Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: e-Up tuter ved start

Startet av ludo, onsdag 13. januar 2016, klokken 10:55

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Panduck på søndag 27. desember 2015, klokken 20:51

Så nei, vi trenger ikke en revolusjon på batterifronten lengre. Bilene som trengs for å snu markedet er allerde på plass, og flere kommer neste år.


Vi må nok videre forbi 2017 før vi er i mål, men det skjer jo naturlig via evolusjon av batteriene. Vi trenger billigere batterier nå, for å kunne utkonkurrere eksosbiler i andre land også. De er fremdeles for dyre, dessverre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 22:29
Vi må nok videre forbi 2017 før vi er i mål, men det skjer jo naturlig via evolusjon av batteriene. Vi trenger billigere batterier nå, for å kunne utkonkurrere eksosbiler i andre land også. De er fremdeles for dyre, dessverre.

Det er ikke usant. Men det må ikke en teknologirevolusjon til for å få dette på plass.

Rio

Sitat fra: Panduck på søndag 27. desember 2015, klokken 22:45
Det er ikke usant. Men det må ikke en teknologirevolusjon til for å få dette på plass.

Nettopp. Derfor skrev jeg "evolusjon" - naturlig utvikling over de neste 5 årene vil gi god nok rekkevidde; det man trenger etter det er langt billigere batterier, spesielt til småbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ohowl

#123
Sitat fra: kos på lørdag 26. desember 2015, klokken 23:41
Det som r så rart er at virkningsgraden på en bensinbil er svært lav og at en virkningsgrad på en elbil er høy - vel å merke i bilmotoren.

Virkningsgraden har dermed ikke så stor forsjell i en hydrogen bil eller en elbil - da begge er elektriske. Om man kan produsere hydrogen ekstremt billig så vil hydrogen være et stort pluss - om bilen faktisk klarer å kjøre 50 reelle mil på hydrogen.

Virkningsgraden er viktig der pris på energien er høy. derav hydrokarbonets jakt på virkningsgrad.

Energi er altså kun viktig der teknologien å plassere den i en energibærer - selv hydro karboner er en "energibærer" av sol flere millioner år gammel.

Og energi er det ikke mangel på det er effektive energibærere - og ja det er viktig med energibærere som er billige. Batteri er også en energibærer men har i dag store begrensninger og også høy pris.

Det er egentlig uinteressant om det kan bli svært billig å produsere hydrogen. Uansett er det et uomtvistelig faktum at den energimengden som nødvendigvis må brukes for å produsere dette hadde vært bedre anvendt direkte i en elmotor.

Nett- og kraftselskapene rundt om i verden jobber på spreng med storskala energilagringsløsninger - ingen av disse er meg bekjent med energibærer i form av hydrogen, rett og slett fordi dette er en håpløst ineffektiv måte å lagre energi på.

(Så håpløst ineffektiv at vi heller pumper vannet opp i høyereliggende magasin igjen som en form for energilagring, eller rett og slett bruker overskudsskraft til å komprimere luft. Begge disse løsningene er enormt mye mer effektive enn alt man kan se for seg rundt hydrogen)
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

elbil-1

Hydrogen egner seg vel egentlig bare som energibærer for transport av energi til steder det ikke går en høyspentlinje....


MagnusT

Hydrogen egner seg vel som energibærer til folk som ikke er på dette forumet.

Per Leon Jonassen

Det blir av hydrogenmafiaen SINTEF mm. brukt  argumenter  som å vente med elbikjøp
under påvente av hydrogenbilen. hvordan skal man få budskapet ut til bl a. energidirektoratet
hvliket har en lei uvane med å havne i lomma på  flinke næringsdrivende som via lobby virksomhet  karer til seg offentlige midler til et håpløst beviselig uholdbare argumenter.
Fysiske lover begrenser hydrogen som legitim energibærer for transport
dette vet vi men hvordan  få dette ut til folk og styring.
Pers REN elbil.

Griffel

Sitat fra: ohowl på søndag 03. januar 2016, klokken 23:06
(Så håpløst ineffektiv at vi heller pumper vannet opp i høyereliggende magasin igjen som en form for energilagring, eller rett og slett bruker overskudsskraft til å komprimere luft. Begge disse løsningene er enormt mye mer effektive enn alt man kan se for seg rundt hydrogen)
Varierer fra sted til sted, for kortids-lagring (minutter/timer/dager) batterier/trykkluft/svinghjul.

For langtids-lagring mnd/halvår Pumpekraftverk/Hydrogen.
Pumpekraftverk trenger høyder, Tyskland har stort sett benyttet de mulighetene de har for pumpekraftverk, men der forholdene ligger til rette er det idag den rimligste løsningen.

Hydrogen og annen kjemisk er stort sett mulig over alt.

I Norge har vi høyder og magasinkraft, så hos oss er det liten tvil om hva som lønner seg.

Prisen på fornybar energi fra tilfeldige kilder har sunket med 80% i løpet av 10 år og en regner med at det vil synke ytterligere 60%. Dermed er betyr virkningsgraden mindre og kostnadene med lagring mer. Batteriprisene synker, men det gjør også prisen på elektrolyse og brenselceller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Jeg har lest om planer for å bruke gamle gruver for pumpekraft. Ha dammen oppå bakken, og slippe vann nedi gruva. Deretter pumpe det opp igjen. Henger det på greip? Jeg har ikke helt begrep om hvilke mengde og volum som trengs, og hva som er tilgjengelig i ei gruve. Høyde burde ikke være noe problem, det er fort 1000 m og mer.

Griffel

Sitat fra: Ferry på onsdag 19. april 2017, klokken 11:06
Jeg har lest om planer for å bruke gamle gruver for pumpekraft. Ha dammen oppå bakken, og slippe vann nedi gruva. Deretter pumpe det opp igjen. Henger det på greip? Jeg har ikke helt begrep om hvilke mengde og volum som trengs, og hva som er tilgjengelig i ei gruve. Høyde burde ikke være noe problem, det er fort 1000 m og mer.
Sikkert en god idee der en har en egnet gruve. En må jo da ha et reservoir i bunnen av samme størrelse som dammen på toppen. Et volum bunnen med stor flate og liten høyde er derfor viktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

#130
En kjapp beregning med en gruve som er 500m dyp og har en reservoartunnel med 5m diameter, viser at det vil fylle opp et volum tilsvarende ca 2.5 m tunnellengde med vann for å lade en stor elbil (ca. 60kWh).
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

doldis1

Sitat fra: Per Leon Jonassen på tirsdag 18. april 2017, klokken 23:26
Det blir av hydrogenmafiaen SINTEF mm. brukt  argumenter  som å vente med elbikjøp
under påvente av hydrogenbilen. hvordan skal man få budskapet ut til bl a. energidirektoratet
hvliket har en lei uvane med å havne i lomma på  flinke næringsdrivende som via lobby virksomhet  karer til seg offentlige midler til et håpløst beviselig uholdbare argumenter.
Fysiske lover begrenser hydrogen som legitim energibærer for transport
Sitatdette vet vi men hvordan  få dette ut til folk og styring.

Kommer av seg selv, momentet for elbil er forlengst passert punktet for en mulig tilbaketrekking, samme
kan sies om hydrogendrift av personbil, men med motsatt fortegn ....

tomrh

Sitat fra: doldis1 på torsdag 20. april 2017, klokken 09:23
Kommer av seg selv, momentet for elbil er forlengst passert punktet for en mulig tilbaketrekking, samme
kan sies om hydrogendrift av personbil, men med motsatt fortegn ....
Jepp. Jungeltelegrafen fungerer utmerket for elbiler, positive erfaringer sprer seg som ild i tørt gress.
Hydrogenbiler har ingen jungeltelegraf.

I 2014 la jeg merke til at "alle" jeg snakket med som ikke eide elbil, hadde stor tro på hydrogen. Nå for tiden hører jeg svært lite snakk om hydrogen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jlan

Hydrogenbil er helt klart fremtiden (en stund) for de som vil kjøre i kollektivfelt. Helst en med plug-in da, så en slipper det plunderet med å skaffe seg hydrogen:

Sitat fra: http://www.vegvesen.no/hovedside/hy-i-kollektivfeltet
Hydrogenbiler har bokstavkombinasjonen HY på skiltet. HY-biler har de samme rettighetene som EL - og senere EK-registrerte biler i kollektivfeltene. HY-biler ble for øvrig ikke omfattet av begrensningene som ble innført for elbilene på Ring 3 og E18 i Oslo og Bærum fra 1. juni 2015.

I Bergen er det også vedtatt at hydrogenbiler skal slippe bompenger, selv etter at elbilandelen har nådd 20% (da må det betales for elbiler)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Panduck

Sitat fra: jlan på torsdag 20. april 2017, klokken 10:05
I Bergen er det også vedtatt at hydrogenbiler skal slippe bompenger, selv etter at elbilandelen har nådd 20% (da må det betales for elbiler)

Målet er vel at vi skal ha nullutslipp, ikke å belønne en type nullutslippteknologi fremfor en annen. Her har nok hydrogenmafian presset påen del. Det gir ikke mening å la HY biler ha fordeler som EL biler ikke har, og denne fordelen tror jeg de skal få vanskelig med å forsvare så veldig lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA