Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av CillepusAna, onsdag 13. januar 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

Ingeniøren

Ser nå at traktor faktisk har lov om den går i 40, trodde de måtte gå i 60, dog tullete synes jeg.
Hvordan det stiller seg med elbil, vites ikke.

http://www.dinside.no/908200/de-har-faktisk-lov

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pudderjagar

Tydelegvis mykje som er endra sidan eg tok lappen på både da eine og da andre.

Må berre fyre opp litt. Mopedar kan kjøra i 50 km. Då får vel dei og lov å kjøra på motorveien då?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Nei. Frå trafikkreglane (forskrift om kjørende og gående trafikk) § 4:

"2. På motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg må det bare foregå trafikk med motorvogn, eller vogntog, som lovlig kan kjøres med minst 40 km i timen på vannrett veg. Vegdirektoratet eller den det gir fullmakt kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra dette.

Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg."


Forøvrig, det at eit køyrety med toppfart 60km/t har lov å køyre på motorveg, vil ikkje seie at vi med elbil har lov til å liggje og vandre mellom 30 og 110 for å spare nokre meter rekkjevidde. Som Arthur så fint siterte frå Vegtrafikkloven § 6 på førre side skal vi tilpasse farten "slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret". Med andre ord, om bilen ikkje går i meir enn 60, er 60 den farta annan trafikk blir minst mogleg hindra eller forstyrra i. Det er vel per i dag veldig få elbilar som ikkje klarar 80 på motorveg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. januar 2016, klokken 13:48
Har du behov for å kjøre under 60 på motorvei, finner du en annen vei - de finnes så og si alltid.
1.
Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue.
60 relativt til 90 og høyere er i de fleste tilfeller mer enn nok som rekkeviddeforlenger.

2.
Det eksisterer knapt noen 2 felts landevei med fartsgrense 70 eller 80 hvor du ikke hindrer
trafikken betydelig mer med 55 enn med samme fart på 4-6 felts motorvei.
Faktisk er du på de fleste landeveier køskaper dersom du holder lovlig max fart.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pudderjagar

Vel, skapar eg kø med å halde lovlig fart så har eg ikkje dårleg samvittighet i heiletatt.

Men husk at fartsmålaren i bilen oftest viser litt for lite. Min bil viser 4 km for lite i 80 kmt
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Sitat fra: pudderjagar på mandag 11. januar 2016, klokken 12:26
Vel, skapar eg kø med å halde lovlig fart så har eg ikkje dårleg samvittighet i heiletatt.

Men det burde du ha! Skaper du kø, så slipp den forbi. Så enkelt.

pudderjagar

Så du har ikkje respekt for fartsgrensa du då!

Neivel, men då får du kjøre forbi når du kan. Eg velger å ha respekt for den.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Hvorvidt jeg har respekt for fartsgrensene er uinteressant. Det er veldig fint om de som får trafikken til å hope seg opp bak slipper andre forbi. Det kan forhindre farlige situasjoner. En kan godt si at det er de som kjører fort som er idioter, men da får de andre vise seg bedre da, og gjøre trafikken smidig. Det er lov å være hjelpsom.

Panduck

Sitat fra: Ferry på mandag 11. januar 2016, klokken 17:46
Hvorvidt jeg har respekt for fartsgrensene er uinteressant. Det er veldig fint om de som får trafikken til å hope seg opp bak slipper andre forbi. Det kan forhindre farlige situasjoner. En kan godt si at det er de som kjører fort som er idioter, men da får de andre vise seg bedre da, og gjøre trafikken smidig. Det er lov å være hjelpsom.

Skal vi som ønsker å holde farsgrensen kontinuelig måtte bry oss om å finne ett sted å kjøre til siden for å slippe forbi de som ligger bak oss som ønsker å bryte loven, vil det bli mer eller mindre umulig for oss å kjøre bil. En fartsgrense er ikke en "veiledende hastighet", den forteller hva som er lovlig hastighet, og det er ikke mitt ansvar å kontinuelig måtte kjøre til siden for å slippe forbi folk som ønsker å bryte loven. Ønsker man at ting skal gå smidig, så kan man si at alle skal holde fartsgrensen, slik at man har et likt forhold til hvordan fart trafikken skal flyte med. At noen mener 80, andre mener 85, andre mener 90, noen mener 95, noen få mener 100, det blir ganartert ikke smidig trafikk.

Hvorfor i huleste er det vi som følger loven som er ansvarlig for farlige situasjoner, og ikke de som ønsker å bryte den? Vi har gått bort fra tanken om at lettkledde damer har skyld for voldtekt? Om du ikke greier å kjøre bil uten å irritere deg såpass mye over folk som følger lover og regler, bør du vurdere om du i det heletatt skal kjøre bil.

THE

Jeg følger stort sett fartsgrensen, men gjør så godt jeg kan for å legge til rette for at folk kan kjøre forbi uten at jeg kjører til siden.

Jeg irriterer meg voldsomt over folk som kjører i 60 i sving, opp til 80-85 på rettstrekker, ned til 50 mot fotoboks, opp i 80 etter boksen, oj oj der møter jeg en bil så da er det ned i 65. Det er veldig mange som ikke klarer å holde noenlunde jevn fart på norske veier, og selv om de ligger i fartsgrensen eller i overkant på rette strekker uten møtende trafikk, så benytter jeg første anledning til å komme meg forbi, selv om jeg da må godt over fartsgrensen fordi "idioten" foran har funnet ut at nå er det forsvarlig å ligge i fartsgrensen+.

Hvis jeg blir liggende bak en bil som ligger jevnt i fartsgrensen, eller litt i underkant, så ligger jeg bak. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodalse

Er dette virkelig noe vi diskuterer fortsatt?
Det har da vært debatert i utallige tråder opp og ned i mente hvorvidt man ligger på fartsgrense, under fastrsgrense, over fartsgrense, GPS hastighet/speedometer hastighet.

Jeg konkluderer med at når man kjører hensynsfullt er det de ingen som kan klage.

Spor heller tråden tilbake til hvorfor bilen hans er så mye på verksted. Stakkars mann, det er ikke slik det skal oppleves å ha ny elbil!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

CillepusAna

Sitat fra: kodalse på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:07
Er dette virkelig noe vi diskuterer fortsatt?
Det har da vært debatert i utallige tråder opp og ned i mente hvorvidt man ligger på fartsgrense, under fastrsgrense, over fartsgrense, GPS hastighet/speedometer hastighet.

Jeg konkluderer med at når man kjører hensynsfullt er det de ingen som kan klage.

Spor heller tråden tilbake til hvorfor bilen hans er så mye på verksted. Stakkars mann, det er ikke slik det skal oppleves å ha ny elbil!

ERMMMM!!!!  Jeg er ikke en MAN  :P :P :P :P

arthur

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Det står intet i loven at dette ikke gjelder hvis den som vil kjøre forbi holder, eller vil måtte holde, for høy hastighet i forhold til maks fart på den aktuelle strekningen! Tror enkelte her bær slutte å være piliti, ikke minst når de heller åpenbart ikke kjenner lover og regler.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kodalse

Sitat fra: CillepusAna på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:35
ERMMMM!!!!  Jeg er ikke en MAN  :P :P :P :P
Jeg sitter med et kjempefint klaver her som det er ustyrtelig morsomt å trampe i :)
Beklager på det det sterkeste!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nagela

Sitat fra: arthur på tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:49
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten.
Vil påstå at hvis man følger fartsgrensen på stedet, så kjører man ikke "sakte".
Så det eneste man forplikter seg til er det som står ovenfor. Holde til høyre, og ikke øke farten når noen kjører forbi. Dette er jo ikke spesielt vanskelig å overholde.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA