Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kø på ladestasjon med 60kWh batteri!

Startet av Mippen, onsdag 13. januar 2016, klokken 17:42

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Den er kjent for meg.

Ulempen er at aluminiumet må byttes hver gang man har tømt batteriet, det er ikke oppladbart. Men det kan ha potensiale i en bil med f.eks 200 km rekkevidde på li-ion, og deretter 1000 km rekkevidde med aluminum-luft.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. desember 2015, klokken 07:31
Den er kjent for meg.

Ulempen er at aluminiumet må byttes hver gang man har tømt batteriet, det er ikke oppladbart. Men det kan ha potensiale i en bil med f.eks 200 km rekkevidde på li-ion, og deretter 1000 km rekkevidde med aluminum-luft.

Hvordan fyller man det da?
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på onsdag 09. desember 2015, klokken 08:25Man bytter ut batteriet.
Muligens bytter man hele batteriet, men mer trolig bytter man kun ut aluminiumet. Kanskje kan man ha kassetter med 5 kg aluminium.

Man lagrer noe sånt som 8 kWh per kg aluminium, med virkningsgrad på kanskje 50% (er ikke helt sikker på dette), altså om man har ett aluminium-luft batteri på 200 kWh, så må man bytte ut 50 kg aluminium når batteriet er tomt. Det ville i så fall være 10 kassetter på 5 kg.

I tillegg må man regelmessig fylle på med destillert vann. Men dette kan forhåpentligvis gjøres samtidig med bytte av aluminium.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Greit konsept hvis motivet er å sette verdensrekord i rekkevidde.

I praktisk bruk lader jeg heller hver 100km enn å ha full batteriservice hver 1000 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Electrix

Poenget med et slikt batteri må være å kombinere med et vanlig Li-ion batteri. Har du f.eks 150 km reell oppladbar rekkevidde og så ytterligere 850km aluminium-rekkevidde så spiller det ikke så stor rolle at backup-rekkevidden er dyrere å bruke. Man kan fremdeles kjøre normalt på hjemmestrøm, men skal man på langtur så er det ikke så stor risiko ved defekte hurtigladere eller om man feilberegner avstanden, da fortsetter man bare noen kilometer på alu-batteriet. Har man dårlig tid kan man også velge å bare fortsette på alu-batteriet. Men dette er nok mest nyttig i en startperiode i områder der ladenettverk er dårlig utbygd. Når det finnes hurtigladere overalt forsvinner litt av poenget, men alt kommer jo an på hva prisnivået ender på.

Alcoa som jobber med denne teknologien har også presentert dette i el-båter, der har det kanskje større nytte da det å få motorstopp på en båt ikke nødvendigvis fører til at den stopper slik en bil gjør, dvs den stopper til slutt, enten i fjæra eller på havets bunn...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Electrix på onsdag 09. desember 2015, klokken 15:26
Poenget med et slikt batteri må være å kombinere med et vanlig Li-ion batteri. Har du f.eks 150 km reell oppladbar rekkevidde og så ytterligere 850km aluminium-rekkevidde så spiller det ikke så stor rolle at backup-rekkevidden er dyrere å bruke. Man kan fremdeles kjøre normalt på hjemmestrøm, men skal man på langtur så er det ikke så stor risiko ved defekte hurtigladere eller om man feilberegner avstanden, da fortsetter man bare noen kilometer på alu-batteriet. Har man dårlig tid kan man også velge å bare fortsette på alu-batteriet.

En bieffekt av dette er jo også at man slipper å "drasse" med seg 1000km-rekkevidde-batterier til daglig, men montere dem inn kun når man skal på langtur - lengre tur en rekkevidden på li-ion batteriene - der man har/kan komme til å få bruk for disse. Forutsetter her ett "kassett" system ala det Espen skisserte over...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Dette minner litt om FFIs sjøvannsbatteri, men siden det 'spises opp' i kontakt med sjøvannet er det ikke mye å gjenvinne etterpå. :)

Ellers en fin ide, ekstrabatteri for de få dagene du trenger det. Trenger ikke ha mer enn et par kassetter i bilen heller hvis det selges underveis.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mippen

#9
Spørsmålet er også kost - nytte. Hvor ofte har man egentlig bruk for å kunne kjøre 1100 miles (1770 km) i et jafs uten å måtte lade? Når jeg har vært på langtur med min TMS syns jeg det er helt ok å lade etter 250-350 km for å få en pause også. En pause på 15 min halvveis mellom Oslo og Bergen gjør ikke meg så mye. Det vil vel koste en del å bytte et slikt batteri etter nesten 1800 km. Vil tro at hurtiglader kostnaden på en tilsvarende lang tur med en hvilke som helst bil vil være langt under det et slikt batteri koster, selv om de kanskje kan bli svært billig sammenlignet med Lithium ion batterier.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på onsdag 09. desember 2015, klokken 17:06
Spørsmålet er også kost - nytte. Hvor ofte har man egentlig bruk for å kunne kjøre 1100 miles (1770 km) i et jafs uten å måtte lade? Når jeg har vært på langtur med min TMS syns jeg det er helt ok å lade etter 250-350 km for å få en pause også. En pause på 15 min halvveis mellom Oslo og Bergen gjør ikke meg så mye. Det vil vel koste en del å bytte et slikt batteri etter nesten 1800 km. Vil tro at hurtiglader kostnaden på en tilsvarende lang tur med en hvilke som helst bil vil være langt under det et slikt batteri koster, selv om de kanskje kan bli svært billig sammenlignet med Lithium ion batterier.

Ja, du har helt rett i at det blir ett kost/nytte spørsmål. Du har også (høyst sannsynlig) rett i at dette blir en dyrere løsning enn normal hurtiglading. Slett ikke sikkert at det er like nyttig for alle.

Men: Du slipper å kjøpe ett stort/dyrt batteri som man sleper på hele tiden - også til/fra jobb/butikk etc. Mao så kjøper man - og bruker - en kortrekkevidde elbil til daglig. Men istedet for å ha en bil #2 for de litt sjeldnere langturene så kan man kjøpe seg noen slike kassetter og plugge i, og vips har du en langtursbil - og være helt uavhengig av noe ladenettverk.

(Glem de eksakte km/miles i demoen som omtales - de viser bare potensialet. Dette er jo heller ikke en egentlig begrensing om man bare kan skifte ut kassettene "på 5 minutter". Mao er ikke "batteridrift" en rekkeviddebegrensing i forhold til fossilbiler lengre med en slik teknikk.)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

#11
Sitat fra: Amoss på onsdag 09. desember 2015, klokken 17:36
Sitat fra: Mippen på onsdag 09. desember 2015, klokken 17:06
Spørsmålet er også kost - nytte. Hvor ofte har man egentlig bruk for å kunne kjøre 1100 miles (1770 km) i et jafs uten å måtte lade? Når jeg har vært på langtur med min TMS syns jeg det er helt ok å lade etter 250-350 km for å få en pause også. En pause på 15 min halvveis mellom Oslo og Bergen gjør ikke meg så mye. Det vil vel koste en del å bytte et slikt batteri etter nesten 1800 km. Vil tro at hurtiglader kostnaden på en tilsvarende lang tur med en hvilke som helst bil vil være langt under det et slikt batteri koster, selv om de kanskje kan bli svært billig sammenlignet med Lithium ion batterier.

Ja, du har helt rett i at det blir ett kost/nytte spørsmål. Du har også (høyst sannsynlig) rett i at dette blir en dyrere løsning enn normal hurtiglading. Slett ikke sikkert at det er like nyttig for alle.

Men: Du slipper å kjøpe ett stort/dyrt batteri som man sleper på hele tiden - også til/fra jobb/butikk etc. Mao så kjøper man - og bruker - en kortrekkevidde elbil til daglig. Men istedet for å ha en bil #2 for de litt sjeldnere langturene så kan man kjøpe seg noen slike kassetter og plugge i, og vips har du en langtursbil - og være helt uavhengig av noe ladenettverk.

(Glem de eksakte km/miles i demoen som omtales - de viser bare potensialet. Dette er jo heller ikke en egentlig begrensing om man bare kan skifte ut kassettene "på 5 minutter". Mao er ikke "batteridrift" en rekkeviddebegrensing i forhold til fossilbiler lengre med en slik teknikk.)

Størrelsen på eventuelt kassetter er også avgjørende. Til hverdags trenger man gjerne ikke så mye plass i bilen, men skal du på langtur mister du en del plass hvis du skal fylle den opp med ekstra batterier. Plass du kanskje trenger til andre ting på turen. Det må derfor være en lur løsning for å ikke miste bagasjeplass. Ikke minst er vekt - effekt på batteriene avgjørende. Det er ikke så lett å flytte et batteri på opp mot 100 kg eller mer inn og ut av bilen. Nå vet jeg riktig nok ikke så mye om denne type batterier, så jeg snakker på generelt grunnlag.


Konseptet er kult da. Jeg skulle gjerne brukt et slikt batteri dersom det ikke var for stort og prisen var som for en tilsvarende tank med drivstoff. En liten modul på størrelse med et 12V bilbatteri for eksempel kunne de fleste hatt plass til.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA