? Jeg trenger 3 barneseter og sliter med å finne en bil som passer

Har sett Hybriden og satt meg inn i den også. Forutsatt like bake så er det meget god plass til tre barneseter der.

Det stemmer absolutt ikke! Jeg har selv prøvd med to fremovervendte seter bak i denne bilen, på hver side. Da var det kanskje maksimalt 40 cm igjen mellom setene. Fikk hverken rumpa eller ryggen ned mellom setene.

Tre barneseter er bare å glemme i denne, hvertfall om man snakker om minst to fremovervendte.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ProsjektX

Hyundai Norge skal ha et møte siste uka i august med forhandlere hvor alle detaljer skal komme på bordet. så blir interessant å høre da om de vet noe mer om f.eks Blue Link, eller ikke da
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Gizmo

Betyr det da også at det ikke kommer noen demobiler før tidligst siste uken av august?
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

ProsjektX

Klipper fra den stengte tråden...
Sitat fra: moby666
Ser ut som Hyundai løser litt opp på rabatten nå. Fikk et tilbud på ny ioniq med 15000 i rabatt. Mulig bilen ikke selger slik de ønsket....
I følge en forhandler jeg var innom rundt 4. juli var det solgt rundt 260 biler til da. Men vet ikke om det gjaldt kun el-biler eller også hybrid. Forhandlerprisen, ihvertfall i Oslo-området ligger på 260k levert, så snakker du om -15k på det, eller noe annet..? Ser ut til at noen prøver seg på 270k
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

moby666

Hvis du er flink til å forhandle får du en ioniq med teknikk pakke,  skinnseter og vinterhjul for 265.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

nr1rayner

Ta ned bakaksel er da ikke mange boltene, fort gjort for de som kan det.
Hvis man handler fossilbil, spør man da på forhånd om hvor mye det koster å bytte registerreim, starter eller dynamo?
Reg.reim-bytte er alt fra typ 5-20.000, mulig det koster bortimot 30.000 på enkelte biler også..
Noe så enkelt som en dynamo eller starter kan være så godt gjemt i motorrommet at det går mange timer bare for å komme til.
Så om det er 2 timer ekstra jobb å bytte batteri på en Hyundai kontra en Leaf ville ikke jeg latt det ha betydning for valg av bil.

Leaf, som har vært på markedet siden 2011, har vel enda ingen konkret pris på batteribytte, mest antydninger.
Hyundai kommer vel uansett med 7-8 år batterigaranti, og innen den er gått ut er vel bilen byttet i noe annet for de aller fleste.
Alt tyder også på at batteriene holder lenger enn antatt, og mest trolig hele bilens levetid, med mindre det blir utsatt for ekstreme påkjenninger (varme, ekstrem kulde, fullt utladet over lengre tid osv osv..).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tutti

Sitat fra: EspenM3 på fredag 10. juni 2016, klokken 15:44
Sitat fra: moby666 på fredag 10. juni 2016, klokken 07:27
Noen som har fått prisene?

Prisen på el-utgaven av Ioniq vil bli Kr.259.400,- levert Oslo med teknikkpakke (Topputgaven)
Da er det med adaptiv cruise, trådløs lading av telefon, samt alt det andre man forventer i en topputgave.
Første bilene kommer til Norge i oktober.

Mer info kommer sikkert over helgen  :)
Startpris 239 050: http://www.hyundai.no/modeller/hyundai-ioniq-electric/

AppleKnocker

Grei pris.

Hvem kommer til å kjøpe Kia Soul når man får samme drivlinje i en bil som er penere, større og ikke minst mer aerodynamisk? Ioniq vs Soul er virkelig et godt eksempel på hvor viktig aerodynamikk er på elbiler.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Penere er virkelig en smaksak. Vil si at Soul er tøffere og mer sjel. Har bare sett Ioniq på bilde, men den ser litt kjedelig /nøytral ut.....

Aerodynamisk er jo Soul sjanseløs

moby666

Hvem kjøper leaf når ioniq kommer? Den er vel mer i samme kategori som ioniq. Og hvorfor kjøper folk egolf?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Leaf er verdens og Norges mest solgte elbil, og tross at den er urgammel selges den som varmt hvetebrød. Den blir ikke vippet av pinnen av en koreansk nykommer.
Egolf har fordelen at den ikke ser ut som en elbil og har sin fanclub. I3 og Mercedes kjøpere tar ikke i Kia og Hyundai med ildtang.

Så Ioniq blir nok det som Soul burde vært. Kia er jo en åpenbar complience car bygget på en trangog sær bensinbil.
Hyundai oppleves som mer helhjertet og gjennomtenkt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

Soul er ikke så sær som du skal ha det til. Faktisk mye mer romslig enn leaf. Jeg har hatt begge. Soul selges i bøtter og spann i USA og er veldig populær mange steder i verden. Jeg er nå uten elbil og vurderer ioniq, i3, egolf(ny) og b-klasse, så noen bryr seg ikke så mye om merker som du skal ha det til.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

EspenM3


Soul hadde nok konkurrert mye mer på volum med Leaf i Norge om de hadde unngått problemene med produksjon/levering. Det tok litt brodden av salget, og mange tror enda at det er lang bestillingstid på Soul..
Om Ioniq blir noenlunde populær så blir det spennende å se om Hyundai greier å unngå det problemet der.

moby666

Bilen er i norge nå. Kan prøvekjøre fra i morgen


Sitat fra: EspenM3 link=topic=25433.msg494148#msg494148
date=1469622344

Sitat fra: moby666 på onsdag 27. juli 2016, klokken 12:48
I følge forhandler skal de første være på plass i august. Blir spennende å se om man klarer å kjøre på 1kwh/10 km på vanlig kjøring.

Blir imponert om de er her i august siden de ikke er produsert enda. September/Oktober er nok mer realistisk.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA