Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av CillepusAna, onsdag 13. januar 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

Kvikken

Er det eGolfer som driver å slår ut hurtigladeren ved Birger N. Haug i Lillestrøm?

Cirrisky

Sitat fra: Panduck på mandag 14. desember 2015, klokken 16:07
Sitat fra: CillepusAna på mandag 14. desember 2015, klokken 13:08
Annen elbil enn den jeg har kjøpt er uaktuelt. Jeg vil ha en bil som ser ut som en bil både inni og utenpå  :P pluss at Tesla er en bil jeg overhode ikke har råd til.

Hvordan ser en bil ut? Hvordan ser en bil ikke ut? Hvem er det som bestemmer dette?
Det er vel helt subjektivt, og opp til hver enkelt. Er det noe å henge seg opp i?

Panduck

Sitat fra: Kvikken på mandag 14. desember 2015, klokken 16:24
Er det eGolfer som driver å slår ut hurtigladeren ved Birger N. Haug i Lillestrøm?

Om eGolfer prøver å lade fra den, så antar jeg at de ødelegger den ja. Du må vel bruke mye kraft for å få en chademo plugg til å feste seg på en CCS bil, så det vil nok ødelegge kontakten. Kjære eGolf-folk, hold opp med dette!

Panduck

Sitat fra: Cirrisky på mandag 14. desember 2015, klokken 16:25
Sitat fra: Panduck på mandag 14. desember 2015, klokken 16:07
Hvordan ser en bil ut? Hvordan ser en bil ikke ut? Hvem er det som bestemmer dette?
Det er vel helt subjektivt, og opp til hver enkelt. Er det noe å henge seg opp i?

Jeg er bare litt oppgitt over at enkelte mener deres mening om hva en bil er, er definisjonen av bil. Greit at man ikke liker hvordan en bil ser ut, det er likefult en bil.

Cirrisky

Meh, er jo bare en måte å si at "det er ikke en bil jeg ville ha kjøpt". Er nok ikke noen som sitter der og prøver å omskrive definisjonen av bil i ordboka.

CillepusAna

Sitat fra: Panduck på mandag 14. desember 2015, klokken 16:07
Sitat fra: CillepusAna på mandag 14. desember 2015, klokken 13:08
Annen elbil enn den jeg har kjøpt er uaktuelt. Jeg vil ha en bil som ser ut som en bil både inni og utenpå  :P pluss at Tesla er en bil jeg overhode ikke har råd til.



Hvordan ser en bil ut? Hvordan ser en bil ikke ut? Hvem er det som bestemmer dette?

Jeg er ¨gammal¨så for meg ser noen av elbilene ut som ¨romskip¨utenpå og romskip inni....hehe.

Jeg liker at de har noe av det ¨gamle¨designen både utenpå og inni.

Heldigvis har alle forskjellige ting vi liker, men detta er hva jeg liker  ;)


Panduck

Sitat fra: CillepusAna på mandag 14. desember 2015, klokken 22:07
Jeg er ¨gammal¨så for meg ser noen av elbilene ut som ¨romskip¨utenpå og romskip inni....hehe.

Jeg liker at de har noe av det ¨gamle¨designen både utenpå og inni.

Jeg er 43 år og synes i3 er kul fordi den ser ut som en star trek type spacepod inni. Men jeg er praktisk nok til å egentlig gi blaffen i hvordan en bil ser ut, jeg vil komme meg fra A til B enklest mulig, og det er derfor jeg har elbil. Når det gjelder eGolf er det en helt grei bil utseendemessig. Men det er enkelte ting jeg ikke helt forstår hvorfor man på død og liv må dra med fra "gamle biler".

1) Speedometer. Et speedometer skal vise hvor fort jeg kjører, ikke at det finnes tall mellom 0 og 250. Jeg liker virkelig LEAF'en sin plassering av speedometeret, et stort tall plassert slik at jeg ikke trenger å flytte blikket og prøve å finne ut hva nåla peker på. Dial type speedometere er absurd gammeldagse, og bruker veldig mye plass på å vise veldig lite informasjon. Audi sitt konsept, der hele displayet er en skjerm og man bør kunne tilpasse ting selv, virker veldig innbydende. Håper dette kommer i fremtidige VW'er :)

2) "girspak". Egentlig synes jeg LEAF sin "puck" er alt for mye girspak, men det er iallefall greiere enn eGolf og SoulEV. En rask bevegelse fremfor å flytte en pinne til rett posisjon. eGolf sin girspak tar opp veldig mye plass for å oppnå noe man kunne få til med noe som tok en brøkdel av plassen.

3) Nøkkel som settes inn og vries om. Hæ?

Men eGolf er en fin elbil, og jeg synes det er flott at VW lagde en slik bil, den har fått langt flere til å ta steget over til elbil, og variasjon er viktig. Jeg bare håper VW virkelig kommer med denne som elbil. Da skal jeg seriøst vurdere å bytte til VW!

http://inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2015/04/vw-electric-camper-concept-2.jpg

Uansett håper jeg du får færre ladeproblemer i fremtiden. Det vil nok dukke opp en rekke nye hurtigladere mellom Oslo og Hamar i 2016, så det bør bli langt mindre problematisk å finne en problemfri lader.

Machrochir

Styr unna Statoil! Jeg har fjernet de fra mitt kart da laderne hos Statoil nesten alltid har problemer.

Har aldri hatt problemer med Fortum-laderne på Kiwi og McD. Og jeg har prøvd mange på tvers i Oslo, Akershus, Oppland, Østfold og Vestfold.

Ellers hører det ut som problemer med bilen også, har e-Golf og det eneste problemet jeg har med lading av bilen (som er bilens feil) er at den ikke varmer opp batteriet raskt, så kald-lading er nesten nytteløst.

Kvikken

#23
Har de 2 årene jeg har kjørt elbil ennå ikke opplevd problemer hos statoil annet enn når en eGolf er innblandet i hendelsen.

Der i mot har jeg ennå ikke fått ladet de gangene jeg har stoppet på en McD med lader.

pudderjagar

Da er ein del hurtigladarar som må oppgradersat (FW oppgradering) for å fungere med Volksvagen. Hvis ikkje dette er gjort så er det lotto om dei får lada. Produsenten "Delta" har hatt denne feilen iallfall.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: Machrochir på tirsdag 15. desember 2015, klokken 09:57
Styr unna Statoil! Jeg har fjernet de fra mitt kart da laderne hos Statoil nesten alltid har problemer.

Har aldri hatt problemer med Fortum-laderne på Kiwi og McD. Og jeg har prøvd mange på tvers i Oslo, Akershus, Oppland, Østfold og Vestfold.

Ellers hører det ut som problemer med bilen også, har e-Golf og det eneste problemet jeg har med lading av bilen (som er bilens feil) er at den ikke varmer opp batteriet raskt, så kald-lading er nesten nytteløst.

Jeg har ladet hos Statoil (Minnesund og Gjøvik) flere ganger i uken i hele høst og ALDRI opplevd et eneste problem med e-GOLF, annet enn at hurtigladerne må restartes.

Det har vært 100% suksess der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektro

Anbefaler trådstarter å skaffe seg en god app kart over hurtigladere og lære seg den, jeg foretrekker Ladehub. I tillegg er denne kalkulatoren et nyttig verktøy, så lenge du har et forhold til gjennomsnittsforbruk. http://krist10an.github.io/#/

Jeg har nesten alltid problemer på Statoil Økern med min 15-modell e-Golf,  slik at betjeningen må restarte ladingen én eller to ganger. Go Charge appen fungerer heller ikke. Minnesund har jeg ikke testet, men på Statoil Fornebu opplevde jeg å ikke få ladet i det hele tatt da jeg prøvde i sommer.  Derfor foretrekker jeg Fortum på Kiwi og McDonalds.

Planlegger også alltid med minst én backup lader på langtur, ettersom det er en del feil og kø i blant på alle hurtigladerne. Dobbeltladeren på McDonslds Jessheim er beste alternativ mellom Hamar og Oslo med backup på Kiwi Kløfta (ev. Berger) nedover, og Kiwi Minnesund (ev. Statoil) oppover. Det har også kommet dobbeltlader på Espa, men det er litt for nærme Hamar og litt langt fra Oslo, i og med at det er "siste sjanse" oppover (hvis man ser bort fra Kiwi Ottestad, som nok blir for langt om vinteren).
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Panduck

Nå er det jo splitter nye ladere på Espa bolleland som vel bør kunne hjelpe trådstarter litt. GK kommer med ladere noen km lengre nord også om litt..

Sirup

Avstanden som du skal pendle er jo omkring 130km hver vei. Du må få deg hybel eller skifte bosted/jobb. Du kan ikke pendle denne avstanden med en e-Golf.
Du bruker jo opp all fritiden din på å komme deg til/fra jobb. Dette er jo fullstendig uholbart ut i fra alle perspektiv.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Rio

Sitat fra: Askøy på søndag 27. desember 2015, klokken 02:08
Avstanden som du skal pendle er jo omkring 130km hver vei. Du må få deg hybel eller skifte bosted/jobb. Du kan ikke pendle denne avstanden med en e-Golf.
Du bruker jo opp all fritiden din på å komme deg til/fra jobb. Dette er jo fullstendig uholbart ut i fra alle perspektiv.


Det er jo ikke sikkert vedkommende skal gjøre dette hver dag. Noen jobber noen dager i uken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA