Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: e-Up tuter ved start

Startet av ludo, onsdag 13. januar 2016, klokken 10:55

« forrige - neste »

jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

stefse

Sitat fra: jlan på torsdag 20. april 2017, klokken 10:05
Hydrogenbil er helt klart fremtiden (en stund) for de som vil kjøre i kollektivfelt. Helst en med plug-in da, så en slipper det plunderet med å skaffe seg hydrogen:
;D :+1:
neste generesjon hybridbil-"juksere" blir elbiler med en bitteliten hydrogentank og brenselscelle nok til å kjøre 10 km på hydrogen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

silverwrx

Jeg tror thorium er det neste.

Men jeg vet det ikke kommer til å skje[emoji23][emoji23]
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

automat

NEL ute og snakker opp hydrogen. Skulle likt å se regnestykkene på lønnsomheten det snakkes om. https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ketill Jacobsen

Sitat fra: automat på tirsdag 12. september 2017, klokken 19:17
NEL ute og snakker opp hydrogen. Skulle likt å se regnestykkene på lønnsomheten det snakkes om. https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

Leste artikkelen. Det var utrolig tynn suppe. Imponerende at noen fortsatt tror at hydrogen er noe for personbiler. Slik tro har jeg bare sett hos smale religiøse sekter!

Knut Røe

Enda er det vel mulig å hente ut en del millioner i statsstøtte.
Noen som har oversikt over hvor mye Enova har brukt på hydrogenstasjoner totalt?
Så et tall på kostnad per år og såvidt jeg husker var det flere hundre tusen i kostnad per bil som er på veien, bare for fylling.
Hvor lenge kan løgnen fortsette er vel spørsmålet, noen har jo fortsatt troa på dette.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: automat på tirsdag 12. september 2017, klokken 19:17
NEL ute og snakker opp hydrogen. Skulle likt å se regnestykkene på lønnsomheten det snakkes om. https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

Fra artikkelen: "– Jeg tror elektrisitet blir dominerende i Norge, men for tungtransport kan hydrogen være en stor del av løsningen. Uansett er vår oppgave som politikere ikke å plukke vinnere, men å legge til rette for at alle får blomstre, sier Nikolai Astrup (H), leder av Transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget."

Den første setningen er det fornuft i. Men saken er ellers den at det finnes hundrevis av "blomster" å støtte på forskjellige områder. Vi har ikke råd til å støtte alle og særlig ikke en blomst som er "giftig" (les hydrogen som er dyrt og komplisert og klimamessig dårlig) og som i tillegg ødelegger for andre blomster (les batteribiler). Så derfor politikere, skaff dere mer innsikt og la vær å kaste bort våre penger på "blomster" som ikke vil overleve.

Ferry

Og imens: Tyskland sponser €4,1 mill. for å bygge 25 hurtigladestasjoner med flere ladere på hvert sted.
https://fastned.nl/en/blog/post/fastned-krijgt-4-12-miljoen-euro-van-duitse-overheid-voor-bouw-snellaadstations

I artikkelen fra Motor: "– Men det er klart det er veldig mange som snakker om batteri. Da etablerer det seg sannheter som egentlig ikke er sannheter. En hydrogenbil er jo tross alt en elbil med batteri pluss en hydrogen-rekkeviddeforlenger, selv dét er det ikke alle som har forstått."

Virker som om NEL m.fl. er veldig påpasselige med å hevde at hydrogenbilen er en elbil. Det er i beste fall upresist. Egentlig burde vi kalle elbil batteribil, eller BEV. En i3 REX eller Ampera (bensinhybriden) er like mye en elbil som en hydrogenbil er elbil. Om vi med elbil mener bil med elmotor til framdrift. Men det er ikke motoren som er det vesentlige, men drivstoffet. Hydrogenbilen henter all sin energi fra hydrogen, på samme måte som en (ikke ladbar) Prius henter all sin energi fra bensin, og en Tesla all sin energi fra strømnettet. (Unntaket er GLC F-cell: http://insideevs.com/mercedes-glc-f-cell-hydrogen-fuel-meets-plug-in-power/ )

Å kalle hydrogendelen for rekkeviddeforlenger er ikke akkurat å ta i, da all rekkevidde kommer fra hydrogen. Kanskje med unntak av strømmen som er på batteriet når du kjøper bilen.

Olee

Sitat fra: Ferry på tirsdag 12. september 2017, klokken 22:39
Å kalle hydrogendelen for rekkeviddeforlenger er ikke akkurat å ta i, da all rekkevidde kommer fra hydrogen. Kanskje med unntak av strømmen som er på batteriet når du kjøper bilen.
Tror du ikke normen vil være plug-in hydrogenbiler fremover, slik som GLC F-Cell? (Hvis det blir noen hydrogenbiler da..)

doldis1


ladov

Hvorfor ikke kalle dem hydrogen-hybridbil? Da er vi konsekvente i forhold til hva vi kaller andre hybridbiler..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Gardin

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 12. september 2017, klokken 21:48
Noen som har oversikt over hvor mye Enova har brukt på hydrogenstasjoner totalt?
Så et tall på kostnad per år og såvidt jeg husker var det flere hundre tusen i kostnad per bil som er på veien, bare for fylling.
6 hydrogenstasjoner har blitt satt opp med omkring 10 millioner hver i offentlige bidrag. I tillegg har Hyop mottatt mellom 5 og 10 millioner i årlig driftstøtte de siste 5 årene. Det skulle bli omkring 100 millioner tilsammen i offentlige bidrag, og vi nærmer oss 100 hydrogenbiler nå.

Før eller senere vil nok enkelte politikere tørre å si at hydrogenbilsalget er skuffende i forhold til pengene det offentlige har brukt på hydrogenfyllingsinfrastruktur. Bortimot en million per bil er forhåpentligvis litt i overkant av hva de hadde sett for seg.

Ferry

Sitat fra: Olee på onsdag 13. september 2017, klokken 17:48
Tror du ikke normen vil være plug-in hydrogenbiler fremover, slik som GLC F-Cell?

Jeg tror bilprodusentene skal vokte seg vel for å putte for mye batterier inn i hydrogenbilene. Det kommer til å bli et kappløp om rekkevidde på strøm. Så økes batteristørrelsen inntil noen spør seg om de ikke skal droppe hele skiten og heller putte inn batterier for samme sum/vekt/volum som hydrogenbiten. For mange med fossilhybrider så går det nærmest sport i å kjøre mest mulig på strøm, og få gjennomsnittlig fossilbruk så lavt som mulig. Jeg kan ikke se at det skal bli annerledes for hydrogenhybriden. Og ikke blir det spesielt lukrativt å selge en vare (hydrogen) som folk vil ha minst mulig av. Jeg vet om flere steder i små bygder der de sliter med å opprettholde et par enkle fossilpumper. (I tillegg til skole, legekontor, ambulanse, tannlege butikk osv.) At det der skal dukke opp hydrogenfylling virker veldig usannsynlig. I artikkelen i Motor er de inne på problemstillingen med manglende økonomi i salg av hydrogen til personbiler.

Griffel

Hydrogenbiler vil ikke ha særlige konkurasefordeler i Norge, tvert imot. De vil ikke bli noe særlig behov for hydrogenstasjoner før behovet i land som Tyskland, Japan o.a. skaper atraktive bilmodeller som enkelte vil ha av andre grunner enn at de kan lades hjemme rimlig.
De argumentene som mange her bruker, er like relevante i forhold til fossilbiler, og i verden er stadig minst 98% av bilsalget fossilt. Selv i Norge med solide elbilfordeler, og ikke alt for dyr strøm produsert av vannmagasiner, er det mange som ennå velger fossilt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA