Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Chevrolet Bolt

Startet av storform, onsdag 13. januar 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

storform

Hei!

Som over snittet interessert i god lyd, er mangelen på HiFi-pakken det eneste jeg har ergret meg over ved min bil fra mars -15.
Den senere tiden har jeg imidlertid blitt mer og mer fornøyd med lyden i bilen. Synes den har fått mer punch og at bassen kommer mer til sin rett. Dette var tidligere hovedankepunktet ved lyden. Lurer derfor på om dette kan skyldes noe software-relatert som har blitt oppdatert, eller om høyttalerne rett og slett har hatt godt av å bli spilt ordentlig inn? En siste mulighet er selvfølgelig at jeg har blitt ekstra raus i denne førjulstiden, og derfor legger godviljen til.

Uansett er min opplevelse at lyden fra standardanlegget har fått et vesentlig løft. Noen andre med samme opplevelse eller som vet hva dette skyldes?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

TRM

Min erfaring er at det tar lang tid før bassen løsner. Det som er uheldig er at det er mye annet som løsner samtidig... Se egen tråd om oppgradering av anlegg + støydemping.

På min nye S85D har bassen såvidt begynt å titte frem nå. Den har gått ca 3500 km, med volum i snitt på 5. Lyden på min forrige Model S løsnet etter ca like mange km.

Standardanlegg på begge.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

nie

Kan ikke så mye om forskjell før/nå da jeg ikke har hørt den gamle versjonen.
Men jeg må si at standard-anlegget er den største positive overraskelsen med nybilen etter at jeg hentet den ut forrige onsdag.

TK Askøy

Jeg liker ikke standardanlegget noe særlig. Hadde hifi i forrige bil, men kjøpte demobil denne gangen og kunne ikke velge. Forskjellen er enorm i mine ører. Det var nytt for meg at anlegget trenger så lang tid for å spilles inn. Min har nå gått 2.300. Begynner å få et lønnlig håp om at det skal bli bedre etter hvert..
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

TRM

Sitat fra: TK Askøy på tirsdag 08. desember 2015, klokken 20:34
Jeg liker ikke standardanlegget noe særlig. Hadde hifi i forrige bil, men kjøpte demobil denne gangen og kunne ikke velge. Forskjellen er enorm i mine ører. Det var nytt for meg at anlegget trenger så lang tid for å spilles inn. Min har nå gått 2.300. Begynner å få et lønnlig håp om at det skal bli bedre etter hvert..
Bare å smøre seg med tålmodighet - det løsner snart. I mellomtiden kan du glede deg over at det finnes alternativer som gir deg bedre lyd enn ultrahifianlegget - til lavere pris - og som samtidig gir deg muligheten til å støydempe bilen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

storform

Har du noe konkret i forhold til rimeligere alternativer? Har sett et alternativ som er spesialtilpasset TMS: http://gronnemil.no/produkt/tilbehor/nvx-tesla-model-s-boost-kit
Dersom man legger inn montering, blir dette imidlertid ikke billigere. Nå er lyden i min bil som sagt ok, men alternativer som gir et løft er alltid velkommen. Noen som HAR oppgradert standard anlegg, uten det koster en arm?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

TRM

Sitat fra: storform på tirsdag 08. desember 2015, klokken 21:19
Har du noe konkret i forhold til rimeligere alternativer? Har sett et alternativ som er spesialtilpasset TMS: http://gronnemil.no/produkt/tilbehor/nvx-tesla-model-s-boost-kit
Dersom man legger inn montering, blir dette imidlertid ikke billigere. Nå er lyden i min bil som sagt ok, men alternativer som gir et løft er alltid velkommen. Noen som HAR oppgradert standard anlegg, uten det koster en arm?
Litt andre priser i Danmark - http://autoskadestuen.squarespace.com/teslaejere/
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

erlanddf

Som over norm hjemme-HiFi interessert vet jeg at de fleste høytalere trenger fort 100-200 timer for å være fullt innspilt. Kjører man feks 60 km/t i snitt må man derfor fort oppi 6000-12000 kjørte km før de er innspilt. Spiller man lavt tar det lenger tid og spiller man høyt går det raskere. At lyden blir bedre etterhvert og "løsner" litt betyr at man er på rett vei...  :)
2014 P85+

storform

Hehe... Kan opplyse om at min bil har gått ca. 9000km, så dine erfaringer treffer rimelig bra med det jeg opplever. Fra å være litt tam lyd uten særlig bunn, opplever jeg nå lyden som saftigere og med litt av det trykket/fylden som jeg har savnet. Kun godt vært mer, men nå opplever jeg lydbildet som balansert der også det nedre registeret er med. Oppløftende!
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

vnm

Interessant. Selv har jeg HiFi i min bil, som har gått ca 2.500 km, og har nylig erfaring fra to lånebiler, også med HiFi, som begge har gått ca 20.000 km.

Min erfaring er at jeg liker lyden i min bil litt bedre enn i lånebilene. I lånebilene synes jeg bass og mellomtone ikke er like godt definert og diskant blir faktisk litt for fremtredende. I bilen min henger lydbildet rett og slett litt bedre sammen.

Jeg synes min bil virker litt bedre støyisolert fra fabrikk og det kan jo ha en del å si. I tillegg har jeg interiørpakken (ikke på lånebilene), som gjør at det er litt andre materialer på noen overflater i min bil. Alle bilene har panoramatak.

Har også erfaring med at det kan ta lang tid før høyttalere spilles inn. Spesielt med en lydplanke+sub som jeg kjøpte til TV'en. Tok månedsvis før det begynte å henge skikkelig sammen og spille pent.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

SunSeeker

#10
Er ikke fornøyd med mitt anlegg i den nyeste bilen. Ultra Hifi, bil levert Okt-15, gått 9500km, og den fyldige og kraftfulle bassen jeg hadde i P85 finnes overhodet ikke.
I P85 var max volum 7,5, over det var altfor høyt og det vrengte seg. I den nye  kan jeg skru opp til 11, og det er fortsatt mindre punch enn i det gamle.
Dette er med lik/samme innstillinger og lydfiler/nettradio kanaler, og mener det skal være innspilt nå etter over 9000km.
Sånn sett savner jeg gamle P85``n :(

cairnz

Sitat fra: SunSeeker på onsdag 09. desember 2015, klokken 11:29
Er ikke fornøyd med mitt anlegg i den nyeste bilen. Ultra Hifi, bil levert Okt-15, gått 9500km, og den fyldige og kraftfulle bassen jeg hadde i P85 finnes overhodet ikke.
I P85 var max volum 7,5, over det var altfor høyt og det vrengte seg. I den nye  kan jeg skru opp til 11, og det er fortsatt mindre punch enn i det gamle.
Dette er med lik/samme innstillinger og lydfiler/nettradio kanaler, og mener det skal være innspilt nå etter over 9000km.
Sånn sett savner jeg gamle P85``n :(
Da hadde du noe galt med det gamle. Man skal kunne skru anlegget til 11 uten forvregning med nøytral EQ.
Elbilist

BMW850

Helt riktig. Jeg kan i min P85 (april2014) skru opp volumet til 11 uten forvrengninger. Er usikker på hvor bra det er for hørselen da  :o
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cowboyroy

Jeg opplever det stikk motsatte. Det er ikke noe trøkk i anlegget bortsett fra litt ifra dørene foran. Når jeg fader bakover er det nesten ingenting.

Hadde P85+ før og der blei det så trøkk i anlegget at det kilte i nesa.
Syns lyden var dårlig når jeg fikk P85D seint i Juli, men tenkte det var fordi jeg hadde kjørt annen bil med 2 x 12" baki i sommer.

Men så fikk jeg en gammal P85 lånebil i noen uker... FYTTI for ett trøkk!!!
Hatt den hos Tesla Drammen og de sier alt er ok. Men da jeg leverte lånebilen og henta min viste jeg forskjellen til serviceansvarlig og han blei veldig overraska over hvor mye lavere min nye bil spilte og hvor mye trøkk som manlga.

Jeg kommer ikke til å gi meg ovenfor Tesla før min spiller nøyaktig like godt og høyt som min gamle gjorde!

vnm

Sitat fra: SunSeeker på onsdag 09. desember 2015, klokken 11:29
Er ikke fornøyd med mitt anlegg i den nyeste bilen. Ultra Hifi, bil levert Okt-15, gått 9500km, og den fyldige og kraftfulle bassen jeg hadde i P85 finnes overhodet ikke.
I P85 var max volum 7,5, over det var altfor høyt og det vrengte seg. I den nye  kan jeg skru opp til 11, og det er fortsatt mindre punch enn i det gamle.
Dette er med lik/samme innstillinger og lydfiler/nettradio kanaler, og mener det skal være innspilt nå etter over 9000km.
Sånn sett savner jeg gamle P85``n :(
Høres rart ut. På min bil (fra okt 15) kan jeg dra på helt opp til 11 (har i alle fall hatt den godt opp på 10 tallet), men da blir det stort sett ubehagelig høyt, litt avhengig av kilde/musikk. Ligger stort sett mellom 6 og 9 når jeg er alene i bilen. Spiller jeg skikkelig høyt kjenner jeg bassen i kroppen - og føler meg som en råner... Om det er så bra som i de "gamle" bilene dere viser til, vites ikke.

Mange som bor i eller i nærheten av Oslo her? Burde jo nesten møttes for å sammenlikne anleggene...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA