Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av CillepusAna, onsdag 13. januar 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

frodeseverin

#30
Jeg har vært på sommerferie i sørnorge med e-Golf. Turen gikk fra Bergen til Strømstad via Hardangervidda, med retur via Stavanger. Jeg hadde ytterst få problemer med lading.

Jeg brukte stort sett ladestasjoner fra Fortum og Grønn kontakt. De virket stort sett utmerket med ladebrikken fra Elbilforeningen. Noen ganger måtte jeg riktignok starte lading et par ganger før det gikk i orden, men det var ikke noe problem, i og med at jeg ikke behøvede å rote med SMS eller app for å få det til. Min mening er at tilbydere som ikke tillater bruk av ladebrikken fra Elbilforeningen ikke fortjener at noen bruker laderne deres.

Uansett vil jeg sttøtte forlaget om å øve seg på hurtiglading. Det tar litt tid å bli vant med dem. Første triks er å passe på at tenningen er av, og at laderen er helt nullstilt før man starter å lade. Det er også verdt å merke seg at det er bedre å lade på "varmt" batteri, det vil si et som nylig er brukt, og at det ikke har noe for seg å lade mer enn til 75-80 prosent, da bilen girer ned ladingen omkring 75 prosent batterikapasitet. Da er det bedre å lade ofte. Det er en del gode artikler om lading på elbil.no.

Ellers kan det være lurt å legge inn ladestasjonene som er registrert på ladestasjoner.no i GPSen på e-Golfen. Last ned filer for dette fra
http://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
og legg dem inn i verktøyet til VW på deres tyske side
http://webspecial.volkswagen.de/infotainment/de/de/manuals/nav-companion.html?d1=discoverpro&type=poiNavigation
Tullete at VW ikke har sørget å få disse direkte integrert i GPSen i e-Golf.

03P05

#31
Hei CillepusAna
Fikk min E-golf levert på Hamar den 5.12 og den er også relativt sær på hurtigladerene. Så langt har jeg fått den til å fungere bra på Grønn kontakt sine ladere, men jeg sliter veldig på enkelte av Fortum sine ladere særlig de ved Kiwi butikkene. Kiwi Ottestad er håpløs. Etter påkobling gjør laderen sin "analyse" før ladingen starter. Etter ca 15 sek. lading stopper ladingen og meldingen i displayet på stasjonen sier "lading fullført". Dette selv om bilen bare er 1/4 full på "tankmåleren".
Ser at mange av de som skriver her har litt eldre biler ennå våre, som er noen av de første som er levert med guide and inform, lyktespylere mv. Kan VAG ha "tuklet litt" med annen software også slik at bilen har blitt sær på hurtigladerene?
2016 VW E-Golf, Pacific blue met.
2013 VW Multivan, 4-motion, DSG, 180 hk TDI, Black perle met.
2003 Toyota Rav4, D-4D, Dark blue met.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. desember 2015, klokken 10:31
Det er STOR forskjell å kjøre Oslo-Hamar enn Oslo-Gjøvik med hensyn til energiforbruk og kan ikke sammenliknes. Oslo-Hamar er motorvei hele veien og du bør ligge i minst 100 på speedometeret dersom du ikke vil til stadighet bli forbikjørt av lastebiler.
Spiller det noen som helst rolle hvor mange som kjører forbi på en motorvei?
Faktisk hindrer du øvrig trafikk med langsomkjøring på motorvei langt mindre
enn på en vanlig landevei med få rakstrekninger for sikker forbikjøring.

Hvorfor ikke helt enkelt sette ned farten til det nødvendige for å klare de 144 km
til Hamar på full ladning hjemmefra?
Om sommeren burde 80 garantert gjøre jobben
De verste vinterdagene må du enten ned i 60 eller lade en gang underveis.

Fartsgrensene er høyeste lovlig fart under ideelle kjøreforhold,
ikke påbudt minstehastighet!


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jamyrb

Sitat fra: 03P05 på torsdag 31. desember 2015, klokken 22:48
... Etter ca 15 sek. lading stopper ladingen og meldingen i displayet på stasjonen sier "lading fullført". Dette selv om bilen bare er 1/4 full på "tankmåleren"....

Jeg har hatt samme problemet ved bruk av Elbilforeningen sin ladebrikke på Kiwi-lader (e-Golf). Når jeg skifter til original Fortum-brikke fungerer laderen helt fint. Resultatet av dette er at Elbilforeningens ladebrikke kun brukes som nøkkelring til ladenøkkelen.

Tips er å prøve SMS eller original Fortum-brikke når du har problemer!

frodeseverin

Sitat fra: jamyrb på fredag 01. januar 2016, klokken 00:11
Jeg har hatt samme problemet ved bruk av Elbilforeningen sin ladebrikke på Kiwi-lader (e-Golf). Når jeg skifter til original Fortum-brikke fungerer laderen helt fint.
Uheldigvis er det fortsatt et faktum at ulike ladere gir ulik suksess ved lading. Jeg har hatt en del trøbbel med ulike ladere. Ofte går det bra på andre eller tredje forsøk. Vanskelig å tro at det skal ha noe å si hvilken RFID-brikke som benyttes. Tror mer på tilfeldigheter her. Men det er selvfølgelig mulig at Fortum har ulike deler av programvaren i ladestasjonene for å behandle RFID fra Fortum og Elbilforeningen. Det er i så fall ikke smart av dem.

Noen ganger ser det ut til at Fortum laderene henger seg opp. Jeg har blitt fortalt fra Fortum at det gjerne er slik at forrige ladesesjon ikke er blitt ordentlig avsluttet. Fortm sine DTE ladere, de som er satt opp på KIWI og en del andre steder (jeg har sett dem på McDonald's), legger opp til at bruker skal bekrefte at ladesesjonen er avsluttet etter at bilen er koblet fra. Dette er jo litt lite intuitivt, og det ser ut til at dette ofte blir glemt av brukerne. I noen tilfeller fører kanskje dette til at laderen henger seg opp. Det er selvfølgelig andre ting som kan bryte normalsyklusen i hurtigladingen, hva vet jeg. Jeg har i alle fall flere ganger kommet til disse laderne og fått levert lading ved 1 Volt og 0 Ampere. Og telleverket viser antall minutter siden forrige ladesesjon ble startet. Løsningen her er å restarte ladestasjonen med nødstopp-knappen, dvs. trykke denne inn, og viri den mot høyre en liten stund etter.
Det er viktig å vente til laderen har startet helt opp igjen, og til den har etablert kontakten med Fortum sine kontrollsystemer.
Disse laderene har et LCD display med informasjon, og helt oppe til høyre er det to ikoner som indikerer om de har kontakt med Fortum sine systemer. Disse ikonene får et forbudsskilt over seg hvis kontakten er brutt. Vent på begge ikonene.

Heldigvis ser det ut til at Fortum har begynt å installere hurtigstasjoner levert av ABB. Jeg har bedre erfaring med disse. De ser ut til at programvaren inni disse laderne er mer gjennomtenkt. Den fysiske utformingen av laderne er også mer passende for vårt norske klima. Det er jo trist at stasjonene fra ABB ikke har sanntidsvisning av levert voltstryrke og strøm. Opplysninger om Levert Volt og Ampere tjener til å utdanne brukerne av stasjonen om at det ikke er smart å betale for hurtiglading etter at bilen girer ned ladingen. På min e-Golf skjer dette ved ca. 75% batterikapasitet.

Rav4_EV

SitatSpiller det noen som helst rolle hvor mange som kjører forbi på en motorvei?
Faktisk hindrer du øvrig trafikk med langsomkjøring på motorvei langt mindre
enn på en vanlig landevei med få rakstrekninger for sikker forbikjøring.

Hvorfor ikke helt enkelt sette ned farten til det nødvendige for å klare de 144 km
til Hamar på full ladning hjemmefra?
Om sommeren burde 80 garantert gjøre jobben
De verste vinterdagene må du enten ned i 60 eller lade en gang underveis.

Fartsgrensene er høyeste lovlig fart under ideelle kjøreforhold,
ikke påbudt minstehastighet!

Dersom du liker å bli forbikjørt av lastebiler så gjerne for meg. Problemet er at de ikke forventer å kjøre forbi en personbil. De legger seg helt opp i hekken før de etter en stund greier å kjøre forbi. Om du liker det, er det lov ;D ;D ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. januar 2016, klokken 10:56
Dersom du liker å bli forbikjørt av lastebiler så gjerne for meg. Problemet er at de ikke forventer å kjøre forbi en personbil. De legger seg helt opp i hekken før de etter en stund greier å kjøre forbi. Om du liker det, er det lov ;D ;D ;D

Det er, derimot, totalt ulovelig, og totalt unødvendig. Man kommer ikke noe fortere frem bare fordi man ligger rett på hekken, og det å ligge RETT bak en personbil med en lastebil setter føreren av personbilen i livsfare. Jeg opplever dette flere ganger, selv når jeg overhode ikke er skyld i at jeg holder den farten jeg gjør (saktegående trafikk foran), det er ekstremt frustrerende at enkelte gir så blanke i andre sin sikkerhet! Jeg har opplevd at folk blinker på meg i frustrasjon over den farten jeg holder, når det er en lastebil FORAN meg som holder samme fart, hva i huleste tenker folk???

Når det er sagt, 60km/t synes jeg er veldig lav fart for motorvei, da kommer rask trafikk opp bak relativt kontinuelig. 80km/t er fartsgrense for en god del trafikk på motorvei, så det MÅ folk tåle. 60km/t er en fart som bare unntaksvis bør holdes på motorvei...

OlavEmil

Det har du forsåvidt rett i, men som Rav4_EV skriv kjem det (at lastebilar køyrer tett opp i bilen foran før han legg seg ut på motorveg) av at ein ikkje ventar å ta igjen personbilar på motorveg med 100 / 110-sone. I 90% av tilfella vil personbilen akselerere og forsvinne i horisonten om ein skulle velge å leggje seg ut 100 - 150 meter bak (som ein strengt tatt skal gjere), med det resultat at alle bak og rundt blir forbanna.

Det er ikkje livsfarleg å ha ein lastebil tett bak seg i nokre sekund på motorveg. Lastebilsjåføren ser om noko skulle oppstå lenge før du gjer det.

At nokre tungbilsjåførar generelt ligg altfor tett bak bilen foran på vanleg landeveg, sjølv om det ligg trafikk foran, er derimot som du skriv totalt ulovleg og totalt unødvendig. Samt totalt idiotisk...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

mihkku

BMW i3 som kverket laderen på Minnesund, men heldigvis er det nå 2x ladere på Espa og en på Statoil Minnesund.

elektro

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 31. desember 2015, klokken 23:19
Spiller det noen som helst rolle hvor mange som kjører forbi på en motorvei?
Faktisk hindrer du øvrig trafikk med langsomkjøring på motorvei langt mindre
enn på en vanlig landevei med få rakstrekninger for sikker forbikjøring.

Hvorfor ikke helt enkelt sette ned farten til det nødvendige for å klare de 144 km til Hamar på full ladning hjemmefra?
Om sommeren burde 80 garantert gjøre jobben
De verste vinterdagene må du enten ned i 60 eller lade en gang underveis.

Fartsgrensene er høyeste lovlig fart under ideelle kjøreforhold,
ikke påbudt minstehastighet!

Regner med at dette er en spøk, eller en slags trolling. Alternativt har du liten erfaring med å kjøre på motorvei, slik at du ikke forstår at det oppstår en masse farlige situasjoner når forskjellen i hastighet mellom feltene blir for stor, og folk blir tvunget til å skifte felt..

Hvis vær- eller føreforhold tilsier det, kan imidlertid 80 eller 60 km/t. være riktig hastighet.

I veitrafikklovens vegtrafikklovens (§ 6. Fartsregler) heter det blant annet:

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret".

Og i henhold til paragraf tre; "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Panduck

Husk at fartsgrensen for relatvit mye av det som er på motorvei er 80km/t! Folk må kunne kjøre på motorvei uten å irritere seg så mye over folk som kjører 80km/t at de presser frem farlige situasjoner av den grunn! For oss elbilister som ønsker å kjøre 80km/t er det normalt ikke vanskelig å finne en lastebil å legge seg bak.

pudderjagar

Har du henger uten brems er fatsgrensa 60 km. Da er ikkje forbud mot bil med henger på motorvei.

Lastebilar og bussar har maks fart 80 km og fartsperre på 95kmt eller 100kmt

Men da er forbudt for moped og traktor som har 50 som fartsgrense.

Da er ikkje påbudt å kjøre i fartsgrensa uansett om da er tørr veg eller is. Men du har ikkje lov å hindre annen trafikk. Når da er 2 felt i same rettning på motorveien så hindrar du ikkje trafikken med å halde lavare fart enn fartsgrensa.

Er da berre 2 felt i same retning så hindrar du trafikken med å halde lavare fart. Får du då trafikk som tar deg igjen så er du faktisk pliktig til å stoppe og sleppe forbi. Politiet har no annonsert at dei vil anmelde folk som ikkje slepp forbi trafikk som ønsker å halde fartsgrensa.

Held du derimot fartsgrensa så er da vel eit diskusjonsspørsmål om du er pliktig til å sleppe forbi.
Men held du derimot lavare fart på ein
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

boxer72

Sitat fra: pudderjagar på mandag 04. januar 2016, klokken 16:41

Lastebilar og bussar har maks fart 80 km og fartsperre på 95kmt eller 100kmt

Lastebiler /trailere har sperre på max 90 km/t,  noen selskap har justert  dette lavere. Jeg  kjører for ASKO hos oss på Kalbakken er alt av våre biler/trailere sperret på 83 km/t vet andre selskap har tilsvarende( posten og noen tankbil selskap ihverfall)
Og så har du utlendingene som har magnet på girkassa for å lure skriveren og registrering av kjøretid,  der vil  også fartsperre bli utkoblet og overtrøtte sjåfører sklir rundt på sommerdekk i 110kmt i timene med 40ton totalvekt

Noen busser har utvidet tillatelse og sperrer på 100 og 110.
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

pudderjagar

Ingen busser verken norske eller utenlandske har lov til å kjøre i meir enn 80 kmt i Norge.

Magnettrikset på gearkassa gjekk ut på dato då elektronisk ferdskriver kom. Men desverre så har dei funne andre metodar som går "nesten" men som går an å oppdage i kontroll.

Nokon transportørar har justert ned fartsperra etter eige ønske. Dei begrunnar da med sikkerhet, eg veit no ikkje helt om eg kjøpe den.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

boxer72

Litt off-topic men du tar feil!

Utdrag fra trafikkreglene § 13:
4. På vegstrekninger med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen. Forbudet i første setning gjelder ikke utrykningskjøretøy.
Buss uten tilhenger kan likevel, når bussen kun er registrert enten i klasse III eller bussklasse 3, kjøre i den tillatte fartsgrensen, likevel ikke i høyere hastighet enn 100 km i timen. Bussen skal være utelukkende innrettet med sitteplasser, ha setebelter til alle og være utstyrt med dekk dimensjonert for 100 km i timen eller høyere. Regummierte eller banelagte dekk må ikke brukes på forreste aksel. Buss klasse I kan likevel ikke kjøre fortere enn 70 km i timen.
5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.
6. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.

Link til Lovdata https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Magnet på girkassa kan brukes på biler med sjåførkort ( elektronisk skriver) nettopp fordi det er elektronisk skriver og magneten lurer sensorene girkassa, på gamle biler med mekaniske skriverserver det mekanisk overføringmed drev og der kunne ikke magnetrikset brukes.

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA