Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 6 - eller 7-seter?

Startet av siglis, onsdag 13. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

hemi

Jeg har vært sånn jævel som har sittet på gjerdet altfor lenge, og kjøpte VW, litt fordi det er trygt/kjedelig, og de har vært der lenge, og sikkert er der lenger. KIA har også bra garanti, og det var KIA jeg egentlig hadde tenkt å handle, men.. ehh ble VW.

VW lar det få 5 år 150.000 mot 1500? 2500? something ekstra, vs 5 år 100.000

eliten

Nissan Leaf 30 kw har 8 år og 160000 km garanti på batteripakken. 5 år og 100000 km på resten.
Den har også serviceintervaller på 30000 eller årlig.

Kia Soul har 7 år og 150000 km på alt. Service intervallene på denne er 15000 km eller årlig.

Nissan har produsert bilen siden 2010, og har vel luket bort de fleste barnesykdommer.

Soul er cool, og hadde nesten bestemt meg for den, men etter å ha fulgt med på diverse forum, tester i innland og utland, sett på gamle Leaf med høy km som ser nesten like fine ut etter 3-4 år, falt valget mitt til slutt på en Leaf Tekna 30 kw.

Det kommer mange spennende EV modeller etter hvert, men kan sikkert bytte inn denne jeg nå har bestilt til en grei pris mot Leaf 2 om en 3 års tid. Så kommer Hyundai med sin Ioniq, som ser spennende ut, Teasla 3, Chevrolet/Opel Bolt, oppgradering av batteripakker i fra de forskjellige produsenter osv, osv. Så blir det et bedre utbygd nett med fyllestasjoner for hydrogen, og da muligheter for flere hydrogenbiler. Tiden vil vise.

Mye kan skje med diverse intensiver vi har goder av i dag, som vi ikke ser i morgen, men pr i dag holder jeg en knapp på Nissan Leaf 30 kw, rett foran Kia Soul.

pwb

Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2015, klokken 00:15
Det ser da ut som om du kjører rundt 30K i jobben pluss noe privatkjøring.
La oss for ordens skyld si 40k pr år for å ha enkle regnestykker.
Ved en fosilbil koster det ca 1 krone pr kilometer i drivstoff, tilsvarende strøm 10 øre pr kilometer.
Du har da spart 36.000,- i året bare i drivstoff.
Bruker du bompenger for 1000 i måneden legger du på 12.000 til.
Vi er da tett på 50.000 i året i sparte drivstoff og bomutgifter.


Rart det der, når man skal regne ut besparelse på en elbil så priser man fosilbilene høyt i forbruk og elbilene lavt i forbruk. Mer reelt tall for TS er nok en besparelse på rundt 30.000,-

bromm

#33
Det å kjøre "Mye per år" har INGENTING med max teoretisk, dvs. oppskrytt rekkevidde å gjøre, moby666 (selv om jeg har forstått for lenge siden at du verdsetter og omtaler rekkevidden i KIA'en som noe revolusjonært, noe de par milene ikke er). Trådstarter sier ingenting om langdistansebil, og han indikerer at "Bilen vil daglig gå ca 70 km tur/retur jobb" i første innlegg. Jeg og roso kunne sikkert kjørt enda lengre enn 25-35k hvert år uten å betale ei krone for service de 2 første årene, så det med vinduspusserne var derfor brukt som et eksempel på at heller ikke de behøves å byttes på den samme tiden. Du får nevne det til Kia-forhandler/verksted på en av dine ofte besøk der. Jeg ville ha spurt dem: hvorfor har dere ikke CBS (condition based service) ? Svaret er ganske enkelt: Hvordan skal vi i Kia ellers dekke inn den 7 årige garanti-tiden (hvis han velger å svare deg da). Kia er forøvrig verdensmester på høye delepriser - se bilder ;)

Sitat fra: moby666 på tirsdag 29. desember 2015, klokken 14:05

Nå var det rekkevidde og størst mulig batteri som var viktigst og at du da klarer å anbefale i3 pga den har bra gummi på vinduspusserne. Seriøst?



Sitat fra: bromm på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:11
Jeg ville valgt BMW i3 hvis jeg var deg - 'roso' har kjørt 50k siden mars i fjor, og nå vil han bytte viskerblad: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24679.msg436980.html#msg436980. Jeg har kjørt 40k selv, og har faktisk kjøpt inn viskerblader siden det var tilbudskampanje på de (men de gamle er helt fine, så de holder nok noen tusen til) ;) PS! Har enda ikke brukt ei krone på service, skal inn for første gang på februar (ca. 43k) og da tegner jeg mest sannsynlig den 5-års avtalen for litt over 5.000 kr.

PS2! BMW har en veldig bra leasing-kampanje på i3 nå, ut året....

tutti

#34
Sitat fra: pwb på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:08
Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2015, klokken 00:15
Det ser da ut som om du kjører rundt 30K i jobben pluss noe privatkjøring.
La oss for ordens skyld si 40k pr år for å ha enkle regnestykker.
Ved en fosilbil koster det ca 1 krone pr kilometer i drivstoff, tilsvarende strøm 10 øre pr kilometer.
Du har da spart 36.000,- i året bare i drivstoff.
Bruker du bompenger for 1000 i måneden legger du på 12.000 til.
Vi er da tett på 50.000 i året i sparte drivstoff og bomutgifter.


Rart det der, når man skal regne ut besparelse på en elbil så priser man fosilbilene høyt i forbruk og elbilene lavt i forbruk. Mer reelt tall for TS er nok en besparelse på rundt 30.000,-
Dersom du lader mye ute (dvs. gratis) vil jeg si at 1:10 (ren:skitten) energikostnad  er ok utgangspunkt. Dersom du nesten bare hurtiglader vil f.eks. 1:1 være mer riktig. Dersom du nesten bare lader gratis så er forskjellen kanskje bedre enn 1:100. Alt avhenger av strømkilden og det er bare brukeren som eier "fasiten".

Delepriser ved typiske forsikringsskader er nok ikke så veldig interessant i forhold til driftskostnader, spesielt dersom du kjører mye!

Carl Anton Stenling

Poenget med stort batteri dersom man kjører mye er at belastningen på batteriet blir mindre og batterilevetiden lengre. Batteriet slites mest i topp og bunn. Flere celler fordeler belastningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

arthur

Den listen med delepriser var egentlig litt interessant, men ikke særlig relevant med hensyn til hva bilholdet koster da alle de delene som er listet opp er typiske deler som dekkes av forsikringen etter skade. Lurer derfor litt på om forsikringspremien på en Tesla er den samme som for en Miev?

Hva koster f.eks et komplett sett med dekk for en Tesla versus en Miev og må de skiftes like ofte?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

siglis

Er litt tid så er jeg nå i ferd med å handle ny 30 kWh Leaf. Har nå fått 14% via arbeidsgiver på nypris. Eneste jeg nå lurer på er om jeg skal ha skinninteriør eller ikke. Har skinn i LC per i dag men synes det er lit kaldt. Noen synspunkter?

siglis

Et lite spm til; er det "vanlig" å legge kjøpe med en 6.6 kW lader til ca 6'?

Panduck

Sitat fra: siglis på mandag 25. januar 2016, klokken 16:14
Et lite spm til; er det "vanlig" å legge kjøpe med en 6.6 kW lader til ca 6'?

Skinn / ikke skinn er en smaksak, jeg klarer meg fint uten. 6.6kW lader ville jeg tatt med rett og slett fordi en dag trenger du det og da er de timene du må stå ekstra på en 22kW lader ekstra lange i fordhold til om du hadde hatt en 6.6kW lader.  Jeg har ikke 6.6kW lader, da ingen gadd å fortelle om at det var et valg. :|

siglis

Da tror jeg at jeg skal ta med 6,6 kW lader. Takk for tips og råd  :)

siglis

Da er Leaf bestilt med 6.6 kW lader  :). Ser fram til mars/april!

arthur

Skinnseter? Kaldt om vinteren og varmt om sommeren, sklir i setet og koster ekstra, nei takk! Litt satt på spissen, men dog.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

siglis


kodalse

En kollega med KIA SOUL opplevde at et familiemedlem rygget inn i naboens gjerde og skadet bakluke og vindu.
Resultat kr 104.000,- i verkstedkostnad for å utbedre dette.

Ran ved høylys dag har fått et nytt navn tydeligvis.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA