Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: e-Up tuter ved start

Startet av ludo, onsdag 13. januar 2016, klokken 10:55

« forrige - neste »

Sirius

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:37
Men jeg er veldig sikker på at elbilen ville vunnet kampene også.

Godt mulig du har rett, og teknisk er det ingen tvil. Politisk og ved bruk av markedsmakt er jeg ikke like sikker.

Sitat fra: PerBear på torsdag 10. desember 2015, klokken 23:53
Kun elbiler tilknyttet strømnettet kan fungere som toveis distribuerte strømbuffere, hydrogenbiler har ikke den fordelen, de må fylles med drivstoff for å få tilført energi.

Der peker du på noe veldig viktig. Selvfølgelig vil strømforbruket i de 1000 hjem gå opp med eletriske biler, men kronargumentet om at vi ikke har kapasitet nok når alle skal lade på likt (jfr. diverse ingeniører, sivilingeniører og professorer til stadighet) er faktisk bare tull. I virkeligheten (med nogenlunde vett i behold hos elverk og myndigheter) er situasjonen omvendt. Elbiler vil stabilisere strømnettet i fremtiden slik at toppene enkelt kan fikses uten å strekke nettet til det ytterste. Dermed vil det bli slutt på at man nervøst ser på strømforbruket en iskald julaften ettermiddag for eksempel....  ;)

bno

Ref. Sirius sit innlegg 18.

"....Dette kan også være en risiko for Toyota mener Figenbaum. Hvis utviklingen med batterier setter fart, kan de andre produsentene ha fått frem langt billigere batterier som også har langt større rekkevidde, før Toyota rekker «å få opp dampen med brenselceller.»
Kilde:http://e24.no/bil/eksperter-om-fremtidens-bil-dagens-endringer-er-som-overgangen-fra-hest-og-kjerre-til-bil/23558607
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jensjacob

Det er fint nok at bruge elbilens batterier som buffer for strømforbrug vs strømtilgængelighed på elnettet.

Men som udgangspunkt bryder jeg mig ikke om tanken om at elselskabet og dets kunder har indflydelse på hvornår min bil er klar til at køre - eller hvor langt. Slet ikke.

Hvis mit batteri er ladet op til randen, så må elselskabet da godt leje sig ind på de øverste 5% kapacitet hvis det kan glæde dem. Ellers kan de glemme alt om det.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

jensjacob: det vil selvsagt være deg som avgjør om du vil selge 5% eller 50%. :)

Jeg mener at Nissan snakket om 10%. Det er overraskende lite som skal til for å gjøre en forskjell for strømnettet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ladov

Jeg har lett etter svar på hvor stor batterikapasitet vi egentlig trenger i strømnettet. Elon Musk hevder at med nok batterikapasitet så kan CO2-utslipp fra verdens kullkraftverk reduseres med 50% ved at vi kan unngå 'tomgangskjøring' om natten og i helgene(han snakker om stasjonære batteripakker og nevnte ikke noe om hvor mye vi trenger). Et annet sted så jeg en påstand om at fossilkraft kan fases ut fullstendig med en optimal miks av fornybar energi, gode langdistanse overføringslinjer og batteribanker på ca 20% av døgnforbruket..

Jeg har tidligere forsøkt å regne på hvor mye elbilbatterier kan bidra med og Nissans påstand om 10% stemmer godt, forutsatt større batterier og at minst 1/3 av bilene til enhver tid er tilkoblet og tilgjengelig.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Taffelman

Se grafene (fig. 4) på tredje side i SSB artikkelen (pdf): https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/oa_200806/ericson.pdf

Hvis jeg tolker grafen riktig så varierer timesforbruket i en husholdning gjennom døgnet  med ca 1 kW. F.eks varierer forbruket i de kaldeste månedene mellom ca 2,5 - 3,5 kWt pr time, og på sommeren mellom ca 0,5-1,5kWt. Effekttoppene er mellom kl 07-12 og 17-22.

Hvis dette stemmer så holder det med 2-3 kW batterikapasitet pr husstand, ellet ca 7 Gigawatt på landsbasis, for å utjevne effekttoppene.
X75D
TM3 LR AWD

Rio

Husk kontor og industri, også.

Men du har rett, det er overraskende lite som skal til.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Panduck

Skulle ønske jeg var overbevist over at batteribil vinner. Men med de krefter som vil at hyrdogen skal vinne, kan man aldri være sikker. Men uansett. Det snakkes om 6000 hyrdogenbiler til OL i 2020? Hvor mange Tesla'er har blitt solgt innen 2020? Hvor mange eNissan? eVW?

Det er mulig alle tror at hyrdogen er fremtiden. Mange likte artikkelen om at Japan trengte nye energikilder, og skulle benytte hydrogen til å produsere strøm. Det virket som om kjernekraft skulle erstattes med kraftverk som tok luft inn og ga strøm ut. At hydrogen ikke har noe med produksjon, men lagring av energi, det tenkte de fleste ikke på. Om folk flest tror at hyrdogen er en utømmelig kilde vi bare kan dra opp av bakken, er det ikke rart at mange tror hydrogen er fremtiden.

2020 er slik jeg ser det, alt for sent. Innen den tid vil batteribilene ha bevist hva de er i stand til. De aller fleste vil ha fått øynene opp for det å "fylle bilen hjemme" uten omveier til tankestasjon. Hvor mange hyrdogenstasjoner må til for å dekke behovet til de fleste, uten at de må kjøre en 50km omvei for å fylle bilen? Det må en dekning til, lik det vi har av bensinstasjoner i dag. Det snakkes om at elbil er en bybil, men det er det uten tvil hydrogenbilen som er. Elbiler kan jo "fylles" nær sagt overalt.

Jeg tror nok hydrogenleieren ble tatt på senga av Tesla. Plutselig var det en kul utfordrer med batteridrift, et bilmerke som gjorde at elbilene ble sett på som annet enn små bybiler til korte turer. Man ble tvunget til å gå fra "hydrogen kommer, en gang i fremtiden" til å vise frem noe mer håndfast. Uten at de har fått det til noe spesielt godt.  Selv relativt lave slagsmål er ikke i nærheten av å bli møtt. Jeg er ingen "tesla-person", men setter veldig stor pris på den innsatsen de har gjort. Nå skal plutselig alle konkurrere mot de, og da er lang rekkevidde viktig for produsenter som nok helst hadde sett at utviklingen gikk med en lav økning i effekt pr år for å tyne markedet og la vedlikeholdstunge bensinbiler leve så lenge som mulig.

3irikur

Går det ikke ann å lage en hydrogen/batteri-hybrid? På samme måte som bmw i3-hybrid er i dag, bare med hydrogen i stedet for fossilmotor.
Man lader batteriet fra veggen, og når batteriet er tomt kan man kjøre på hydrogen. Da trenger man vel også bare en fremdriftsmotor?

For meg høres det ut som det beste fra to verdener?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kodalse

Enhver Hyrogenbil vil være en battery/hydrogen hybrid :)

Hydrogenbilene vil være avhengig av batteri både som buffer mot elmotor og for å ta opp bremseenergi.

Men batteriene vil være så små at de ikke har veldig praktisk betydning, omtrent som dagens fosilhybrider som strengt tatt har liten praktisk effekt.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivhelle

Sitat fra: 3irikur på mandag 14. desember 2015, klokken 11:02
Går det ikke ann å lage en hydrogen/batteri-hybrid? På samme måte som bmw i3-hybrid er i dag, bare med hydrogen i stedet for fossilmotor.
Man lader batteriet fra veggen, og når batteriet er tomt kan man kjøre på hydrogen. Da trenger man vel også bare en fremdriftsmotor?

For meg høres det ut som det beste fra to verdener?

En hydrogenbil er en batterihybrid. Det er bare et spørsmål om størrelsen på batteriet. Men litt av problemstillingen her er at hydrogentanker og brennselsceller tar opp så mye plass og veier så mye at det blir i praksis vanskelig å få plassert et stort batteri der i tillegg. Derfor får vi i så fall ganske begrenset elektrisk rekkevidde.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry

Hydrogenhybrid vil ikke være økonomisk mulig. Hvem pokker vil fylle hydrogen til 9,-/mil når en kan få strøm til 1,-/mil? Vi ser allerede konturene hos dagens bensinhybrider. Det alle lurer på er hvor langt det kan kjøres på batteri. Det samme vil skje med en hydrogenhybrid. Markedet vil etterspørre større batteri, og noen produsenter vil etterkomme ønsket. Med større batteri kan brenselcellen gjøres mindre. Den kampen fortsetter inntil noen spør seg om ikke batteriet alene hadde vært bra nok. Da er vi der i3 rex er i dag. Hvis neste generasjon får 57% større kapasitet så vil rex være enda mindre aktuell. Samtidig kommer det flere lademuligheter som reduserer problemet med lite batteri. For 18 mnd siden kunne jeg ikke kjøre liten elbil til Valdres pga. manglende lademuligheter. I dag finnes det 4 hurtigladere + noen type 2 på veien. Om et år eller 2 vil jeg ikke engang trenge hurtiglading på turen.
Hadde jeg styrt "hydrogenbilbutikken" så ville jeg sagt at vi må ikke finne på å putte større batteri i bilene! Det vil undergrave hele poenget med brenselcelle. Plutselig vil folk ha mindre brenselcelle og større batteri, hvordan skal det da gå med salget?

kos

Alle tror at hydrogenbilen er framtiden ..... og fremtiden er det vanskelig å spå om. I denne tråden og i fler andre er det de samme personene som gjentar at hydrogen bilen er ut. Og de får muligens rett - men samtidig så er det faktisk slik at energi på kloden faktisk ikke er likt fordelt, og da kan man lure litt på hvordan den skal flyttes. Noen mener kabel - sårbart. Og over større avstander ubrukelig av flere årsaker og umulig å repparaer på en hurtig måte. Så på en måte må man faktisk sørge for at energi kan flyttes. Og da er faktisk hydrogen et alternativ som 100 000 hus i Japan i dag har. Brensel seller som produserer strøm.

Og at batteribiler er svaret på våre energi utfordringer er udiskutabel. Men vi skal samtidig ikke tro at vi har svaret på utfordringene - til det er vi for sære - vi er en gigantisk energinasjon uansett hva som er fremtiden.

Rio

Sitat fra: kos på mandag 14. desember 2015, klokken 15:21
Alle tror at hydrogenbilen er framtiden ..... og fremtiden er det vanskelig å spå om. I denne tråden og i fler andre er det de samme personene som gjentar at hydrogen bilen er ut. Og de får muligens rett - men samtidig så er det faktisk slik at energi på kloden faktisk ikke er likt fordelt, og da kan man lure litt på hvordan den skal flyttes. Noen mener kabel - sårbart. Og over større avstander ubrukelig av flere årsaker og umulig å repparaer på en hurtig måte. Så på en måte må man faktisk sørge for at energi kan flyttes. Og da er faktisk hydrogen et alternativ som 100 000 hus i Japan i dag har. Brensel seller som produserer strøm.

Og at batteribiler er svaret på våre energi utfordringer er udiskutabel. Men vi skal samtidig ikke tro at vi har svaret på utfordringene - til det er vi for sære - vi er en gigantisk energinasjon uansett hva som er fremtiden.

Fremdeles - hydrogen er ikke noe bedre alternativ i Japan enn i Norge. På ingen som helst måte.

Dersom Japan, som nasjon, ønsker å importere energi med hydrogen som medium så er det noe de kan konvertere til strøm på sentrale kraftverk. Japan har elektrisitet allerede! ;)

Og det er fremdeles ikke noe sted i verden som har hydrogenfyllestasjoner, men ikke har strøm til elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

kos

Det som er så merkelig er at noen har bedre greie på Japan sine utfordringer enn de selv. Da er vel det på tide at man banker på den japanske ambassadøren og forklarer de at man har løsningen på 94% av deres energibehov som de i dag importerer - kan få en nobels pris for den saken. Så dermed er det bare å komme seg i vei. Med slik en innsikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA