Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av CillepusAna, onsdag 13. januar 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

pudderjagar

Var litt utanfor emnet, men klarte ikkje å lata vera då ingen har klart å finna at bussar har lov til å kjøre fortare enn 80. Ser og at regelen om maks 70 for klasse 1 er med så trur denne må ha vore revidert nylig for denne kom for kort tid sidan.

Me får spora oss tilbake der tråden er!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

boxer72

Tok fagbrev som yrkessjåfør for 2,5 år sidenen og har snart 25år på veien i vogntog og buss. Var igjenom mye av dette på fagprøven. 
Semi settet jeg kjører for ASKO,  reiser nesten hver dag  klokken 15:00 (jeg kjører kveld hver tredje uke,bilen vår kjører faste denne ruta)  fra Kalbakken til kiwi  Minnesund
Jeg har CC stillte innpå 79-80km/t bare å legge seg på hjul for de som vil spare strøm.

Blir forbikjørt mye av elbiler og ofte står de å lader på Minnesund når jeg ankommer der
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

3irikur

Sitat fra: boxer72 på mandag 04. januar 2016, klokken 17:58
Blir forbikjørt mye av elbiler og ofte står de å lader på Minnesund når jeg ankommer der

Noe som godt kan lønne seg om de like vel skal så langt at de var nødt til å lade der.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

CillepusAna

Hei alle sammen og Godt nytt år :)

Mye spennende lesing her  ;)

Først vil jeg bare si det at etter at jeg fikk eGolfen tilbake etter andre gang på service grunnet ladeproblemer har ladeproblemene vært en saga blott  :). Holder meg unna alt som har med Statoil ladere å gjøre og da funker ting optimalt i forhold til lading av min eGolf.

For å svare litt på hva enkelte har skrevet om fart, lading og avstand til min jobb:

Å kjøre i 90km i timen er helt greit for meg for å komme meg til Oslo. Det går også fint å kjøre i 80km hvis jeg må det. E6 Hamar -Oslo er tofelts så folk får bare suse forbi meg, jeg har ikke noe problem med det ;)

At jeg må lade en gang på vei til jobb og en gang på vei fra jobb går også greit for meg. Dette var jeg klar over da jeg kjøpte bilen. Ingen overivrig selger som har fortalt meg noe usant. At jeg kjøpte meg elbil var et enkelt valg, med tanke på veistrekningen med bompenger jeg må kjøre hver dag til jobb. Kjører denne veien 3-4 dager i uken. Null stress når ladingen går greit.

Planen er å flytte nærmere jobben i løpet av året ;)

Dessverre er eGolfen min igjen inne på verksted  :-[ :'( Denne gangen fordi bremsene slutta å funke..........

Kjenner at jeg begynner å bli lei nå :( Har eid bilen i 4 uker og den har vært inne på rep 3 ganger allerede.

Usikker på om jeg orker dette mer. Vurderer å be om bytte av eGolf. Får kanskje bilen igjen i slutten av neste uke.

Til deg som skrev at du hadde kjøpt eGolfen i Hamar 5.12: Ja, det kan se ut som om våre to biler er litt sær på ladinga.





grime

Jeg må bare innrømme at Gloffen vår yter mer enn forventet. Når det er minusgrader, blir riktignok de første ca 30 km borte "i en fei", men jeg tror ikke vi ville hatt nevneverdige problemer med å nå Hamar fra Oslo uten mellomladning, selv i kuldegrader. Men - forskjellen på 70 og 100 km/t er formidabel på forbruket. Og CC bør ikke brukes der man kjører inn i motbakker. Da er det snakk om maks fart inn i bakken og 30-50 km/t når man når toppen av den. Kunsten er bare å drite i fossilsjåførene.

Grime
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

pudderjagar

Eg håpar elbilfolket kan være litt forsiktig med å irritere fossilfolket med "saktekjøring" i motbakkene. Husk at veitrafikkloven seie at du ikkje har lov til å hindre trafikken. Da betyr at du hindrer trafikken hvis du kjører som en snigle i motbakkene for å spare strøm og det ikkje er 2 felt i same retning. Politiet har no gått ut med melding om at dei som kjører seint og samler opp "hale" bak seg vil værta anmeldt.

Fremdeles så er fossilbilgjengen i flerital og rotter dei seg saman mot elbil så vært elbilane fort regulert vekk gjennom lovar og reglar.

ME må heller prøva å kjøra smidigt og samarbeida med fossilgjengen. Då vært da fleire som går over til elbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Einig med pudderjagar. Det å "drite i fossilsjåførene" er ikkje kunst, det er hærverk.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

arthur

Sitat fra: grime på søndag 10. januar 2016, klokken 00:13
Da er det snakk om maks fart inn i bakken og 30-50 km/t når man når toppen av den. Kunsten er bare å drite i fossilsjåførene.

Grime

Med slike holdninger håper jeg lappen din ryker, jo før jo heller!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Har jeg forstått grime rett, er det på motorvei han saktekjører.
På motorvei hindrer du annen trafikk mindre jo seinere du kjører i høyrefeltet.
På 2 felts landevei med få rakstrekninger egnet for forbikjøring er det omvendt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. januar 2016, klokken 12:54
Har jeg forstått grime rett, er det på motorvei han saktekjører.
På motorvei hindrer du annen trafikk mindre jo seinere du kjører i høyrefeltet.
På 2 felts landevei med få rakstrekninger egnet for forbikjøring er det omvendt.
Da kan du forsøke å holde 30-50km/t i høyrefeltet på E6 sydover fra Oslo. Man blir en livsfarlig propp som biler i høyrefelt tar igjen alt for raskt, og du får haugevis av biler som må bytte fra svært lav hastighet i høyre felt over til et venstre felt som holder godt over dobbel hastighet.
Ingen forventer å påtreffe en bil i 100/110-sonen som holder 30-50km/t, og det skal de heller ikke trenge.
80-90km/t i høyre felt går derimot greit. Da siger lastebiler innpå og kan komme seg greit forbi ved behov, selv om heller ikke det er helt ideelt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. januar 2016, klokken 13:01
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 10. januar 2016, klokken 12:54
Har jeg forstått grime rett, er det på motorvei han saktekjører.
På motorvei hindrer du annen trafikk mindre jo seinere du kjører i høyrefeltet.
På 2 felts landevei med få rakstrekninger egnet for forbikjøring er det omvendt.
Da kan du forsøke å holde 30-50km/t i høyrefeltet på E6 sydover fra Oslo. Man blir en livsfarlig propp som biler i høyrefelt tar igjen alt for raskt, og du får haugevis av biler som må bytte fra svært lav hastighet i høyre felt over til et venstre felt som holder godt over dobbel hastighet.
Ingen forventer å påtreffe en bil i 100/110-sonen som holder 30-50km/t, og det skal de heller ikke trenge.
80-90km/t i høyre felt går derimot greit. Da siger lastebiler innpå og kan komme seg greit forbi ved behov, selv om heller ikke det er helt ideelt.

Enig. Har du behov for å kjøre under 60 på motorvei, finner du en annen vei - de finnes så og si alltid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Med referanse til Vegtrafikklovens paragraf 6 kan man så absolutt miste sertifikatet ved den type totalt hensynløs kjøring som det tas til orde for her!

«Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret».

Å kjøre i 30 til 50 km/t på motorvei (for å spare strøm) anser jeg klart å være et lovbrudd og bør få den konsekvens at man ikke anses som skikket til å ha/beholde sitt sertifikat.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Cirrisky

Sitat fra: grime på søndag 10. januar 2016, klokken 00:13
Og CC bør ikke brukes der man kjører inn i motbakker. Da er det snakk om maks fart inn i bakken og 30-50 km/t når man når toppen av den. Kunsten er bare å drite i fossilsjåførene.

Grime
Det er noe av det mest idiotiske jeg noen gang har lest. Håper politiet yoinker deg inn til siden en dag og du får passet grundig påskrevet.

Du skal enda være en del av trafikkbildet, selv kjører jeg litt saktere enn fartsgrensen til tider, men jeg passer på å alltid kjøre fortere enn vogntogene, så da blir det ca 95 i 100/110 sonen, og da blir jeg aldri tatt igjen. Evt legge meg bak en lastebil i 90 evt.

Om du hadde ligget på e18 ut av byen (sørover) hvor det er enfelts oppe ved den fotoboksen der, og rulla over i 30, så tror jeg det hadde kokt over for samtlige som ligger bak deg, det er bare helt maksimalt egoistisk kjøring.

pudderjagar

Men har ikkje bil med henger uten brems lov å kjøre på motorvei? Då er maksfarten 60 km.

Så ein kan ikkje heilt sove i timen når ein kjører i høgrefeltet. Hvis ein ser langt framover så kan ein legge seg ut i god tid med same fart som venstrefeltet før ein kjem opp i ræva på saktekjøreren.

Desverre så ser eg mykje av det motsatte på motorvegane. Full fart opp i problemet. Kaste bilen over i venstre felt like framfor ein bil eller ein lastebil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

Bil med henger i 60 km/t ser jeg omtrent like ofte som korrekt bruk av tåkelys. Dvs. i klasse med hønetenner og muslimske heismontører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA