Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av CillepusAna, onsdag 13. januar 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

CillepusAna

Hei alle sammen,

Må bare få ut litt frustrasjon.

Tirsdag fikk jeg min nye eGolf :) Så happy fordi nå skal det endelig bli billig å komme seg på jobb i Oslo, bor i Hamar.

Tenkte at nå må jeg jo ta jomfruturen med det nye vidunderet. Pakket klær og bikkje og satte meg i bilen i Hamar med retning Løken i Aurskog Høland. Etter tips fra selger kjørte jeg på Eco og holdt meg på 90-100km helt til Minnesund. Minnesund skal i teorien bli mitt ladepunkt på vei til jobb hver dag :-).

Kommer meg dit, plugger inn og går og betaler for 15min lading siden det er det jeg har fått beskjed om at trengs av selger.
Nå begynner morroa: Etter forsøk på forsøk, med restarting av ladestasjonen 5 ganger må jeg og betjeningen gi opp. eGolfen vil ikke lade og de sier at dette er et problem de har ganske ofte med eGolfer.
Fortsatt godt humør, selv om noe kald :-) Kjører ned til Minnesunds Kiwi for der vet jeg at det også er en lader.

Plugger i, sender sms, nada hender :-) litt frustrert nå. Ringer tlf som står på ladestolpen og damen forteller meg at noen har trykket på nødknappen, bare vri den til høyre så den popper ut. Greit nok tenker jeg :-), men nei da.... med damen fortsatt på tråden prøver og prøver jeg uten hel å få vridd den hersens røde knappen til høyre slik at den skal poppe ut som dama sier. Det går ikke!!!! Vi gir opp og jeg setter meg igjen inn i bilen for å kjøre til neste ladestasjon, som jeg mener jeg bør komme meg til. Mac Donalds på Berger (har fullstendig glemt den på MacDonalds på Jessheim).

Kjører fortsatt i 90-100 og kommer meg forbi Dal, da begynner det å bli litt kaldere i bilen fordi den self vil spare på strømmen. Fortsatt godt humør, for jeg kommer meg jo til Berger, null problem, bare senk farten tenker jeg. Senker farten og bilen er nå kanske kald inni :(.

Problemet mitt nå er at jeg ikke på tørre møkka husket hvor langt det er til Berger :(. Kommer til Kløfta med 5km igjen på bilen og må ringe Falk (bruker altså opp et av to gratis hjelp på min første tur). Etter nesten to timer kommer Falken :-). Laster bilen på planet og kjører til de nye ladestasjonene på Kiwi Kløfta. Bilen av og start lading, enkelt tenker vi. NOPE!!!! Ladestasjonen vil ikke lade, ei heller den neste...... Nå er jeg bare litt frustrert, men fortsatt blid. Laster opp bilen og kjører tilbake til Jessheim. Av med bilen og inn med kontaktet. Jippi denne stasjonen lader.

Kommentarene fra Falkmannen, datter og svigersønn er: biler skal brumme og lukte :-p.

Etter 40 min er bilen ladet. Inn i bilen og tut og kjør.... vel kjøringen går noe tregt da jeg raskt ser at bilen eter strøm. Slår av all komfort og fyser meg hjem til min datter på Løken. Turen som skulle tatt to timer har nå tatt fem.

Dessverre får jeg ikke ladet bilen på natten, grunnet dårlig kontakt hos datter. Ikke noe problem tenker jeg, jeg har jo 11mil igjen på bilen. Kommer meg godt til Lillestrøm på vei til jobben dagen etter....

Ny morgen, smilet klistret på :). Hmmmm...... merker jo raskt at denne bilen ikke kan kjøre mer en 50-60km før den eter strøm, igjen. Detta går tregt og fryser gjør jeg også :(. Selger ringer mens jeg luser avgårde for å høre hvordan det går. Fortsatt er jeg blid og sier at nei detta går ikke så himla bra. Hva gjør jeg hvis jeg kommer til Lillestrøm og den laderen på MacDonalds ikke funker? Han fra Falken sa nemlig noe om det i går om at den sjelden fungerer. Selger sender meg opplysninger om hvor det er andre ladestasjoner. Kommer meg dit (samme type ladestasjon som på Jessheim). Bilen lader men det tar 40min å få den fulladet :-(.

Kommer meg endelig på jobb.

Så var det turen hjem da: Nå vet jeg at selv om jeg har 12mil igjen på bilen MÅ jeg lade den før jeg kjører tilbake til min datter på Løken for å være barnevakt. Kjører derfor til Strømmen storsenter hvor det står 6 ladestasjoner pent etterhverandre. Tre er opptatt med å lade så jeg rygger inn til den som er ledig. Tar ut ladekablen av bilen, sender sms og kobler meg til. Ingenting hender........... hmmmm...... litt frustrert tar jeg ut ladekablen og prøver igjen.... igjen NADA. Nå begynner jeg å bli forbannet....... Tar ut den andre kablen av bilen, for jeg har jo kjøpt meg en eGolf som har tre forskjellige måter å lade bilen på !!!! Igjen NADA!!! Nå har jeg fått nok!!! Ringer selger, prøver å være blid, holder hardt....... Sammen prøver vi igjen.... NADA!!!! Han forstår ikke dette....nå gråter jeg av frustrasjon og sier at jeg kan ikke kjøre rundt til jeg finner en lader som bilen min vil lade med. Dette går ikke...... Han sier: kommer du deg til Møller på Skjetten så kan de hjelpe deg? Ja sier jeg, men kan selger ringe dit og gi beskjed om at jeg kommer? Han ringer og jeg kjører dit.

Min nye fine blå eGolf blir levert inn og jeg får låne en liten Skoda som koster meg 90,- dagen i bompenger + bensin. Jeg skulle jo spare penger ved å kjøpe meg en eGolf.......

Oppgitt og litt lei meg, men fortsatt positiv til at VW klarer å fikse problemet for meg.

Glemte nesten en ting: På vei til jobben i 70km  ble jeg forbikjørt av en eGolf!!!!! Det kan ikke jeg med min lol


Rio

Jeg hurtiglader flere ganger hver uke på Statoil Minnesund, og selv om den må restartes noen ganger så virker det da alltid.

Den beste prosedyren er:

1) Pass på at alle ladepistolene er på plass.
2) Trykk på den store røde knappen.
3) Trekk ut den store røde knappen.
4) Trykk på "Stopp" knappen nederst til høyre i ca 10 sekunder (laderen restarter).
5) Når du får opp instruksjonene, ta ut CCS-kontakten og sett den i bilen.
6) Betal i kassen, og si "CCS-lading på den nye laderen".
7) De starter den, og du kan se et jevnt blått lys.
8) Lås bilen med fjernstyringen.

Du kan vanligvis hoppe over (2) og (3), men husk å trykke på "STOPP"-knappen (den i metall) før du starter.

Jada, de har en ordentlig tåpelig lader.


====

Som sagt, jeg har ladet en e-Golf dere flere ganger i uken i hele høst, og ikke hatt større problemer enn at hurtigladeren må restartes enkelte ganger.

Fra Minnesund er det 30 km til McDonald ved Gardermoen N, så Kløfta og Berger (25 km fra Oslo).

Her kan du se status på Fortums ladere:

https://map.chargedrive.com/

Og lykke til! Det er vanligvis ikke noe problem.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RaBalder

Det var ikke et bra førstebekjentskap med ny elbil  :(
Synes du var mye plaget.


Hvis du har mulighet til det, så ta noen turer rundt og lad på forskjellige ladere når ting ikke haster. Gjerne med så mye strøm igjen at man kommer seg hjem om ting skulle skjære seg.

Jeg kaller det å bli kjent med sin elbil og hvordan man "fyller" den med "drivstoff".

Etter hvert lærer man seg hvilke ladere som stort sett fungerer og hvilke som stort sett ikke gjør det. Og man bygger seg en backup-plan hvis hovedplanen går føyken.

Tror det skal være mulig å kjøre greit på østlandet med elbil. Men man kan selvfølgelig oppleve turer hvor alt går galt.

Får håpe du ikke opplever slikt igjen  ;)

Cableguy

Håper de får skikk på bilen din, dette hørtes merkelig ut. Fint om du kan poste når de har funnet ut hva det var.

Ingeniøren

Sitat fra: Rio på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:07
Jeg hurtiglader flere ganger hver uke på Statoil Minnesund, og selv om den må restartes noen ganger så virker det da alltid.

Den beste prosedyren er:

1) Pass på at alle ladepistolene er på plass.
2) Trykk på den store røde knappen.
3) Trekk ut den store røde knappen.
4) Trykk på "Stopp" knappen nederst til høyre i ca 10 sekunder (laderen restarter).
5) Når du får opp instruksjonene, ta ut CCS-kontakten og sett den i bilen.
6) Betal i kassen, og si "CCS-lading på den nye laderen".
7) De starter den, og du kan se et jevnt blått lys.
8) Lås bilen med fjernstyringen.

Du kan vanligvis hoppe over (2) og (3), men husk å trykke på "STOPP"-knappen (den i metall) før du starter.

Jada, de har en ordentlig tåpelig lader.


====

Som sagt, jeg har ladet en e-Golf dere flere ganger i uken i hele høst, og ikke hatt større problemer enn at hurtigladeren må restartes enkelte ganger.

Fra Minnesund er det 30 km til McDonald ved Gardermoen N, så Kløfta og Berger (25 km fra Oslo).

Her kan du se status på Fortums ladere:

https://map.chargedrive.com/

Og lykke til! Det er vanligvis ikke noe problem.

Høres ikke riktig ut at det skal være så trøblete å lade, her trengs det tydelig service på laderen. Stakker noviser som kommer hit. Er til å bli frustrert av mindre. Jeg har vist vært heldig med mine ladere  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rio

Dette er dessverre ståa ved Statoil Minnesund og Statoil Gjøvik. Tror det er CirControl-hurtigladere, og de trenger en firmwareoppgradering.

Betjeningen begge steder er kjempehyggelige. Problemet er at laderen ikke helt forstår at forrige bruker er ferdig med ladingen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

CillepusAna

Takk for alle svar  :)

Nå er det torsdag morgen og venter fortsatt på å finne ut hva som er galt med eGolfen. Pratet med Møller i går ettermiddag og de sier at den lader fint hos dem. Bombe  :o self lader det fint på dems ladere lol, men de har funnet ladefeil på bilen de vet bare ikke hva det er for øyeblikket. Skal få mer svar senere i dag.

Glemte å fortelle en ting til med min nye bil: da kjøreren skulle ha den av lasteplanet klarte han å skade førerdøren, en laaaaang ripe over hele døra  :'(. De skal self ordne opp i det, men det vil si enda mere uten bil :'( :'( :'(

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Her har du nok blitt lurt av en overivrig dieselbilselger uten erfaring fra elbil.
Å kjøre Hamar til Oslo tur retur med en eGolf betyr at du er avhengig av hurtiglading begge veier.
Siden bilprodusenten og hurtigladeprodusenten ikke snakker sammen vil det i lang til være debatt om hvilken side som har skylden dersom ikke ting fungerer.
En annen ting er at du neppe kan regne med å få ladet uten å plutselig stå i ladekø. Fredag ettermiddag vil du nok måtte basere deg på sen ankomst hjemme.

Selg eGolfen og kjøp deg en brukt Tesla Model S 60. Da slipper du å lade underveis. Samtidig sparer du 1-2 timer hver dag og kan holde følge med trafikken.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Dexter

må huske på att teslaen står på verksted annenhver mnd og da.   (beklager, hver 6 mnd grunnet lang ventetid på verkstedet dem)


;D     

ironi

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. desember 2015, klokken 07:46
Her har du nok blitt lurt av en overivrig dieselbilselger uten erfaring fra elbil.
Å kjøre Hamar til Oslo tur retur med en eGolf betyr at du er avhengig av hurtiglading begge veier.
Siden bilprodusenten og hurtigladeprodusenten ikke snakker sammen vil det i lang til være debatt om hvilken side som har skylden dersom ikke ting fungerer.
En annen ting er at du neppe kan regne med å få ladet uten å plutselig stå i ladekø. Fredag ettermiddag vil du nok måtte basere deg på sen ankomst hjemme.

Selg eGolfen og kjøp deg en brukt Tesla Model S 60. Da slipper du å lade underveis. Samtidig sparer du 1-2 timer hver dag og kan holde følge med trafikken.


Jeg kjører Oslo-Gjøvik (omtrent samme som Oslo-Hamar) hver uke, og har ALDRI opplevd at Statoil-stasjonen på Minnesund ikke virker. Heller aldre (i hele høst) stått mer enn 10 minutter i ladekø - vanligvis er det ingen kø.

Ladingen tar 15 minutter, og koster 44 kr, med hver 6. lading gratis.

Backup er Kiwi-laderen ca 1,5 km derfra.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Bare ladingen til og fra jobb koster 1500 kroner i måneden. Denne summen finansierer nesten hele forskjellen mellom eGolf og en Tesla 60. I tillegg har du en bil som kan benyttes til all annen kjøring, ferier o.l.

Det er STOR forskjell å kjøre Oslo-Hamar enn Oslo-Gjøvik med hensyn til energiforbruk og kan ikke sammenliknes. Oslo-Hamar er motorvei hele veien og du bør ligge i minst 100 på speedometeret dersom du ikke vil til stadighet bli forbikjørt av lastebiler.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. desember 2015, klokken 10:31
Det er STOR forskjell å kjøre Oslo-Hamar enn Oslo-Gjøvik med hensyn til energiforbruk og kan ikke sammenliknes. Oslo-Hamar er motorvei hele veien og du bør ligge i minst 100 på speedometeret dersom du ikke vil til stadighet bli forbikjørt av lastebiler.

Hvorvidt Statoil på Minnesund fungerer eller ikke har vel lite med om man drar til Gjøvik eller Hamar. Den nye 30kW LEAF'en bør vel klare Hamar->Oslo uten problem, det vil jo koste langt mindre enn Tesla. Og man trenger neppe bruke 44kr og 15 minutter på Statoil, 5 minutter på en Fortumlader bør vel være nok for å dra en fulladet eGolf fra Oslo til Hamar? Da har man 2 stykk på Gardermoen og 1 stykk på Minnesund.

CillepusAna

Annen elbil enn den jeg har kjøpt er uaktuelt. Jeg vil ha en bil som ser ut som en bil både inni og utenpå  :P pluss at Tesla er en bil jeg overhode ikke har råd til.

Det å måtte lade halveis til og fra Oslo er ikke noe problem, da det er noe jeg regnet med da jeg kjøpte bilen. Det jeg derimot ikke regnet med var at ladestasjonen på Statoil Minnesund skulle "ødlegge" for all annen lading på min bil etter forsøk på lading der.

Fikk bilen tilbake på torsdag. Ladet bra på Strømmen storsenter, glad kjørte jeg videre for nå var jo alt i orden. Stoppa på Minnesund igjen, og ughhh her vil ikke bilen lade  :(. Reiste videre ned til Kiwin. Samme problem: vil ikke lade etter møtet med Statoil laderen. Bare å ringe selgeren, kjøre i 85 hjem til Hamar, gikk bra det bare litt tregt lol.

Han kom med lånebil litt senere på kvelden. Han kjørte den til Brummundal og der lader bilen siden det er samme type lader som på Jessheim og Lillesterøm.  Hverken selger eller andre eGolfere jeg har vært i kontakt med forstår ikke hvorfor dette hender. Min eGolf er sær lol.

Konklusjonen er som følger: Ingen lading på Statoil Minnesund, eller noen andre Statoil stasjoner før Statoil har rydda opp i kretskortet. Jeg fikk nemlig beskjed om at det er feil på kretskortet dems.

Får bilen tilbake i morgen, ferdig lakket.

Krysser fingrene for at mine problemer med lading er over.

Panduck

Sitat fra: CillepusAna på mandag 14. desember 2015, klokken 13:08
Annen elbil enn den jeg har kjøpt er uaktuelt. Jeg vil ha en bil som ser ut som en bil både inni og utenpå  :P pluss at Tesla er en bil jeg overhode ikke har råd til.

Hvordan ser en bil ut? Hvordan ser en bil ikke ut? Hvem er det som bestemmer dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA