Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av Mippen, torsdag 14. januar 2016, klokken 15:04

« forrige - neste »

stefse

Med dagens kraftpriser er omtrent all investering private kan gjøre i forhold til å tjene penger på strømsalg et tapsprosjekt. Staten holder forresten på med samme greia med sine vindturbiner.

Men hvis man går off grid og frigjør seg fra nettleia kan det kanskje forsvares...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Måkemannen

Er det noe nytt i dette prosjektet? Tråden er to år gammel, og om det er bare en V2G software oppgradering som skal til, hadde vi vel sett det i bruk idag? Men.. ?

Spekulerer i om det hadde gått an som antydet i første post, få tak i en vraket Leaf, og bruke den som en fattigmanns Powerwall.

Burger

Vehicle to grid? Nei nei neeeeei!

Vehicle to House? Jaaaaaa

Jeg vil stikke av med overskuddet generert av mine eiendeler. Tviler man noensinne vil bli kompansert riktig.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Måkemannen

Sitat fra: Burger på onsdag 04. oktober 2017, klokken 16:58
Vehicle to grid? Nei nei neeeeei!

Vehicle to House? Jaaaaaa

Jeg vil stikke av med overskuddet generert av mine eiendeler. Tviler man noensinne vil bli kompansert riktig.

Det er jeg forsåvidt enig med deg i. Men da trenger man vel en form for strømstyring i tillegg? Spekulerer jo i å putte på noen paneler på hustaket etterhvert, og montere de på den vestvendte delen, så jeg kan bruke mest mulig av sola til å lade bilen når jeg kommer hjem fra jobb. Men uten en avansert kontroller går det vel i det store sluket isteden.. ?

tomrh

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 04. oktober 2017, klokken 16:45
Spekulerer i om det hadde gått an som antydet i første post, få tak i en vraket Leaf, og bruke den som en fattigmanns Powerwall.
Det er det en som har gjort. Finnes tråder i Alternativ Energi seksjonen der forumbruker «offpist» deler sine erfaringer. Og nbfbildeler har komplett 2015 batteri til 25000.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bavaria94

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:04
Spekulerer jo i å putte på noen paneler på hustaket etterhvert, og montere de på den vestvendte delen, så jeg kan bruke mest mulig av sola til å lade bilen når jeg kommer hjem fra jobb.

ingen dum tanke det i disse tider. fikk nettopp et "tilbud" fra min strømlevrandør på egenproduksjonsystem bestående solcellepaneler. Et solcellesystem på taket mitt vil teoretisk gi meg nok energi til ca 34000 km/år med elbil, eller 82 døgn/år med varmeovn på 2000W...osv. Prisen på solcellepaneler (47kvm) ferdig montert vil komme seg på ca 94500;- hvor det gis rundt 15000,- i Enova incentiver. De tilbyr også et såkalt Sol-lån på 8 års nedbetalingstid. For min del ville den månedlige prisen være 1200,-/mnd.  prisen på å selge strømmen tilbake til energiselskapet vil ligge på 1,-.

https://tronderenergi.no/sol

2017 i3FC94Ah

Taffelman

Så du sparer ca 4000,- i strøm pr år mot å nedbetale anlegget med ca 15.000,- pr/år i 8 år.

Ikke spesielt god butikk, selv om strømprisen dobbles eller tredobles, men incentivet er kanskje gleden av å føle seg "litt off-grid"?
X75D
TM3 LR AWD

zbk

Jeg har fått meg solceller og bakgrunnen var ikke økonomisk vinning. Går anlegget i balanse over levetiden har det vært en rimelig hobby  8).

Min motivasjon var å hjelpe til med å drive utviklingen. Noen må ta tak på et tidlig tidspunkt. Tenk bare på elbil-pionerene. I tillegg kommer godfølelsen med å kunne si at st jeg produserer nok drivstoff til egen bil. Den er kanskje det beste med hele installasjonen  ;D
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Bavaria94

Sitat fra: Taffelman på lørdag 07. oktober 2017, klokken 00:32

Ikke spesielt god butikk, selv om strømprisen dobbles eller tredobles, men incentivet er kanskje gleden av å føle seg "litt off-grid"?

Kommer nok ikke til å hive meg på dette på stund tror jeg, men tanken og ideene fasinerer meg litt. Dessuten vil et slikt anlegg ha lenger levetid enn de 8 årene v/nedbetalingen. I tilegg kommer jo vedlikehold, slitasjen, reparasjoner osv å øke i omfang etter hvert. Ikke sikkert det noen gang blir god butikk for «vanlige» husstander. Best å vente og se på utviklingen, og høre på andres erfaringer med slikt.
2017 i3FC94Ah

Ingeniøren

Sitat fra: zbk på lørdag 07. oktober 2017, klokken 08:43
Jeg har fått meg solceller og bakgrunnen var ikke økonomisk vinning. Går anlegget i balanse over levetiden har det vært en rimelig hobby  8).

Min motivasjon var å hjelpe til med å drive utviklingen. Noen må ta tak på et tidlig tidspunkt. Tenk bare på elbil-pionerene. I tillegg kommer godfølelsen med å kunne si at st jeg produserer nok drivstoff til egen bil. Den er kanskje det beste med hele installasjonen  ;D

Det kan begynne seg å svare seg før du aner når vi får strømmangel her i landet fordi vi eksporter for mye til utlandet.

http://e24.no/energi/digitalisering/statnett-bekymret-for-forbrukstopper-vil-betale-deg-for-ikke-aa-bruke-stroem/24154882
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

e-curious

Argumentasjonen for å legge kablene var å gi mer stabil strømforsyning?  :o

stefse

Solceller vil jeg deg mest strøm når den ikke trengs.  :(
Energiprisen kommer til å bli mye mer variabel fremover, og trikset er å gå off grid når energiprisen er høy. Det kommer litt an på hvilke tariffer de velger, men hvis vi får ren timesavregning kan en slik vehicle to house løsning lønne seg, dersom du ikke har planer om å utsette middagen.. Hvor fort det er nedbetalt osv. vil vel vise seg når AMS'en er ferdig utrullet. Men jeg håper det blir oversiktlig og brukervennlig løsning, ikke bare en notis på fakturaen om at: Du har benyttet så og så mye i ett eller annet tidsrom og du må derfor som straff betale gebyrer og avgifter på kroner xxxx,xx for de siste x måneders bruk.
>:(
Men får vi et system som sier at du kan fylle powerwallen din mellom kl 00:00-05:00 til den og den prisen, så begynner det å bli interessant å regne på.


Tesla Model3
VW eGolf - solgt

tomrh

Sitat fra: stefse på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:43
Solceller vil jeg deg mest strøm når den ikke trengs.  :(
Jepp, siklet ei stund etter solcelleanlegg på taket. Men ble i stedet til at jeg høgger (gratis) ved. Primitivt og uteknologisk men gir billige «kWh» når de trengs mest.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingeniøren

Sitat fra: tomrh på søndag 08. oktober 2017, klokken 19:12
Sitat fra: stefse på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:43
Solceller vil jeg deg mest strøm når den ikke trengs.  :(
Jepp, siklet ei stund etter solcelleanlegg på taket. Men ble i stedet til at jeg høgger (gratis) ved. Primitivt og uteknologisk men gir billige «kWh» når de trengs mest.

Og varmer flere ganger.... :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA