Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 6 - eller 7-seter?

Startet av siglis, onsdag 13. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

siglis

Hei

Nå har jeg hatt Leaf'n i 7 måneder og kjørt 18,000 km. Er strålende fornøyd. Bruker den mye på jobb, men har også kjørt på hytta i Valdres noen ganger samt på jakt i Telemark. Bor rett utenfor bomringen i Oslo. Besparelsene i forhold til Land Cruiser'n jeg kjørte tidligere er "enorm". 5-6' av disse kilometerne er kjørt i tjeneste med statens satser så det hjelper ekstra godt  :)

Merker at rekkevidden reduseres ganske godt nå i kulda, men det er bare å svippe innom en hurtiglader og stå der i et kvarter. På jobben bruker jeg 32A 3-fas, så der lades den rimelig kjapt. Hjemme via 10A kurs, noe som er litt tregt.

Bilen er blitt nummer 1 bil i familien. Subaru'n nr 2. Trenger den til hengertrekking samt fjellet nå vinterstid, men det er ikke mange km den ruller.

I tillegg skaper den masse morsomme diskusjoner på jobb og ellers med folk som er motstandere av elbil, og bare det er verdt ganske mye!

Blir nok aldri mer fossilbil på meg til dagligkjøring. Har motorsykler samt gammel Land Rover til kos.

Fra jeg begynte å tenke på elbil til jeg bestilte en gikk det et par måneder, samt 4-5 måneder med venting. Har ikke angra et sekund. Har ikke kjørt tom for strøm heller så ingen negative vibber eller redsler. Lader stort sett i god tid før jeg går tom. Har i tillegg kun opplevd ladekø 1 gang. 

Dette er kun ment som en oppsummering etter 7 måneders meget hyggelig bekjentskap med Leaf.

Et lite spørsmål. Jeg kjører alltid med regenerering på. Prøvde ved en tilfeldighet uten her om dagen og den triller jo lettere da.

Hvordan bruker dere andre regenerering?

Panduck

Sitat fra: siglis på lørdag 19. november 2016, klokken 08:31
På jobben bruker jeg 32A 3-fas, så der lades den rimelig kjapt. Hjemme via 10A kurs, noe som er litt tregt.

Er det ikke litt overkill å bruke 3-faslading på en LEAF, som ikke har noen måte å lade på 3 fase? Eneste forskjellen på den på jobben og den hjemme blir A, som gjør at jobblading blir ca 3 ganger raskere enn hjemme.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på lørdag 19. november 2016, klokken 14:59
Sitat fra: siglis på lørdag 19. november 2016, klokken 08:31
På jobben bruker jeg 32A 3-fas, så der lades den rimelig kjapt. Hjemme via 10A kurs, noe som er litt tregt.

Er det ikke litt overkill å bruke 3-faslading på en LEAF, som ikke har noen måte å lade på 3 fase? Eneste forskjellen på den på jobben og den hjemme blir A, som gjør at jobblading blir ca 3 ganger raskere enn hjemme.

På en annen side, om man skal installere en ladestasjon og har 400V 3-fase tilgjengelig, hvorfor ikke koble opp dette selv om man pr. nå bare har en Leaf? Det er ikke akkurat usannsynlig at neste elbil får 3-fase lader.

Skal man sette opp en lader som nesten alle elbiler kan lade maks på er 32A 400V 3-fae valget. Både de med 1x32A lader og de med 3x16A lader kan få maks ladehastighet der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: Sven-E på lørdag 19. november 2016, klokken 15:41
Sitat fra: Panduck på lørdag 19. november 2016, klokken 14:59
Sitat fra: siglis på lørdag 19. november 2016, klokken 08:31
På jobben bruker jeg 32A 3-fas, så der lades den rimelig kjapt. Hjemme via 10A kurs, noe som er litt tregt.
Er det ikke litt overkill å bruke 3-faslading på en LEAF, som ikke har noen måte å lade på 3 fase? Eneste forskjellen på den på jobben og den hjemme blir A, som gjør at jobblading blir ca 3 ganger raskere enn hjemme.
Denne skjønte jeg ikke.
Skal han ikke lade fordi han har 3-fas på jobben?
Eller skal han få satt opp 1-fas fordi han ikke får brukt alle 3 fasene?

Nah, reagerte egentlig mest på at det hørtes ut som om det hadde betydning for ladehastigheten at det var 3 fas, noe det jo ikke har.

Trekkoppbil

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2016, klokken 15:07
På en annen side, om man skal installere en ladestasjon og har 400V 3-fase tilgjengelig, hvorfor ikke koble opp dette selv om man pr. nå bare har en Leaf? Det er ikke akkurat usannsynlig at neste elbil får 3-fase lader.
Ja, det kan være fleksibelt å sette opp røde 3-fase-kontakter til framtidig bruk, ved anledning, når man setter opp nytt anlegg.
Men:
Setter man opp ladekontakt på 3*32 i vanlig bolig, er faren at man ikke finner strøm til å lade bil nr 2.
Med enfase-kontakter kan man i mange sammenhenger lade 3 ganger så mange biler, og de fleste biler har bare likeretter på 1 fase.

Jeg veit ikke om det er murphys lov, eller hva det er, men min erfaring er at dersom du har 2 stk 3fase-kontakter i en bolig, og du skal lade 2 enfasebiler, så har du ikke kontroll med hvilke faser bilene lader fra, og da har jeg alltid opplevd at begge bilene lader fra samme fase, og da går det en sikring før eller siden.

Eksempel:
Vi kjøpte et hus som hadde 2 kontakter i garasjen på en 16A kurs. Det var røde kombistikk med schuko. Uansett hvordan jeg kopla til med ulike overganger fra 3 fase til 1 fase, så havna begge biler på samme fase.  Og jeg skrudde ned hver EVSE til 8A etterhvert. Det var ikke så gøy.
Det viste seg å fungere med forgreining fra Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/3-veis-grenuttak-CEE-Schuko/36-3292 Med den kunne man lade 3 biler med 16A samtidig.  Men da fikk man garasjen full av kabelspagetti.

Løsningen var å sette opp 3 enfasekontakter: 2 i garasjen, og en utenfor, og sette dem på hver sin fase. Nå fungerer det å lade 3 biler på 16A hver seg, på en og samme kurs.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 19. november 2016, klokken 19:44
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2016, klokken 15:07
På en annen side, om man skal installere en ladestasjon og har 400V 3-fase tilgjengelig, hvorfor ikke koble opp dette selv om man pr. nå bare har en Leaf? Det er ikke akkurat usannsynlig at neste elbil får 3-fase lader.
Ja, det kan være fleksibelt å sette opp røde 3-fase-kontakter til framtidig bruk, ved anledning, når man setter opp nytt anlegg.
Men:
Setter man opp ladekontakt på 3*32 i vanlig bolig, er faren at man ikke finner strøm til å lade bil nr 2.
Med enfase-kontakter kan man i mange sammenhenger lade 3 ganger så mange biler, og de fleste biler har bare likeretter på 1 fase.

Jeg veit ikke om det er murphys lov, eller hva det er, men min erfaring er at dersom du har 2 stk 3fase-kontakter i en bolig, og du skal lade 2 enfasebiler, så har du ikke kontroll med hvilke faser bilene lader fra, og da har jeg alltid opplevd at begge bilene lader fra samme fase, og da går det en sikring før eller siden.

Eksempel:
Vi kjøpte et hus som hadde 2 kontakter i garasjen på en 16A kurs. Det var røde kombistikk med schuko. Uansett hvordan jeg kopla til med ulike overganger fra 3 fase til 1 fase, så havna begge biler på samme fase.  Og jeg skrudde ned hver EVSE til 8A etterhvert. Det var ikke så gøy.
Det viste seg å fungere med forgreining fra Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/3-veis-grenuttak-CEE-Schuko/36-3292 Med den kunne man lade 3 biler med 16A samtidig.  Men da fikk man garasjen full av kabelspagetti.

Løsningen var å sette opp 3 enfasekontakter: 2 i garasjen, og en utenfor, og sette dem på hver sin fase. Nå fungerer det å lade 3 biler på 16A hver seg, på en og samme kurs.

Alternativt kan du sette opp 2 ladestasjoner som støtter lastdeling seg imellom. Da halveres ladestrømmen når begge lader samtidig.

Enig i at det er mange elbiler med 1-fase lader nå, men om noen år tipper jeg det ser annerledes ut. Jeg vil tro Teslas og BMWs løsning med en 3x16A lader som også støtter 1x32A er det som vil vinne fram på sikt. Samme lader kan til og med brukes i USA, den kan da levere 1x48A der om man velger å støtte det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siglis

OK; mulig jeg er helt idiot på området, men erfaringen min er at med 10A kurs så lader den ca 6% i timen. Men 32 A (3-fas :-)) lader den ca 25%+ i timen. Dette er ikke basert på teorier men på fakta...

Har masse idioter på jobben som baserer livet sitt på Excel-kalkyler og ikke facts. Håper det ikke er disse innslagene som kommer til syne her :-)

Robert Sund

Ledningen med kladd på er vanligvis stilt inn på godt under 10A. Den gir ett signal til bilen som forteller hvor fort bilen kan lade. 8 til 9 A er vanlig for EVSE'ene som ikke kan stilles av brukeren, men det er selvsagt avhengig av modell. 32A er gjerne 32A og begrenses oftere av laderen i bilen enn av ladestasjonen.

Andre vet sikkert hva som er vanlig for Leaf, og hvis du har måleutstyr kan du sjekke selv også.

Luftventil

Så bra du er fornøyd! Elbil er uten tvil genialt til hverdagskjøring.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Panduck

#55
Sitat fra: siglis på lørdag 19. november 2016, klokken 22:40
OK; mulig jeg er helt idiot på området, men erfaringen min er at med 10A kurs så lader den ca 6% i timen. Men 32 A (3-fas :-)) lader den ca 25%+ i timen. Dette er ikke basert på teorier men på fakta...

Har masse idioter på jobben som baserer livet sitt på Excel-kalkyler og ikke facts. Håper det ikke er disse innslagene som kommer til syne her :-)

Man er ikke idiot fordi man ikke vet alt om alt, jeg har fått lært meg en del som strøm etter at jeg fikk elbil (selv om det mest er et mysterium.). Leafen din får strøm avhengi av hvor mange ampere den får. 240V * 10A = 2400W, 32A * 240V = ca 7.6kW. Nissan oppgir 6.6kW, det har visst noe med hva som faktisk kommer inn på batteriet vs det som trekkes.

På en 32A trefase får du fremdeles bare 240V * 32A, mens en bil som kan lade for fullt får 3x dette (altså 22kW). Om du kobler bilen din til en 16A 3fase lader vil du fremdeles bare få noe over 3kW, mens en bmw i3 eller mercedes b ev vil få 11kW. En mercedes som kobler seg på en 32A enfaselader vil kun få noe over 3kW, da den ikke håndterer med enn 16A, mens en i3 hånterer 32A på en fase eller 16A på 3 fase.

På en trefase 32A vil altså din bil og to andre leafer kunne lader for fullt. Ettersom du neppe får så mye mer enn 8A på 10A laderen, så vil observasjonen din være nogenlunde korrekt, du får 4 ganger med på en  32A lader, selv om LEAFen bare kan lader på enfase.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA