Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av CillepusAna, onsdag 13. januar 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

CillepusAna

Sitat fra: kodalse på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:54
Sitat fra: CillepusAna på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:35
ERMMMM!!!!  Jeg er ikke en MAN  :P :P :P :P
Jeg sitter med et kjempefint klaver her som det er ustyrtelig morsomt å trampe i :)
Beklager på det det sterkeste!


Hehe ....Tilgitt  ;) :) :)

Kvikken

#76
Selv om jeg har forsøkt å holde meg unna denne fart-diskusjonen så må jeg neste kommentere det at noen mener det er helt feil å senke farten før en sving, eks. ned til 60 på en vei med 80 grense. Jeg håper virkelig man da ikke kjører bil på glatt vinterføre om man skriver slike innlegg i januar 2016.

Ift. tilsvaret under:
Kjører selv daglig på veier med 80 grense med svinger som er farlig glatte under -10. De fleste svingene der går dog helt greit i 80 på tørre sommerdager. Men jeg synes aldri det er feil å senke farten i svingene om føreren har behov for det.

Panduck

Sitat fra: Kvikken på søndag 17. januar 2016, klokken 12:24
Selv om jeg har forsøkt å holde meg unna denne fart-diskusjonen så må jeg neste kommentere det at noen mener det er helt feil å senke farten før en sving, eks. ned til 60 i en 80 sone. Jeg håper virkelig man da ikke kjører bil på glatt vinterføre om man skriver slike innlegg i januar 2016.

Det er stor forskjell på om det er 80 sone, eller "standard fartsgrense" på 80.

Det finnes ikke mange "80 soner" i Norge. Det finnes f.eks i Oslo på veier der der det ville vært 50km/t dersom det ikke hadde vært skiltet 80. I 80 soner er det normalt helt trygt å kjøre 80km/t det meste av året, og det er neppe svinger av den typen man må ned i 60km/t for å klare, selv på vinteren. Når det derimot er "slutt på farssone", slik at fartsgrensa blir 80km/t, er det noe helt annet. Fartsgrense på 80km/t betyr ekstremt lite for hva man faktisk bør holde av fart. De som mener det er uforsvalig å kjøre 60km/t gjennom en sving når fartsgrensen er 80km/t burde ta seg en tur hit jeg bor. Det finnes flere veier der fartsgrensa er 80km/t som det er totalt uforsvarlig å kjøre mer enn 50km/t selv på de tørreste dagene om sommeren, midt på dagen. Å anta at man må kjøre 80km/t eller raskere fordi fartsgrensa er 80km/t viser at man ikke helt har forstått hvilke grunnlag fartsgrenser (ikke) settes etter.

Kvikken

#78
Bare for å reformulere hva jeg mente, "Veier med fartsgrense 80km/t som også har svinger som kan være risikable på glatt føre".
Ellers helt enig, at det skal være feil å senke farten før en sving som kan være glatt på vinterføre eller i regnvær ol. blir bare merkelig.


turfsurf

Det er helt riktig at det på mange veier og føreforhold må kjøres under fartsgrensen. Men hvor mye under er hele tiden en vurdering gjort av sjåføren, basert på mange forhold. Så hvis man i slike tilfeller blir tatt igjen, så bør man pent slippe forbi på langstrekkene, selv om man ligger i fartsgrensen rett frem. Det er vel ingen her som er så kjepphøye at de tror det er kun de som til enhver tid vet hva som er riktig fart gjennom svingene?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kvikken

#80
Å slippe forbi på rettstrekkene er selvsagt, men det betyr ikke at man skal måtte kjøre av veien fordi en utålmodig sak ligger 5 meter bak fangeren din når du kjører i fartsgrensen på rettstrekkene. De fleste gjør det så klart likevel av hensyn til egen sikkerhet.

Å slippe forbi, er i mine øyne, å ikke hindre en forbikjøring ved 1. å øke fart eller 2. legge seg unødig mot midten. Enkelte presterer å gjøre nettopp dette og skaper unødig farlige situasjoner.

Men å kjøre i fartsgrensen på rettstrekning synes jeg blir feil å definere som at man ikke slipper forbi. Klarer man ikke å kjøre forbi på en rettstrekke når man ligger i fartsgrensen så ser jeg ikke helt nødvendigheten av forbikjøringen. NB! I det man ser at en bil starter forbikjøring bør man så legge seg litt ut mot veikanten og om mulig senke farten noe for å gjøre forbikjøringen sikrere.

Det jeg gjør når jeg vil ha noen forbi er 1. blinke mot veikanten eller kjøre av i en bussholdeplass, avkjøring, 2 runder i en rundkjøring osv. Eks. sent i kveld var det svinglatt og mange hadde kjørt av veien. Jeg lå nøyaktig i fartsgrensen og senket den noe i svingene. Likevel måtte jeg kjøre av veien 2 ganger i løpet av 5km for å bli kvitt 2 rumpekjørere som neppe sparte noe tid da de kjørte av til boligfelt kun kort tid etter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA