Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 6 - eller 7-seter?

Startet av siglis, onsdag 13. januar 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

siglis

Hei;

Som tittelen sier vurderer jeg kjøp av en ny Leaf med 30 kWh batteri. Bilen vil daglig gå ca 70 km tur/retur jobb, og i tillegg ca 1000 betalte km/mnd i jobbkjøring. I tillegg kommer privatkjøring. Vi bor rett utenfor bomringen i Oslo og kommer til å passere den en god del i fritiden i tillegg. Jeg har da tatt som utgangspunkt at bilen vil rulle ca 30' km per år. Vi har en bil no. 2 til "fritidskjøring" på lengre distanser.

Når jeg ser på Finn er den Leaf'n som er rulla lengst gått noen-og-søtti tusen og prisen er 149'. Garantien/reklamasjon på en ny bil er vel 5 år og i tillegg tilbyr Nissan 8 år/160' km på batteriene.

Bør jeg regne med at bilen etter 6 år er verdt kr 0 da all form for garanti er ute? Er det andre her inne som kjører såpass langt med elbil i året, og hva regner dere evnt med verditap?

Ønsker gode innspill på om dette er noe å satse på eller om jeg heller bør kjøre rundt i Land Cruiser'n.

Mvh
Sigbjørn

kodalse

Det ser da ut som om du kjører rundt 30K i jobben pluss noe privatkjøring.
La oss for ordens skyld si 40k pr år for å ha enkle regnestykker.

Ved en fosilbil koster det ca 1 krone pr kilometer i drivstoff, tilsvarende strøm 10 øre pr kilometer.
Du har da spart 36.000,- i året bare i drivstoff.
Bruker du bompenger for 1000 i måneden legger du på 12.000 til.
Vi er da tett på 50.000 i året i sparte drivstoff og bomutgifter.
Du forsvarer med andre ord innkjøp av ny Tesla. Leaf er utvilsomt lønnsomt uansett om du nedskriver til null.
Likevel tipper jeg du får et sted mellom 50k og 100k for den etter 6 år.

Uansett ser det ut som om du i løpet av 6 år allerede har spart inn hele kjøpesummen kun ved å ta med de mest tydelige områdene.
Dertil har du parkering, kollektivfelt osv. osv.

Løp-å-kjøp dette sparer du raskt inn igjen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

siglis

Hei og takk for svar.

Ja jeg er absolutt inne på tanken. Regnestykket blir likevel ikke fullt så flott når en ser på avskrivning av bilene. Om en Leaf til 290' har en restverdi på 50' etter 6 år vil den forsatt ha et verditap per måned på 3340 kr. LC'n (10 år gammel) har jeg beregnet til 1208/mnd.

Er det forresten noen som vet hvor mye en kan forvente at batterier mister av kapasitet per år? Dette kan også være av betydning.

Å kjøpe Tesla hadde vært morsomt og det er nydelige biler, men den kan gi en viss negativ signaleffekt i visse situasjoner med tanke på pris og hva du jobber med. For min del er det ikke aktuelt.

Jeg tror nok det blir å betille en Leaf før jul  :)

arthur

Når en "Trilling" selges for rundt 60% av dagens nybilpris fire år gammel så er det alt for pessimistisk å regne med en restverdi på 17% etter seks år etter mitt syn.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

automat

Nå er Land Cruiser riktignok en solid bil. Men hvis den er 10 år gammel, og du regner med å kjøre den i 6 år til med 30.000 km pr år, så er det stor risiko for betydelige vedlikeholdskostnader (om bilen holder så lenge).

Snu på det, hvis du har en elbil til å dra unna de daglige kilometerne, så kan du beholde LC'en i 10 år til som langturbil, uten for stor risiko for store verkstedregninger.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

timingbeltkiller

Du gjør klokt i å regne med en bruktbilpris tilnærmet lik skrotingsverdien
for en 6 år gammel bil kjørt 240K km.
Uansett er det god forretning å kjøpe en elbil til din bruk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Electrix

Det finnes ikke så mye eksakte statistikker for kapasitetstap på batterier, men av de som har opplevd det i Norge så er det typisk biler som er over 3 år OG har kjørt over 100 000 km som har mistet 1 av 12 kapasitetsstreker. Den første og de siste er nok litt større enn snittet så det er nok reelt å anta mellom 10 og 15% tap da. Min er ca 3,5 år, men alle streker intakt.

Hvis vi bruker dataene her kan man kanksje anta at med du etter 3 år og 90 000 km har 10% tap.

Hvis dette fortsetter stabilt vil du da etter 6 år og 180 000 km ha 20% tap i kapasitet. Det vil si at du da har ca samme rekkevidde som 24kWh Leaf har når den er ny...

Etter 9 år og 270 000 km så ser du 30% tap, da har du ca samme rekkevidde som jeg hadde på min 2012 modell da den var ny...

Etter 12 år, 360 000 km og 40% kapasitetstap vil den fremdeles være en ypperlig bil til hverdagskjøring og jobbpendlign på 50 km hver vei dersom du har lademulighet på jobb, noe som er ganske sannsynlig i 2027...

Disse tallene forutsetter da relativt stabilt kapasitetstap, akkurat hvordan det blir vet nok ingen, men selv om det skulle eskalere en del er det ikke akkurat krise, og et nytt av dagens batteri koster rundt 40 000. Det er ikke usannsynlig at du om 9 år kan bytte batteriet for 30 000 kr som gir deg 350 km estimert rekkevidde igjen på bilen.

Men biler som har passert 250 -300 000 km har uansett lav verdi pga mye andre ting som er slitt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

overter

Du har sikkert brukt slike kalkulatorer, men legger ved en som jeg synes var veldig bra regne ut kostnader for daglig drift av elbilen. Hvis du har 2 biler, så legger du inn km du regner med å erstatte med elbilen fra fossildrift.
Min erfaring er at man starter ganske konservativt, så besparelsen min har vært ganske mye mer enn jeg tok utgangspunkt i.
Er i omtrent samme situasjon som deg med km, og årlig besparelse regner jeg en plass mellom 45-50000kr pr år med ca 30-35000km, litt avhengig av hvor mange bommer man passerer. Men største besparelsen er på drivstoff, jeg regner alt det andre som bonus.
https://www.skedsmo.kommune.no/Teknisk-sektor/Energi-og-klima/Elbilkalkulator/
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

siglis

Hei og takk for mange gode svar.

Begrunnelsen min er at jeg håper å komme i den situasjonen som jeg beskriver over ganske så snart og vil være forberedt. Per i dag har vi LC og en Subaru Outback, og sistnevnte vil bli beholdt (fruen sin). Hun er foreløbig skeptisk til elbil bla fordi hun er mye ute med bikkje etc i nærområde. Men med et hundegitter er det ikke noe problem å sette bikkja bak i bilen mener nå jeg, evnt et hundebur.

Jeg er nå overbevist at en Leaf vil være det rette for meg i den beskrevne situasjonen, og takker alle for gode bidrag.

Et spørsmål til slutt; er det noen som har erfaring med hundebur i en Leaf?

MortenRA

Hvilken hund snakker vi om her?

Bur til bagasjerommet tror jeg skal bli vanskelig å finne dessverre, har hvert fall ennå til gode å finne det.. Vår hund er heldigvis såpass liten at vi har måtte ta buret i baksetet, uten at det har vært noe problem.
Tesla Model S 75D - Soon to come

siglis

Hei

Det er en finsk lapphund så ikke så stor. Kan ha den i bagasjen. Kan få kjøpt hundegitter til Leaf så det burde gå bra.

kodalse

Ser av andre tråder at Atlas 100 hundebur skal passe i Leaf. Størrelse opp til

Ved lett google søk ser den ut til å koste rundt 1500,-

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

siglis


overter

Noe å tenke på ved kjøpe Nissan

Agrol-rabatt på Nissans modeller
Leaf- MY16- 24kWh 16,0%
Leaf- MY16- 30kWh 14,0%
e-NV200 - ME0 17,0%
New Micra - K13B 10,5%
New Note - E12A 9,0%
Juke - F15 9,0%
New Qashqai - J11 10,0%
New X-Trail -T32 10,0%
Pulsar- C13 9,0%
NV200 - M20 13,0%
NV400 - X62 14,0%
Navara-D40D LCV 15,5%

Det er ikke rabatt på Nissan 350Z eller kampanjebiler.

Det gis 10% rabatt på veil. pris på ekstrautstyr som vinterhjul, tilhengerfeste, motorvarmer etc. ved kjøp av en ny Nissan. Registreringsomkostninger og den til enhver tids gjeldende årsavgift kommer i tillegg. Det gis ikke rabatt på ekstrautstyr til Nissan Leaf, Nissan Murano, Nissan 350Z eller kampanjebiler.

Finn nærmeste Nissan-forhandler

Krav
Storkundebekreftelse må leveres til forhandler ved kontraktinngåelse. Hvis du er innlogget, kan du bestille den nedenfor.

For medlemmer i Norges Bondelag, Norges Bygdekvinnelag og Norges Bygdeungdomslag er det et krav om at man har betalt kontigent, og har vært medlem i minst to måneder for å benytte avtalen. NBUs medlemmer over 30 år og personer med støttemedlemskap i NBU har ikke tilgang til Agrols medlemsfordeler.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Bjoris

Ja, en kan regne 255-260 for Tekna 30 kwh inkl vinterhjul og ca 17.000 mindre for tilsvarende Acenta. Du vil jo derfor få litt andre tall enn når du bruker 290.000!

Når en tenker batterireduksjon så er 30 kwh gunstig da dette kan brukes "riktigere" og dermed kan en anta at forskjellen fra 24 kwh modellen og 30 kwh modellen blir større enn dagens forskjell om noen år... det er også 8 års garanti på batteriet mot 5 år på 24 kwh..

Lykke til med valget, jeg er ikke så opptatt av penger spart, men priser og bruk gjør at vi kan holde oss med nye flotte biler som fort blir billigere enn med noen går gml fossiler som kan gi deg noen bomber utgiftsmessig...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA