Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Upålitelig batterivisning (Ikke rekkeviddemåler)

Startet av vnm, onsdag 13. januar 2016, klokken 18:43

« forrige - neste »

vnm

B-klasse Electric Drive ser ut som en veldig bra bil nr 2 for en småbarnsfamilie med Model S som hovedtillitsvalgt. Dere som har både Model S og B-klasse, hva er deres erfaringer?

Tenker på styrker/svakheter for en som er godt vant med Model S. Alt mulig, som kjøreegenskaper, ytelse, interiør, utstyr, praktiske egenskaper, støynivå etc.

Og hva med plass til barnevogn og barneseter?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Det er vel større sjans for å få svar her: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,84.0.html

Ellers er det synd B-klasse ikke kan hurtiglades. Da ville den nok vært interessant for flere.

rsomby

Vi har b-classe electric drive med stort sett alt utstyr utenom ryggekamera.

Rekkevidden er jo ikke allverdens, tipper 130km på vinterføre ved langkjøring, -20km ved stopp/start bykjøring.
Har ikke hurtiglading, men om du har 16amp 3fas 400v så lader du ganske kjapt anyway. Klart hurtiglading ville vært nyttig, men vi lader hjemme om natten, og må vi langt bruker vi tesla.

Komforten er noen hakk opp på MB'en kontra Tesla, samme med interiøret. Utrolig stille bil, myk fjæring, og gode seter med en godt oversiktlig førerposisjon. Ratt og hendler kjenner du igjen, de er lik tesla. Også er den kjapp! 0-100 på litt over 7sec. Klampen i bånn = hjulspinn.

Mangler foreløpig appstyring og det er det største minuset som jeg ser, for da har en ikke kontroll på lading og forvarming. Forvarming er mulig, men litt knotete via nøkkel (begrenset rekkevidde?) eller tidsinstillinger. Men å sjekke lading er umulig uten å gå ut i bilen. Det sies det kommer (siste beskjed er i første kvartal 2016), men her opereres det med noe lignende "teslauker".

Bilen har veldig god plass. Jeg får inn hele barnevognen bak, og passasjerer i baksetet har veldig god benplass.

Jeg liker denne bilen svært godt, også syntes jeg den er mye finere enn alternativene egolf, soul, leaf. Rekkeviddemessig er de svært like, selv om range plus pakken kan gi bittelitt ekstra kontra konkurrentene.

En glimrende bil2 når primærbilen er Tesla :-)

vnm

Takk for fantastisk godt svar rsomby! Kjapt spørsmål. Har du range plus?

Må si at mangel på app er et stort minus i min bok. Forvarmingen man har på Tesla BMW, VW m. fl. er jo en viktig del av det som gjør disse bilene så mye bedre.

Hurtiglading hjemme er ikke viktig. Jeg lader Teslaen på vanlig stikk (schuko, 13 amp) og det holder. Ser at utfordringen er hvis man MÅ ta nr-2-bilen på langtur og kun kan lade på 11 kW. Med vårt bruksmønster er det svært usannsynlig.

Har for øvrig kjørt en del i3, og den er utrolig bra på mange måter. Synd den har så liten bagasjeplass  ::)
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

rsomby

Ja vi har range plus. Ulempen med Range plus er at en må slå på dette før en lader opp bilen. Da får du utnytte enda mer av batteriet. Desverre så er det ikke noe du bare slår på når du er ute å kjører og ser at det blir knapt med rekkevidde. Da er det bedre å senke temperaturen i cupeen, slå på Economy+ program og "kjøre som en prest".
Jeg trykker nok litt for ofte på den range plus knappen enn det den egentlig var ment til å brukes som. Men batteri og drivlinje er jo tesla og har 8 års garanti /160.000km.

vnm

Sitat fra: rsomby på onsdag 09. desember 2015, klokken 09:55
Ja vi har range plus. Ulempen med Range plus er at en må slå på dette før en lader opp bilen. Da får du utnytte enda mer av batteriet. Desverre så er det ikke noe du bare slår på når du er ute å kjører og ser at det blir knapt med rekkevidde. Da er det bedre å senke temperaturen i cupeen, slå på Economy+ program og "kjøre som en prest".
Jeg trykker nok litt for ofte på den range plus knappen enn det den egentlig var ment til å brukes som. Men batteri og drivlinje er jo tesla og har 8 års garanti /160.000km.
Høres ut som det å bruke range pluss tilsvarer det å lade en Model S fra 90% til 100%. Sliter mer på batteriet og vil føre til raskere kapasitetstap. Tesla har samme garanti ja, men de garanterer vel ikke mot kapasitetstap på batteriet. Gjør MB det?

Merker at jeg skulle ønske de typiske "nr. 2-bilene" fikk litt bedre kapasitet snart. Leaf er godt i rute i så måte, men jeg liker ikke Leaf som bil  ;D
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

rsomby

Ja det stemmer med utnyttelsesgrad av batterikapasiteten.
Jeg mener å ha lest at garantien sier 70% kapasitet garantert. Men kan ikke i farten si hvor jeg leste det, men mest sannsynlig en brosjyre eller nettsidene til bertel o sten.

Enig ang leaf. I mine øyne er den direkte stygg, og jeg klarer ikke få meg til å kjøpe stygge ting. Klart den er fornuftig og gir vel soleklart mest for pengene i sin klasse, men jeg er ikke fornuftig når det kommer til bil, her er det følelsene som styrer  :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA