Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Med ny software er ladehastigheten betydelig høyere.

105kW@45%. Lav ladehastighet på 90-pakken ser ut til å være fikset slik at den nå ligger over 85-pakken.
Kanskje litt føre-var fra Tesla?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

#151
har du noe rekkeviddetap på de første månedene, Øyvind?

sigurdi

Øyvind her må du sammenligne dine eldre bilder på 45% og dine nye bilder. ;-)
Den pusher mye høyere spenning inn.

Dersom du ser på sbr sitt bilde av 90D ladebilde på 46% så har den 377v mens din har 385v på 45%.
Den pusher nå over 4v pr cellemodul. ;-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Hadde vært moro om folk med det nye 75 batteriet (facelift modeller) la ut bilder av tilsvarende lading på denne modellen så kunne vi sett forskjellen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: sigurdi på torsdag 30. juni 2016, klokken 21:00
Øyvind her må du sammenligne dine eldre bilder på 45% og dine nye bilder. ;-)
Den pusher mye høyere spenning inn.

Dersom du ser på sbr sitt bilde av 90D ladebilde på 46% så har den 377v mens din har 385v på 45%.
Den pusher nå over 4v pr cellemodul. ;-)

sigurdi

Ja ser spenningen er høyere. Men ikke mange prosent. Amp er derimot mye høyere og utgjør det aller meste av forskjellen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Strømstyrken du leser henger jo sammen med påtrykt spenning. Jo høyere påtrykk, jo høyere strøm. Og effekten igjen er produktet av de to.

Bjoris

Det var antall Kw ifh til 90 jeg tenkte på, evt andre med 70 som ser hvordan tallene til det nye 75 batteriet ser ut i forhold!:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Kort fortalt: ikke den typen rekkeviddetap enkelte har rapportert i USA :)
Status ved 7000km.

Typical har falt fra 459 til 455.
Rated har falt fra 574 til 568.


Altså ca 1% i løpet av bilens første 4mnd/7.000km.

Jeg skal fullade igjen i morgen pga tur ned ril grensen til Tyskland. Blir interessant å se om rekkevidde-angivelsen påvirkes positivt av at batteriet tester litt grenser i dag (tur-retur hytta, mye kjøring i Oslo og omegn i midten).

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleI

Er ikke det forholdsvis mye på så kort tid? Eller kommer det ett tap til å begynne med før det "stabilserer" seg?

Cookie Monster

Er litt forskjell i kapasiteten fra batteri til batteri. Men de skal være innfor en gitt verdi som ny.

Tesla setter alle på samme verdi som ny og degraderingen man ser i starten tipper jeg kun er BMS algoritmene som faktisk lærer hva kapasiteten er i batteriet bilen har fått.
2015 P85D

Øyvind.h

Erfaringsmessig kan tallet pushes oppover ved å tømme helt og lade til 100% flere ganger. Dro opp S85 tallene flere ganger på den måten pga perioder med veldig mye kjøring.

Uansett har vel litium-ion batterier en degraderingskurve som er bratt i starten og deretter veldig slak. Dvs man må påregne noen prosent i starten før den holder seg noenlunde stabil frem mot enden på levetid.

Tester for øvrig SC igjen nå. Har nå 112kW ved 47% soc. Enda bedre enn tidligere :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tllp

Har hatt en TMS 70D i 1.5 uke nå.
Fulladet på 80% dag 1 var 320km. I dag var den på 325km fulladet på 80%.
Noen grunn til det?

N00b

Øyvind:  Ser du har 112kwh på 47%.
Hvilken % SOC hadde du når du koblet til?

mj

Sitat fra: N00b på fredag 08. juli 2016, klokken 17:08
Øyvind:  Ser du har 112kwh på 47%.
Hvilken % SOC hadde du når du koblet til?

Fikk 114 på 47% i dag på Lier. Vet ikke hva jeg startet med men ladet bare ca 10 min. Stoppet på 49%
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA