Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av Sungrazer, torsdag 14. januar 2016, klokken 14:58

« forrige - neste »

Sungrazer

SitatHvis alle nordmenn hadde hatt elbil ville landet gått i sort når vi kom hjem fra jobb og plugget bilen i veggen, viser tall fra NTNU.

Regjeringens mål er at 90 prosent av alle nybilsalg i Norge skal være utslipssfrie innen ti år.

http://www.dn.no/tekno/2015/12/08/1625/Smart-Grid/elbilene-kan-tmme-norge-for-strm

Bør jo bety gode muligheter for å se på alternativ(e) energiklide(r), som f.eks. solcellepaneler med mulighet for lokal lagring og kortreist strøm om natten. Jeg tenker at dette er nødt å komme, og kanskje vi vil se samme insentiver for solcellepaneler og batterier som vi har sett på elbiler. Hvem vet. :)

Det er uansett ganske klart at behovet for energi øker og øker, og tilgjengelig energi dekker ikke behovet i fremtiden.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Sungrazer

Sitat fra: Gliderman på onsdag 09. desember 2015, klokken 22:27
Det blir nok ikke fult så dramatisk. https://www.ge.no/geavisa/elbiler-bruker-knapt-strom/

I dag. Hva med i morgen? Når batteripakkene blir større og større og flere installerer 22kW (eller mer) ladere hjemme fordi en vanlig 1-fas 16A ikke er nok for å fullade? :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Porsgrunn

#3
Emne har vært oppe mange ganger før og påstanden er ganske enkelt vrøvl.

Det sies i artikkelen at folk stort sett har samme vaner og vil plugge inn samtidig. For å klare å lage et stort problem ut av dette er det en nødvendig forutsetning å ta, men det er veldig langt fra sannheten. Mange lader på jobb, om natten, om morgenen før avreise osv. Belastningen sprer seg ut over døgnet og kan om nødvendig med relativt enkle tiltak skyves til tidspunkt med god overkapasitet i nettet.

Strengt tatt er det andre kilder til høyt strømtrekk som er vanskeligere å flytte på som komfyrer, oppvarming osv.

Nettet må lages for toppbelastningen og har derfor av natur ledig kapasitet til vanlig. Mengden strøm som trengs er heller ikke så stor at det er noe problem, vi har større kraftoverskudd enn hva en elektrifisering av hele bilparken ville kreve.

Større batterier øker ikke problemet, det gir derimot større fleksibilitet. Bilen kjører de kilometerne den kjører på et døgn helt uavhengig av batteristørrelse. Det er ikke så forskjellig fra en bensinbil. Har du en liten tank som holder knapt en dag må det planlegges mer enn om du har en tank som holder hele uken++. Større batterier betyr for mange at de ikke er avhengig av å erstatte all energien de har brukt den dagen, det er en buffer der akkurat som vi er vant til fra bensinbiler. Større batterier vil for de fleste føre til at behovet for hurtig lading hjemme mer eller mindre blir borte. 


bosonic

Helt enig med Porsgrunn!

Dersom hele bilparken i Norge gikk over på strøm ville strømforbruket kun øke med ca 6% (Viss jeg husker riktig?)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Kristian O

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:04

Større batterier øker ikke problemet, det gir derimot større fleksibilitet. Bilen kjører de kilometerne den kjører på et døgn helt uavhengig av batteristørrelse. Det er ikke så forskjellig fra en bensinbil. Har du en liten tank som holder knapt en dag må det planlegges mer enn om du har en tank som holder hele uken++. Større batterier betyr for mange at de ikke er avhengig av å erstatte all energien de har brukt den dagen, det er en buffer der akkurat som vi er vant til fra bensinbiler. Større batterier vil for de fleste føre til at behovet for hurtig lading hjemme mer eller mindre blir borte.
Større batteri gir også bedre mulighet for lading utenom effekt- toppane. Det virker som at det er ganske vanlig for Tesla- eigere å sette opp bilen til å starte lading rundt midnatt.
Sjøl bruker eg å prøve å starte lading slik at ladinga ikkje er heilt ferdig når eg skal reise. Da er batteriet varmt fra ladinga så eg slepp redusert regenerering. Trur det er mange som følger samme logikk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA