Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremsefeil igjen?

Startet av pudderjagar, torsdag 14. januar 2016, klokken 16:34

« forrige - neste »

Sølve

Kommunene og fylkeskommunene styrer ikke bompengefritaket for elbiler.  Dette gjelder nasjonalt for offentlig vei, derimot må vi elbilister finne oss i å betale bompengersom ande  på private veier som skogsbilveier, seterveier o.l.  Det har imidlertid vært utspill fra noen enkeltkommuner som ønsker at elbiler også skal betale bompenger.  Dette er imidlertid foreløpig utenfor kommunenes kontroll.
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. desember 2015, klokken 22:02
Det var feigt gjort av regjeringen å overlate ansvaret for incentivene til fylke og kommune. De ville ikke gjøre seg upopulære, derfor overførte de ansvaret til andre. Trist...

Ang. fergefritaket så er den nye utviklingen egentlig en bivirkning av fylkesveireformen der mange riksveier ble gjort om til fylkesveier og ansvaret overført til fylkene.
Riksveiene har fortsatt gratis ferger for elbilistene.

Forøvrig har elbilistene vel alltid betalt for fører, og der har rabattene vært små (mener jeg leste 17% et sted=. Økningen i pris nå på en del av sambandene er så vidt jeg skjønner ikke veldig stor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Sant som du skriv, jkirkebo. Det nasjonale ferjefritaket for elbilar har vel alltid vore for riksvegferjer (som det er relativt få av). At vi har fått køyre gratis på alle andre ferjer i tillegg, skuldast vel velvilje eller misforståing frå fylkene si side.

Det stemmer òg at prisauken på dei fleste ferjer er heilt ubetydelege, t.d. for ferjene kona pendlar med til jobb (Leirvåg - Sløvåg, evt Duesund - Masfjordnes). Men det er nokre svært dyre ferjer her i fylket, med masse bompengar og greier, som har gitt stor elbilvekst i ein del utkanter. Dette gjeld mellom anna ferja til Austevoll og ferja til Tysnes.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

THE

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. desember 2015, klokken 22:50
Ang. fergefritaket så er den nye utviklingen egentlig en bivirkning av fylkesveireformen der mange riksveier ble gjort om til fylkesveier og ansvaret overført til fylkene.
Riksveiene har fortsatt gratis ferger for elbilistene.

Forøvrig har elbilistene vel alltid betalt for fører, og der har rabattene vært små (mener jeg leste 17% et sted=. Økningen i pris nå på en del av sambandene er så vidt jeg skjønner ikke veldig stor.

De 17% rabatt for fører var det nok jeg som skrev om. Hos Fjord1 er det 50% rabatt for bil og 17% rabatt for passasjerer med verdikort. På "min" fergestrekning, Rv.5 Fodnes-Mannheller, blir det innført Autopassbetaling fra nyttår. Samtidig blir det innført betaling for elbil. Takstene på ferga øker mye for bil, men betaling for passasjerer blir fjernet. Dvs. at det koster like mye for bil og fører som det koster med 5 personer i  bilen.

Gamle takster:
"Vanlig bil": 77kr ordinær, 39kr m/rabatt
elbil (fører): 31kr ordinær, 26kr m/rabatt

Nye Autopasstakster:
"Vanlig bil": 101kr ordinær, 52kr m/rabatt
elbil: 45kr ordinær, ?? m/rabatt

Det er ikke sagt noe om det vil bli mulig å få rabatt på elbilbilletten, eller om 45kr er det du må betale uansett om du har bonusavtale eller ei. Prisene blir sannsynligvis noen kroner høyere enn det som er varslet siden generell prisstigning ikke er lagt på de nye prisene ennå.

Hvis rabatt blir lik for elbil og "vanlig" bil, dvs. 50%, så blir det 23kr for elbil med rabatt mot 26 kr i dag. Jeg er dermed veldig usikker på om det blir mulig å få storbrukerrabatt på toppen av elbiltakst.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 10. desember 2015, klokken 23:36
Det stemmer òg at prisauken på dei fleste ferjer er heilt ubetydelege, t.d. for ferjene kona pendlar med til jobb (Leirvåg - Sløvåg, evt Duesund - Masfjordnes). Men det er nokre svært dyre ferjer her i fylket, med masse bompengar og greier, som har gitt stor elbilvekst i ein del utkanter. Dette gjeld mellom anna ferja til Austevoll og ferja til Tysnes.

Hmm, hvis det er bompenger innbakt i ferjetaksten skal vel ikke elbiler betale denne delen? Det blir jo å omgå fritaket for bompenger og holder vel neppe juridisk vann...

THE

Når det er bompenger innbakt i fergeprisen skal vel bompengene stå spesifisert på billetten? Mener å huske at bompengesummen sto spesifisert nederst på billetten på Mannheller-Fodnes tidligere i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OlavEmil

Står spesifisert på billetten kor mykje av totalprisen som er bompengar, ja. Men ein betalar ikkje ferjepris + bompengar.

Er det nokon som trur bompengane vil bli plukka ut av ferjeprisen for elbil? Ikkje eg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

cra

Tror det var noen bompenger inkludert på Aursnes - Magerholm tidligere, og da var det egen takst for elbil for at denne ikke skulle inkluderes. Nå er det fortsatt egen takst for elbil der, men den er kr 0. I tillegg kommer 1stk passasjer med dertil standard rabatter (17% på verdikort, halv pris hvis honnør). Foreløpig kan man spare mer på å evt. ha månedskort og reise så mange turer man vil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Tør jeg minne om en ting midt oppi denne debatten og det er at i Sverige, et land med større finansieringsutfordringer enn oss, har de gratis riksveiferger for ALLE kjøretøy...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på fredag 11. desember 2015, klokken 15:45
Tør jeg minne om en ting midt oppi denne debatten og det er at i Sverige, et land med større finansieringsutfordringer enn oss, har de gratis riksveiferger for ALLE kjøretøy...

Jeg tror de har litt færre fergesamband også ;)

pudderjagar

Hvis da er bompenger med i ferjebilletten så skal desse trekkjst frå sidan elbil ikkje betalar bompengar. Fær da vart gratis for elbilar på ferje så hadde dei ein eigen kategori på billetten der ein bare betalte ferjebilletten.

Bompenger er styrt nasjonalt uansett kvar da vært krevd inn.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA