Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-Up tuter ved start

Startet av elektrolux, onsdag 13. januar 2016, klokken 11:12

« forrige - neste »

elektrolux

I realiteten kan Elbilene være med på å stabilisere forbruket. Koblet sammen med f.eks et Smart hus vil kan batteriet i bilen støtte opp om husets forbrukstopper, mens batteriet lades mens forbruket ellers er lavt.

http://www.side3.no/motor/ntnu-professor---elbiler-kan-fre-til-strmmangel/3423168405.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Kan da ikke komme som noen overraskelse at det trengs mer strøm med flere elbiler. Han er vel "kjøpt" av el-bransjen for å snakke opp et behov for flere pris system på strøm... Ikke den første i den rekke i det siste.

Etter at bransjen ble kommersialiser, har man fokusert mer på utbytte enn å ruste opp strømnettet. Det holder ikke i lengden når vi er i ferd med å gå inn i en nye tidsalder  :) 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

erikf

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:33
Kan da ikke komme som noen overraskelse at det trengs mer strøm med flere elbiler.
...
Er ikke dette et åpent spørsmål? Bensin/dieselproduksjon benytter strøm, like mye som en elbil pr mil kanskje. Kanskje mer. En elbil fører i teorien til lavere oljeforbruk, altså mindre strømforbruk.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:33
Etter at bransjen ble kommersialiser, har man fokusert mer på utbytte enn å ruste opp strømnettet. Det holder ikke i lengden når vi er i ferd med å gå inn i en nye tidsalder  :)

Her blander du vel kortene siden strømprodusenter og netteiere ikke er de samme selskapene.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Beckern

Nja, Hafslund f.eks gjør begge deler.
Dessuten har kommuner og stat økt utbytte kraftig både hos produsent og distrubitør, samtidig har de pulverisert ansvarsforhold slik de har gjort med NSB/Jernbaneverket.

Beckern

Sitat fra: erikf på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:40
Er ikke dette et åpent spørsmål? Bensin/dieselproduksjon benytter strøm, like mye som en elbil pr mil kanskje. Kanskje mer. En elbil fører i teorien til lavere oljeforbruk, altså mindre strømforbruk.

Nå er det vel en kombinasjon av flere faktorer; sterk valuta i kombinasjons med økonomikrisen har rasert industrien og nedbørrike år har gitt fulle magasiner. Tilsammen har vi på nasjonalt plan godt med strøm og grei overføringskapasitet.
Det er på lokalt nivå utfordringene oppstår. Det er jo flere steder hurtigladere ikke kan bygges ut pga dårlig kapasitet i netttet. Så dette er på mange måter en realitet nå i dag.
Når det er sagt overdriver han. Så fort det innføres varierende satser vil de fleste sørge for at lading skjer på natten. Flere biler har vel slike tariff tilpasninger innebygget i bilen. Så problemet er der men i mye mindre grad enn han forespeiler.

Ingeniøren

Sitat fra: Beckern på tirsdag 08. desember 2015, klokken 22:34
Sitat fra: erikf på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:40
Er ikke dette et åpent spørsmål? Bensin/dieselproduksjon benytter strøm, like mye som en elbil pr mil kanskje. Kanskje mer. En elbil fører i teorien til lavere oljeforbruk, altså mindre strømforbruk.

Nå er det vel en kombinasjon av flere faktorer; sterk valuta i kombinasjons med økonomikrisen har rasert industrien og nedbørrike år har gitt fulle magasiner. Tilsammen har vi på nasjonalt plan godt med strøm og grei overføringskapasitet.
Det er på lokalt nivå utfordringene oppstår. Det er jo flere steder hurtigladere ikke kan bygges ut pga dårlig kapasitet i netttet. Så dette er på mange måter en realitet nå i dag.
Når det er sagt overdriver han. Så fort det innføres varierende satser vil de fleste sørge for at lading skjer på natten. Flere biler har vel slike tariff tilpasninger innebygget i bilen. Så problemet er der men i mye mindre grad enn han forespeiler.

Klart vi kan tilpasse oss og lade på natten, og så stille om til å lade med en gang når vi skal lade andre steder, men er det rette veien å tilpasse oss probemet? I mitt hode blir det bare å skyve på oppgradering av nettet lokalt/nasjonalt/globalt. Dette ønsker nok eierne på kort sikt og strømleverandørene ser vel en sjans til å tjene litt mer med differensiering av pris, men løser det problemet når vi allikevel skal over på alternative energikilder?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Vi trenger strengt tatt ikke utsette opplading av elbilene.

Nye hurtigladere vil ha innebygget akkumulator som er med på å stabilisere forbruket i nærområdet og sakte og sikkert lades opp mellom hurtigladingene. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

Det er alltid elbilen som får unngjelde når det diskuteres elforsyning. EL oppvarming er ett større problem. Hvis folk flest setter en timer med ukeplan (f.eks fra chlas ohlson til ca79,-) så kan varmtvannsverederen er avslått i ett par timer ved peak morgen og kveld, så er problemet i hovedsak løst. Varmekabler i gulv kan med fordel også styres, men her det vel elektrikker som må bytte regulator som sikkert koster noen tusen. Uansett så er det enkle og billige løsninger som kan flytte mye effektbruk utenfor peaks.
Det _er_ mulig å møte forbrukerne med dialog og samspill for å dempe peaks i strømnettet uten å komme med upopulære og kostbare effekttariffer og heller investere i nye trafoer der det trengs. Dette er basalbehov og nettselskspenes fordømmrade plikt å og samfunnsoppgave. Ikke finne på masse tull for å dekke over tiår med underinvesteringer...
Når det er sagt så må vi elbileiere også være flinke til å saktelade hjemme utenfor peaks. Mange av oss er flinke på dette allerede, og vi må dempe kulturen på å installere kraftige hjemmelader da ofte er unødvendig, og mer kjekt å ha. Klarer med fint med 12A lading på Teslaen. Bruker et par dager på å lade til 90% etter langtur, men det er uproblematisk.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

#9
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 09. desember 2015, klokken 09:40
Det er alltid elbilen som får unngjelde når det diskuteres elforsyning. EL oppvarming er ett større problem. Hvis folk flest setter en timer med ukeplan (f.eks fra chlas ohlson til ca79,-) så kan varmtvannsverederen er avslått i ett par timer ved peak morgen og kveld, så er problemet i hovedsak løst.

Det fungerer bare på gamle beredere. Kravene nå er at beredere på 1500W eller mer skal kobles fast til strømnettet. Det går fortsatt fint med timer, men ikke en utgave fra Clas Ohlson ;) Timer for skinnemontering i sikringsskap er lett tilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Beckern

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 09. desember 2015, klokken 09:40
Det er alltid elbilen som får unngjelde når det diskuteres elforsyning. EL oppvarming er ett større problem. Hvis folk flest setter en timer med ukeplan (f.eks fra chlas ohlson til ca79,-) så kan varmtvannsverederen er avslått i ett par timer ved peak morgen og kveld, så er problemet i hovedsak løst. Varmekabler i gulv kan med fordel også styres, men her det vel elektrikker som må bytte regulator som sikkert koster noen tusen. Uansett så er det enkle og billige løsninger som kan flytte mye effektbruk utenfor peaks.
Det _er_ mulig å møte forbrukerne med dialog og samspill for å dempe peaks i strømnettet uten å komme med upopulære og kostbare effekttariffer og heller investere i nye trafoer der det trengs. Dette er basalbehov og nettselskspenes fordømmrade plikt å og samfunnsoppgave. Ikke finne på masse tull for å dekke over tiår med underinvesteringer...


Det må i redelighetens navn sies at strømnettet er bygget ut og dimensjonert for de tingene du snakker om, mens det ER el-bilen som kommer i tillegg (og kraftige induksjonsplater på kjøkkenet). Det skulle ikke være noe spørsmål om høner og egg her. Elbilen kom sist. Den erstatter IC-bilene som har sine utfordringer men altså ikke belaster hjemme-nettet nevneverdig.
Så, nei,  det er ikke VV-bereder og el-oppvarming som er problemet. Det blir som å skylde på bussene i kollektivfeltet når det køer seg der.
Når det er sagt vil nok mange få lagt inn timere på slike anlegg når nye målere kommer. Som du sier går det utmerket an å få til, men man trenger et intensiv og det kommer snart.
Og selvsagt så er det nett-eiers ansvar å bygge ut tilstrekkelig men jeg synes faktisk at det er en god ting at man ikke bygger ut for "uendelig" stor peak forbruk. Det er veldig fordyrende og gjett hvem som betaler for det?

eivhelle

Sitat fra: Beckern på onsdag 09. desember 2015, klokken 13:15
Den erstatter IC-bilene som har sine utfordringer men altså ikke belaster hjemme-nettet nevneverdig.
Hvis du har innstallert elektrisk motor og kupevarmer trekker du fint 2,5kW her også.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på onsdag 09. desember 2015, klokken 13:49
Sitat fra: Beckern på onsdag 09. desember 2015, klokken 13:15
Den erstatter IC-bilene som har sine utfordringer men altså ikke belaster hjemme-nettet nevneverdig.
Hvis du har innstallert elektrisk motor og kupevarmer trekker du fint 2,5kW her også.

Ja elektrisk motor- og kupevarmer kan lett belaste strømnettet på et tidspunkt hvor det ideelt sett ikke burde belastes. Og det er ikke mulig å flytte det forbruket til eks å varme bilen klokken 01 på natta :)

Min påstand blir derimot at befolkningsvekst og fortetting står for en langt større utfordring for strømnettet enn elbilen gjør. Elbilen står for en brøkdel av en husholdnings forbruk, og forbruket kan for de aller fleste flyttes til et tidspunkt hvor belastningen i nettet er svært lav. Ja det krever incentiver for å styre bruk (billig strøm på natten), men det er fullt mulig (og det kommer med smarte målere). Får jeg prising av toppeffekt og billig strøm på natten kommer jeg til å justere ned effekten. Eksempelvis bare lade med 5-6 ampere hver natt fra 23:00-06:00. Det kan i teorien medføre ekstremt billig lading av bilen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

-Og de er akkurat her effekt tariffer svikter. Skal man flytte effekt ut peakperioder, så trenger de enkelte husstander enda mer effekt utenfor peak, når både akkumulatortanker, gulvvarme og elbiler slår inn etter å ha stått timesvis uten effekt. Da klikker pr107,5 kr kW effekt inn på regningen uavhengig av at effektforbruket skjer kun off peak. Det er ikke brukbart å kjøre landet tilbake i utvikling med "rasjoneringsbonger" og invensjon på hvordan travle familier skal organisere hverdagen med elbil som også skal brukes til trening og når familier skal kjøre tørketrommelen for at barna skal ha rent treningstøy til morgendagens stramme tidsplan.

Det er ikke høna og egget her. Det en hvor i samfunnshirarkiet nettselskapene posisjonerer seg. Er befolkningen til for nettselskapene eller skal nettselskapene betjene befolkningen? Her sviktet nettselskapene forvaltningsansvaret sitt. Hvis deg bare er EN familie som brenner ihjel pga st "incentiver" får folk til å kjøre tørketrommelen på natten, så er hele tariffordningen en forferdelig skandale.

Nettselskapene får hoppe ned fra sin høye hest her og gripe tak i sin egen unnfallenhet som har pågått i årevis.

Dette kaster på båten alle stromsparingtiltsk som befolkningen har vært flittige på å utføre i årevis: natt og dagsenking av innetemperatur. Varmepumper som har erstattet mye vedfyring som er forferdelig for lokal luftkvalitet og det rammer ikke bare sentrale strøk. Å neve induksjonstopper i denne sammenhengen er også et symbol på at stromsparingtiltsk er noe nettselskapene driter i. Induksjonstopper bruker 30% mindre energi og blir mye raskere kalde med dertil letter matlaging med hurtig regulering av temperatur.

Dette er ikke bra! Mulig nettselskapene har kunnet fikse og ordne uten befolkningens interesse, men sen tiden er forbi.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA