Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av Mippen, torsdag 14. januar 2016, klokken 15:04

« forrige - neste »

Mippen

Anbefaler dere å lese denne artikkelen på hovedsiden her. http://elbil.no/nyheter/elbiler/3684-slik-vil-nissan-gjore-elbil-lonnsomt-for-alle

Spennende tanke at man kan tjene penger på å selge strømmen man har på elbilen når den skal stå i ro en lang periode. Da kan man fylle bilen når det er billig og selge når det er etterspørsel. Har dere troen på det i Norge hvor strømmen er så billig i utgangspunktet?

Kanskje jeg skal kjøpe meg en Kondemnert leaf med inntakt batteri og tjene penger? Slags stor power wall. (Satt litt på spissen)
Fremtiden er elektrisk.

Speeder

Zoe 43kW

elbil-1

Dette tror jeg bare vil bli store tanker og lite action.

de fleste vil ha full-ladet bil når de skal ut på en tur og med dagens små batterier blir det ikke noe strøm å selge.

dessuten vil det være mer gunstig om nett-eieren installerer en 2-3MWh batteri-container ved siden av trafostsjoner desentralisert i nettet, for å ta belastningstoppene.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 09. desember 2015, klokken 21:44
Dette tror jeg bare vil bli store tanker og lite action.

de fleste vil ha full-ladet bil når de skal ut på en tur og med dagens små batterier blir det ikke noe strøm å selge.

dessuten vil det være mer gunstig om nett-eieren installerer en 2-3MWh batteri-container ved siden av trafostsjoner desentralisert i nettet, for å ta belastningstoppene.


Det er snakk om perioder man ikke bruker elbilen, så det trenger ikke å gå ut over rekkevidden på bilen.
Fremtiden er elektrisk.

elbil-1

Når er det man ikke bruker bilen da?

de fleste bruker vel bilen hver dag.

kanskje man kan selge strøm i helgen, men bare 1/2 parten av batteriet i tilfelle man vil ut og kjøre en tur.
med 40kwh batteri kan man da selge 20kwh.  prisen for 1 kwh er ca 18 øre opp mot kanskje 50 øre i peak.

avrundet til 25 øre i pluss x 20 kwh = 5 kr.

52 helger i året = 250,- i fortjeneste, med risiko for å sitte med halvfullt batteri når du må ut på en tur....

tror ikke det er verdt bryet gitt...

ladov

Jeg har blitt stadig mer lunken til dette konseptet etter som tiden har gått. Batterier er dyre og har begrenset antall ladesykluser, du bør ha ganske høy prisforskjell før dette lønner seg. Det er ikke helt sammenlignbart men Teslas Powerwall må ha opp mot 1 kr/kWh for å gå i pluss.

Selv når batteriene blir billigere og eventuelt tåler fler sykluser så tviler jeg på at dette vil slå an. Med mindre funksjonaliteten blir nesten gratis, tror jeg heller det vil bli satset på stasjonære batterier i form av store containere og den slags.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

For det første, Norge, som er "Europas kondensator" har svært liten variasjon i pris på strøm i løpet av et døgn. Dette er ikke tiltenkt Norge på nasjonalplan.

Likevel, det kan være verd det i noen distrikter, hvor det er leveringsutfordringer på noen tider av døgnet.

Etter det jeg vet fungerer systemet ved at en tredjepart kjøper strømmen av deg, og selger den til nettet når strømmen er dyr. Så kan du lade litt senere. Det er ikke snakk om mange kWh fra hvert batteri.

I andre land er prisforskjellen meget stor (store peaks om morgen og ettermiddag, for eksempel), og da kan systemet tjene gode penger.

Det kan også brukes i kontorbygg, for eksempel, hvor strømmen ikke selges men brukes i bygget i løpet av de timene strømmen er dyrest.

Igjen, det er snakk om å kutte ganske små verdier fra strømtoppene, som gir en stor gevinst for netteieren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Kanskje hvis vi får effekttariff og pengeflyten kan gå motsatt vei. Levér 10 kW i én time, og få betalt for en måned  ::)

arthur

Når man kjøper strøm så betaler man en masse avgifter samt nettleie med avgifter. Vil man da ved salg få tilbake både nettleien samt alle avgiftene på strømmen og nettleien som er betalt? Hvis ike så vil jo dette være et gedigent tapsforetagende. At man kan lade bilen på et prismessig gunstig tidspunkt hadde vært en god ide, men det kan man vel ikke i dag, timepris?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Mippen

Kanskje det blir et problem med folk som lader gratis på offentlige plasser for å selge strøm hjemme?
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på onsdag 09. desember 2015, klokken 21:35
Spennende tanke at man kan tjene penger på å selge strømmen man har på elbilen når den skal stå i ro en lang periode. Da kan man fylle bilen når det er billig og selge når det er etterspørsel. Har dere troen på det i Norge hvor strømmen er så billig i utgangspunktet?
Tror det er mer å hente på å bufre egen strømproduksjon om man har solcelleanlegg og flere elbiler. Den ene bilen kan da levere strøm om natta hvis den ikke skal brukes neste morgen. Overproduksjon av strøm får man bare spotpris for, mens man sparer nettleie og avgifter om man bruker strømmen selv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Netteierne sparer såpass mye på dette, at de sørger nok for at det blir verdt det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Hvis det rulles ut i større skala så blir det nok i samarbeid med netteier. Det passer jo hovedsakelig i områder med store svingninger i strømprisene og i områder som har lite kapasitet i overføringsnettet.

Legg også merke til at den er 10kW! begge veier. Om du kommer hjem med 25% igjen på batteriet kan du altså få inn 10kWh på mens du spiser middag og ha ca 75% igjen når du drar en time senere. Og dette kan du få til selv om nettet i nabolaget er belastet 99%, alt som skal til er at 10 andre V2G ladere i nabolaget trapper ned ladingen med 1kW eller henter ut 1kW fra batteriet. Du vil betale litt ekstra for prioriteringen din og de andre får litt ekstra. Det at du risikerer batteriet har mindre strøm er jo ikke like kritisk siden du raskt kan lade opp igjen med en slik løsning. Denne går antakeligvis rett i Chademo-porten, den koster nok en del, men samtidig kan du da kutte ut kostnad til ladestasjon og mange som ellers ville betalt ekstra for 32A lader i bilen kan også droppe dette.

Man må huske på at strømnettet er ikke som vann-nettet der man får dårligere trykk om nettet overbelastes, eller bredbåndsnettet der opplevd hastighet går ned. Strømnettet fungerer optimalt helt til det er overbelastet og da blir det mørkt. Netteier må derfor sørge for at det alltid er mer enn nok kapasitet.

Den største nytteverdien er nok det at netteier faktisk får backup i nettet. Det sliter ikke noe på batteriet at det er tilgjengelig, det er kun når det faktisk brukes, mens en container med batterier eldes hele tiden selv om det ikke er bruk for de.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Eneste aktuelle bruk av dette i Norge er å bruke bilen til å levere strøm mens en er på hytte uten nettilkobling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA