Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Chevrolet Bolt

Startet av storform, onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

erlanddf

Sitat fra: cowboyroy på onsdag 09. desember 2015, klokken 12:53
Jeg opplever det stikk motsatte. Det er ikke noe trøkk i anlegget bortsett fra litt ifra dørene foran. Når jeg fader bakover er det nesten ingenting.

Hadde P85+ før og der blei det så trøkk i anlegget at det kilte i nesa.
Syns lyden var dårlig når jeg fikk P85D seint i Juli, men tenkte det var fordi jeg hadde kjørt annen bil med 2 x 12" baki i sommer.

Men så fikk jeg en gammal P85 lånebil i noen uker... FYTTI for ett trøkk!!!
Hatt den hos Tesla Drammen og de sier alt er ok. Men da jeg leverte lånebilen og henta min viste jeg forskjellen til serviceansvarlig og han blei veldig overraska over hvor mye lavere min nye bil spilte og hvor mye trøkk som manlga.

Jeg kommer ikke til å gi meg ovenfor Tesla før min spiller nøyaktig like godt og høyt som min gamle gjorde!

Hva slags kilde spiller du fra når du sammenligner? DAB, FM, MP3, Flac, Rdio, TuneIn, fra mobil over BT,  osv? Skal du få riktigst sammenligning burde du spille fra samme kilde med samme kvalitet (feks, Flac, uten at jeg vet om det går i Tesla via USB)
2014 P85+

nie

Rent akustisk vil det jo være enorm forskjell på en bil med panoramatak og en bil med vanlig tak.
Er det noen som har testet dette?
Evt noen som vet om Tesla hensyntar dette når de designer anlegget eller om det er dønn like høyttalere/plasseringer i bil med og uten panorama?

vnm

Sitat fra: nie på onsdag 09. desember 2015, klokken 13:14
Rent akustisk vil det jo være enorm forskjell på en bil med panoramatak og en bil med vanlig tak.
Er det noen som har testet dette?
Evt noen som vet om Tesla hensyntar dette når de designer anlegget eller om det er dønn like høyttalere/plasseringer i bil med og uten panorama?
Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men jeg vil tro de eventuelt kompenserer med ulik tuning i EQ. Ut i fra det folk opplever av ulik lyd fra bil til bil, tviler jeg vel egentlig på at de gjør noe som helst.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Cookie Monster

De skrøt av det før at det var forskjell på hvordan det var "tunet" basert på om man hadde pano eller ikke.
2015 P85D

jazzwheel

I fjor sammenlignet jeg dB i førerposisjon fra to 2014 modeller. Samme lydkilde og begge på samme volum (9 eller 10, husker ikke).

Standard+uten pano og Ultra+med pano. De kom likt ut i antall dB.

Cookie Monster

Er vel diskanten som uansett spiller like høyt uten at det betyr at lyden er like bra selv om de har samme dB :)

For er jo en del forskjeller på med stanard og ikke.

Standard Audio –  a total of 200 W (details from a s1nn press release, s1nn acquired by Harmon)
Door mid-woofers (4) – 160 mm, 40 W each,
Front pillar tweeters (2) – 30 mm (passive)
Front middle dash mid-range – 80 mm, 40 W

Ultimate Audio – a total of 480 W
Front door woofers (2) – 200 mm, 80 W each,
Rear door mid-woofers (2) – 160 mm, 40 W each,
Front pillar Tweeters (2) – 30 mm, 20 W
Dash mid-range (3) – 80 mm, 40 W
Hatch mounted mid-range (2) – 80 mm, 40 W
Passenger side, rear  sub-woofer -200 mm, 80 W, (in a 25-liter bass box)
2015 P85D

jazzwheel

Nei, mente overhodet ikke at lyden er like bra, bare at volumet er ganske så likt utfra "bryterposisjon"

Lyden er mye bedre med utvidet pakke.

SunSeeker

#22
Sitat fra: cairnz på onsdag 09. desember 2015, klokken 11:31
Sitat fra: SunSeeker på onsdag 09. desember 2015, klokken 11:29
Er ikke fornøyd med mitt anlegg i den nyeste bilen. Ultra Hifi, bil levert Okt-15, gått 9500km, og den fyldige og kraftfulle bassen jeg hadde i P85 finnes overhodet ikke.
I P85 var max volum 7,5, over det var altfor høyt og det vrengte seg. I den nye  kan jeg skru opp til 11, og det er fortsatt mindre punch enn i det gamle.
Dette er med lik/samme innstillinger og lydfiler/nettradio kanaler, og mener det skal være innspilt nå etter over 9000km.
Sånn sett savner jeg gamle P85``n :(
Da hadde du noe galt med det gamle. Man skal kunne skru anlegget til 11 uten forvregning med nøytral EQ.

Les det som står. Har merket det med rødt, ekstra for deg nå.  ;D
Det var ikke det faktum at det vrengte seg på mellom 7 og 8, men det faktum at DET BLE FOR HØYT FOR MEG! :o
Ørene er faktisk de samme, men på den nye nåes kjører jeg opp til 11 uten at jeg synes det er for mye og bassen er overhode ikke like kraftig.

Ljosdal

I min P85 med HIFI merker jeg at lyden blir mer fyldig av å ikke ha på Surround.
Vet ikke helt om det faktisk stemmer, men bassen virker mye dypere. Jeg bruker bare enten TuneIn eller rett fra Samsungen. Lyden er helt vill :-)
Svart P85 Signature #88

Hodetelefoner

Hos meg er det helt omvendt. Må ha på surround for å få fyldig lyd. Merker veldig god forskjell hvis bilen plutselig har slått den av

Ljosdal

Hmm snodig :-)

Men jeg bruker equalizeren i tillegg for å tilpasse musikksjanger.
Skal prøve å svitche litt til på forskjellige typer musikk å høre.
Svart P85 Signature #88

vnm

Min erfaring er at noen låter lyder bedre med surround på og andre lyder bedre uten surround. Generelt synes jeg det lyder bedre uten surround.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Ljosdal

Enig! Lyden kommer mer forfra med surround på. Merker bedre lyden i "hele" bilen med den av. Og mer av bassen som kommer bakfra..
Men det har nok litt og si med musikksjanger også.. Her kan mye være annerledes..

Men jeg er i hvert fall fornøyd som bare det! Savner bare å få lyddempet bilen litt, for å slippe rånefølelsen :-)
Svart P85 Signature #88

N00b

Dette stemmer helt med egne erfaringer. Har kjørt over 20.000km med alle bilene mine, 2013, 2014 og 2015. Alle med lydpakke og alle med soltak. 
2015 er definitivt dårligere enn 2 forrige årgangene på lyd. Mye flatere

SunSeeker

Sitat fra: N00b på torsdag 17. desember 2015, klokken 07:34
Dette stemmer helt med egne erfaringer. Har kjørt over 20.000km med alle bilene mine, 2013, 2014 og 2015. Alle med lydpakke og alle med soltak. 
2015 er definitivt dårligere enn 2 forrige årgangene på lyd. Mye flatere

Takker, endelig andre som merker det. Har akkurat samme som deg, og fulgt utviklingen på 3 biler. Er det tuningen deres, endring pga bedre lyddemping, eller er elementer byttet ut med billig kina shit?? Litt skuffet når anlegget til 6000 spillte vanvittig, og nå til nesten 20 lapper flatt og kjedelig.......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA