Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 6 - eller 7-seter?

Startet av siglis, onsdag 13. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

siglis

Hei;

Jeg brukte 290'. Fikk tilbud som gjelder ut året på 283,950.- for en Tekna. Det står som utgangspunkt 270', men de legger til 6' for fabrikkmontert ekstrautstyr, 14' for lokalmontert ekstrautstyr, 5950 i registrering og så trekker de fra 12' i rabatt. Jeg la på 6' for hundegitter etc.

Men, jeg har en kompis som er bonde og helt sikkert medlem i overnevnte organisasjoner. Vil jeg da kunne få ytterligere rabatt?

Bjoris

#16
Sitat fra: siglis på onsdag 09. desember 2015, klokken 22:25
Hei;

Jeg brukte 290'. Fikk tilbud som gjelder ut året på 283,950.- for en Tekna. Det står som utgangspunkt 270', men de legger til 6' for fabrikkmontert ekstrautstyr, 14' for lokalmontert ekstrautstyr, 5950 i registrering og så trekker de fra 12' i rabatt. Jeg la på 6' for hundegitter etc.

Men, jeg har en kompis som er bonde og helt sikkert medlem i overnevnte organisasjoner. Vil jeg da kunne få ytterligere rabatt?

Du må "bli bonde" selv, evt må din kompis kjøpe bilen og så må det til en omregistrering som vel er gratis de første 2 mnd, men jeg ville ikke blandet inn kompisen, bare å melde seg inn koster 800-900 kr og du trenger ikke være medlem lengre enn 6 mnd forstod jeg, men regn en kost på dette på 800-900 kr.

Nå vet jeg ikke hvilket utstyr du har fått med, men med bondeavtalen og bil levert på vestlandet inkl vinterhjul er 256.696,-. Jeg vil tro det er mindre frakt på østlandet slik at ca 250 er mulig? Rimelig heftig forskjell fra ditt tilbud. (ja, vi snakker om Tekna 30 kwh inkl met.lakk). Det jeg legger på utenom er skvettlapper. Chrome pakke ser jeg lite poeng med, blir bare dill...

Lurer på om Nissan i lengden er tjent med at noen betaler 30.000 mer for bilen enn andre..., men, men. Det er jo mange som driver slik, jeg syns det er mye bedre som Tesla gjør, samme pris for alle også leasingselskapene...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

siglis

Flott.

Dette skal jeg sjekke ut over helga. Nå reiser jeg på jakt og har begrenset nettilgang.

larsk

Hva med dette, som står under "Krav" ????

"Storkundebekreftelse må leveres til forhandler ved kontraktinngåelse"
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

siglis

Finnes det en liste noe sted hvor det står hvilke organisasjoner/lag som får rabatt hos Nissan?

kodalse

Det er mange firma og ansattforeninger som har avtale med Nissan på lik linje med Agro.
Sjekk internt der du jobber så finner du kanskje noe.

Agro avtalen ser ikke ut til å være mer enn hva man burde kunne prute seg frem til på egen hånd.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#22
Sitat fra: Electrix på onsdag 09. desember 2015, klokken 10:17
Det finnes ikke så mye eksakte statistikker for kapasitetstap på batterier, men av de som har opplevd det i Norge så er det typisk biler som er over 3 år OG har kjørt over 100 000 km som har mistet 1 av 12 kapasitetsstreker. Den første og de siste er nok litt større enn snittet så det er nok reelt å anta mellom 10 og 15% tap da. Min er ca 3,5 år, men alle streker intakt.
...

Jeg er en av de med første norske Leaf leveransene i 2011 og startet å merke en reduksjon i kapasitet ved ca 75.000km. Mistet første strek på ganske nøyaktig 101.000km og 3,5 år fra ny.  Pga mye bruk og etter første året dårlig mulighet til å lade på jobb ble det til at bilen ble ladet 100% nesten hver dag og for øvrig ikke optimal "pleiet" enn hvis det hadde vært mer kapasitet og gå på.
Har nå passert 106.000km og 4 år (mye mindre kjørt det siste halve året pga Model S jeg fikk til påske). Har nå ca 85% av opprinnelig kapasitet etter måling sammenliknet med en ny Leaf 24 / Evalia, men fortsatt bedre rekkeviddde enn for eksempel en trilling.

Sitat fra: bjoris på onsdag 09. desember 2015, klokken 21:17
...
Når en tenker batterireduksjon så er 30 kwh gunstig da dette kan brukes "riktigere" og dermed kan en anta at forskjellen fra 24 kwh modellen og 30 kwh modellen blir større enn dagens forskjell om noen år... det er også 8 års garanti på batteriet mot 5 år på 24 kwh..
...

Tror det er lurt å tenke størst mulig batteri ved valg av elbil hvis man kjører mye av de grunnene @Bjoris oppgir her. De med størst batteri under Tesla er i disse dager Leaf 30, Soul eller MB B-klasse. Forhåpentligvis blir det ikke altfor lenge til vi ser Chevy Bolt også.

siglis

Hei og takk for gode innspill.

Det har nå "materialisert" seg så jeg begynner i ny jobb i januar hvor jeg må regne med å kjøre ca 25' km i året inkludert tur/retur jobb. I tillegg kommer privatkjøring. I utgangspunktet kjører jeg mc så mye som mulig, men i denne jobben må jeg nok dessverre kjøre bil.

For meg er rekkevidde viktigst da jeg er ny med elbil og har litt angst for ikke å ha nok strøm, så en Leaf, Kia eller Stjernegris er alternativene (Tesla blir dessverre for dyrt). Har også sikla litt på RAV4 EV, men siden det ser ut til at servicemulighetene her er tilnærmet ikke-eksisterende tar jeg foreløbig ikke sjansen.

Nå har det seg sånn at jeg fort blir lei bilene jeg har og ønsker å bytte etter et år eller 3. I tillegg er jeg skeptisk til annenhåndsverdi på elbil i og med at batteriteknologien er i en rivende utvikling og om et par-tre år er det mulig at de fleste bilene går 30 mil +? Har derfor begynt å se litt på mulighetene for leasing. Det er flere firma som tilbyr dette men med "kun" 15' km i året og deretter kr. 2,5 pr km. Skal ta en runde på dette på nyåret (reiser til fjells i romjula) og se hva jeg kan få til av avtale med 30' km i året. Er det noen som har erfaring med dette?

Og om det er noen som har opplysninger om RAV4 EV og muligheter til service på disse er dette også veldig interessant. Disse kan en vel "hente" selv fra statene, bygge litt om på ladesystemet og smile og være fornøyd med?

bromm

Jeg ville valgt BMW i3 hvis jeg var deg - 'roso' har kjørt 50k siden mars i fjor, og nå vil han bytte viskerblad: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24679.msg436980.html#msg436980. Jeg har kjørt 40k selv, og har faktisk kjøpt inn viskerblader siden det var tilbudskampanje på de (men de gamle er helt fine, så de holder nok noen tusen til) ;) PS! Har enda ikke brukt ei krone på service, skal inn for første gang på februar (ca. 43k) og da tegner jeg mest sannsynlig den 5-års avtalen for litt over 5.000 kr.

PS2! BMW har en veldig bra leasing-kampanje på i3 nå, ut året....

moby666


Nå var det rekkevidde og størst mulig batteri som var viktigst og at du da klarer å anbefale i3 pga den har bra gummi på vinduspusserne. Seriøst?



Sitat fra: bromm på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:11
Jeg ville valgt BMW i3 hvis jeg var deg - 'roso' har kjørt 50k siden mars i fjor, og nå vil han bytte viskerblad: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24679.msg436980.html#msg436980. Jeg har kjørt 40k selv, og har faktisk kjøpt inn viskerblader siden det var tilbudskampanje på de (men de gamle er helt fine, så de holder nok noen tusen til) ;) PS! Har enda ikke brukt ei krone på service, skal inn for første gang på februar (ca. 43k) og da tegner jeg mest sannsynlig den 5-års avtalen for litt over 5.000 kr.

PS2! BMW har en veldig bra leasing-kampanje på i3 nå, ut året....
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

OlavEmil

bromm anbefaler i3 til alt. Særleg gunstig er visst BMWen om ein skal køyre veldig lange strekk regelmessig, og er heilt avhengig av maksimal rekkjevidde...

Det er likevel eit godt poeng med dei ekstremt låge serviceprisane på BMWen, om dei stemmer. Service blir jo litt for oss som må ha 4 servicar i året (fordelt på to bilar).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Carl Anton Stenling

Med såpass lang kjørelengde som 25.000 km per år så vil elbilen være tilnærmet oppbrukt etter tre år og mesteparten av verdifallet er da unnagjort. Av dagens modeller er det vel bare trillingene og Leafen som har bevist at de overlever greit også når de runder 100.000 km. Garantien får også litt begrenset verdi pga. den lange kjørelengden. I en slik situasjon ville jeg vektlagt holdbarhet høyt og holdt meg unna bilene som har vist kvalitetsutfordringer eller som er produsert i lave antall.

I tillegg er det smart med stort batteri og grei kjørekomfort.

Av bilene på markedet så synes jeg Mercedes B, eGolfen og Leafen har de mest komfortable langkjøringsegenskapene hvis vi ser bort fra Tesla. Av disse er Leafen det tryggeste valget holdbarhetsmessig, deretter eGolfen, mens Mercedes B er litt fersk ennå.

Ser at flere roser i3 som en god langkjøringsbil, men jeg synes den er mest egnet for kortere etapper. Det er bare min personlige mening og jeg har respekt for at andre vektlegger annerledes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hemi


Carl Anton Stenling

#29
Kia har vel også 150.000 km garanti.
Har ikke eGolfen 160.000 km/8 år bare på batteriet?

Det kan kanskje være fornuftig å vektlegge garantibegrensningene noe mere ved høy kjørelengde. Spesielt ved salg etter tre år så vil nok kjøperne vurdere hvor mye garanti som faktisk gjenstår.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA